۲۸ فروردین ۱۴۰۳

پول های خونین : بودجه پ.ک.ک

  • ۱۹ آذر ۱۴۰۰
  • ۱۸۹ بازدید
  • ۰

شرکت های جهانی در یک مسابقه دائمی برای افزایش سهم بازار خود هستند. برای رشد و سودآوری شرکت‌های موفق، به بهترین نیروی کار، با تجربه‌ترین مدیران، و خلاقانه‌ترین و خلاقانه‌ترین استراتژی‌های بازاریابی نیاز است. اگرچه این شرکت ها قانونی هستند و هدف دیگری جز کسب سود با اقدامات خود دنبال نمی کنند، هزاران شرکت هر ساله ورشکسته می شوند. سوال این است که پ.ک.ک و سایر سازمان های تروریستی غیرقانونی چگونه بودجه کافی برای اجرای عملیات خود جمع آوری می کنند در حالی که سازمان های مجری قانون فعالیت های مالی آنها را در سطح جهانی ردیابی و رهگیری می کنند؟

سازمان های تروریستی ذاتا غیرقانونی هستند. پ ک ک از این قاعده مستثنی نیست. کشورها تا حد ممکن فعالیت های سازمان های تروریستی را دنبال و رهگیری می کنند. حتی تحت این شرایط محدود، پ‌ک‌ک موفق به جمع‌آوری بودجه کافی برای حفظ و حتی به ظاهر بهبود قابلیت‌های سازمانی خود می‌شود.

این فصل به تحلیل مبانی تامین مالی تروریسم می پردازد و به ویژه پ ک ک را در این زمینه بررسی می کند. این مطالعه ابتدا منابعی را که سازمان های تروریستی برای جمع آوری کمک های مالی استفاده می کنند همراه با مزایا و معایب آنها ارائه می کند و سپس چگونگی استفاده پ ک ک از این منابع خاص برای تولید بودجه را مورد بحث قرار می دهد. پس از این تحلیل ها، فصل با بحث در مورد شرایطی که فعالیت های جمع آوری سرمایه را افزایش می دهد، به پایان می رسد.

منابع تامین مالی

فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه آخر قرن بیستم پایان یک دوره را رقم زد. با پایان یافتن جنگ سرد، حمایت‌های اقتصادی ابرقدرت‌ها از کشورهای مختلف و گروه‌های بین‌المللی نیز کاهش یافت. گروه‌ها و سازمان‌های اجتماعی در کشورهای تحت حمایت که سرمایه‌های خود را از طریق حمایت دولتی جمع‌آوری می‌کردند، حمایت مادی خود را از دست دادند. کشورهای تحت حمایت کاهش یافتند، این گروه ها و سازمان های اجتماعی فرصت تحقق اهداف سازمانی و سیاسی خود را داشتند، در حالی که برخی از این گروه ها دیدگاه های میهن پرستانه خود را به طور مسالمت آمیز و قانونی دنبال می کردند، برخی دیگر به ابتکارات تروریستی روی آوردند. ابتکارات جدید علاوه بر چاشنی و طولانی مدت بود گروه های تروریستی جهانی مانند فارک، ایتا، حزب الله و بسیاری دیگر.

گیرالدو و ترینکوناس ۱۷۱ بیان می کنند که پایان جنگ سرد نقطه عطفی در ساختار سازمان های تروریستی (مثلاً ظهور تروریسم مذهبی رادیکال فراملی) و عملیات مالی آنها بود. آنها همچنین استدلال می کنند که اثرات جهانی گرایی نقش مهمی در فراهم کردن فرصت های کافی برای تروریست ها برای گسترش طیف فعالیت های جمع آوری کمک های مالی ایفا کرده است. شرایطی که به نفع سازمان های تروریستی برای جمع آوری کمک های مالی است در بخش های بعدی مورد بحث قرار خواهد گرفت. با این حال، هنگام بررسی منابع تامین مالی تروریسم، شکل عرصه سیاسی جهانی و منطقه ای را باید در نظر داشت، زیرا تغییرات در فضای سیاسی، مانند جنگ جهانی علیه تروریسم، می تواند ساختار سازمانی و ایدئولوژیک سازمان های تروریستی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. و نیاز به تجدید نظر در تلاش های خود برای جمع آوری سرمایه دارند. مانند هر شرکت دیگری , سازمان های تروریستی تمایل دارند تا طیفی را که می توانند از طریق آن سرمایه تولید کنند تا حداقل مقدار درآمد را تضمین کنند . آنها همچنین تلاش های خود را در صورت از دست دادن یکی از دارایی های جمع آوری کمک های مالی خود به منبع دیگری تغییر می دهند. هر دارایی در دسترس سازمان های تروریستی دارای مزایا و معایبی است. درک این عوامل همچنین به تحلیلگران کمک می کند تا نقاط ضعف تلاش های تامین مالی تروریسم را مشخص کنند.

هنگامی که منابع جمع آوری کمک های مالی را بررسی می کنیم، مانند هر سازمان تروریستی دیگری، پ.ک.ک ردپای منحصر به فرد خود را دارد. تجزیه و تحلیل زیر نشان می دهد که مقدار منابع و همچنین منابعی که این منابع از آنها به دست می آیند به طور قابل توجهی در طول عمر PKK تغییر کرده است. این تحقیق تلاش می کند تا عملکرد مالی PKK را به طور کامل بررسی کند

حمایت دولتی

مزایا و معایب حمایت دولتی

قبل از پایان جنگ سرد، حمایت دولتی فراگیرترین منبع پول برای سازمان های تروریستی بود. هنگامی که توسط یک دولت حمایت می شود، سازمان های تروریستی می توانند مقادیر قابل توجهی پول جمع آوری کنند و درآمد ثابتی را تضمین کنند. ۱۷۲ کشور همچنین پوشش تاکتیکی و دیپلماتیکی را برای اقدامات “سازمان های تروریستی مورد حمایت” فراهم می کنند. حمایت دولتی می تواند دسترسی به آموزش های حرفه ای، پناهگاه های فیزیکی و یک سیستم بدون اختلال برای جریان وجوه را فراهم کند، و این دارایی های حمایتی متقابل نیستند.

علاوه بر این، اتحاد با یک دولت، اعتبار قابل توجهی را برای سازمان های تروریستی در عرصه بین المللی فراهم می کند و جلب حمایت از گروه های فراملی را آسان تر می کند و برای مشروعیت بخشیدن به پرونده آنها، دلیل محکمی ایجاد می کند.

با این حال، برخی از اشکالات حمایت دولتی از سازمان های تروریستی وجود دارد. علیرغم این واقعیت که ایالت ها مقادیر قابل توجهی پول را از طریق شبکه های بدون اختلال ارائه می کنند، آنها نیز غیرقابل اعتماد هستند. تغییرات در عرصه بین المللی، افکار عمومی و سیاست ها در مورد مسائل خاص می تواند دولت ها را به منابع غیر قابل اعتماد تبدیل کند. ۱۷۳ محدودیت دیگر، میزان بالای کنترلی است که دولت ها بر تکنیک ها و اقدامات سازمان های تروریستی طلب می کنند. ۱۷۴ دولت ممکن است بخواهند اهداف، زمان، دامنه، فراوانی و شدت حملات را محدود کنند. یکی دیگر از اشکالات احتمالی می تواند ظهور سازمان های تروریستی رقیب باشد که برای منابع مشابه رقابت می کنند. در نهایت، سازمان های تروریستی باید اثرات منفی اتحاد با یک دولت را در نظر بگیرند، زیرا این اتحاد می تواند با ماهیت آن سازمان تروریستی در تضاد باشد. به عنوان مثال، اگر یک سازمان تروریستی اسلامگرای افراطی بخواهد به جای حکومت دموکراتیک، یک حکومت مبتنی بر شریعت ایجاد کند، به این سازمان تروریستی خاص کمک نخواهد کرد تا با دولت دیگری که تحت حکومت شریعت نیست، متحد شود.

 

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *