۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پرونده ویژه:بررسی کودک ربایی های پ.ک.ک در شمال سوریه(۱)

  • ۴ خرداد ۱۴۰۲
  • ۱۰۵ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : در قلب قامشلی، در شمال شرق سوریه، والدین مضطرب دختر جوان کرد، لورا، منتظر بازگشت او از مدرسه بودند. در شوک آنها، او ناپدید شده بود، در چنگال یک اردوگاه استخدام شده بود، در کنار گروهی از دختران جوان ظاهر شد و اسلحه ای را در دستان لرزان خود گرفته بود.

لورا که اکنون ناشناس است، از ترس تلافی جویانه، با شجاعت داستان دلهره‌آور خود را از رانده شدن به اردوگاه‌های رزمی در سال ۲۰۱۸ در سن ۱۳ سالگی به اشتراک می‌گذارد. او که از مجاورت مدرسه‌اش ربوده شده، کابوس بی‌رحمانه‌ای را بازگو می‌کند که از آن زمان تاکنون او را آزار داده است.

چشم‌های لورا در حالی که فکر می‌کند، برق می‌زند: «از لحظه‌ای که ما رسیدیم، ما را مجبور کردند لباس‌های نظامی بپوشیم و تصاویری از ما گرفته‌اند که ما را به عنوان جنگجو نشان می‌دهند.» او چهار ماه دلخراش را در سه اردوگاه اسیر گذراند که در هر اردوگاه تعداد زیادی از دختران و پسرانی که طعمه تاکتیک‌های استخدام فریبکارانه شده بودند، بودند.

روایت لورا تنها یکی از بسیاری از داستان های تکان دهنده ای است که از استخدام سیستماتیک کودکان در شمال شرقی سوریه پدیدار شده است. این تمرین‌ها در مناطق پنهانی که در میان کوه‌ها یا مراکز آموزشی دور افتاده قرار دارند، اتفاق می‌افتد، جایی که زندگی‌های جوان بی‌رحمانه به خط مقدم نبرد و مرگ کشیده می‌شوند.

جزئیات پیچیده این عملیات استخدام از طریق شهادت شاهدان آشکار می شود. در حالی که خانواده‌های عزادار این اقدامات را آدم‌ربایی می‌دانند، طرف‌های مسلح پشت سر آنها ادعا می‌کنند که آنها با رضایت ظاهری کودکان اعدام شده‌اند.

بر اساس مجموعه ای از شهادت ها و اسناد جمع آوری شده، دختران و پسران کرد بیشترین تلاش های استخدام را متحمل می شوند. آنها در دام عملیات «جنبش جوانان انقلابی» (جوآن شورشکار)، نهادی که متهم به وفاداری و ارتباط تزلزل ناپذیر به گروه کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) است، گرفتار شده‌اند. این فعالیت های استخدامی تحت نظارت نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF)، شاخه نظامی اداره خودمختار انجام می شود. گروه های مختلف وابسته به اداره خودمختار در این تلاش های استخدام مشارکت دارند.

در داخل مراکز استخدام، شادی های معمول دوران کودکی وجود ندارد – بدون بازی، بدون موسیقی، و بدون قصه های آرامش بخش. در عوض، ادغام هشداردهنده ایدئولوژی، فرهنگ و تبلیغات جنگ جو را فرا گرفته است. داستان ممکن است با خبر غم انگیز مرگ یک کودک همراه با یک عکس دلخراش به پایان برسد.

نشانگر سوریه در حالی که صدای کودکان قربانی و مادران و پدران عزادار آنها را تقویت می کند، به اسناد و مدارک می پردازد.

 

ادامه دارد …

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *