۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • پرونده ترور طاهر الچی وکیل، سرگردان بین اتهام زنی های پ.ک.ک و ترکیه!

پرونده ترور طاهر الچی وکیل، سرگردان بین اتهام زنی های پ.ک.ک و ترکیه!

  • ۱۵ تیر ۱۴۰۲
  • ۱۱۹ بازدید
  • ۰

پرونده ترور طاهر الچی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری دیاربکر سه سال است که در دادگاه ادامه دارد اما تصمیمی گرفته نشده است. طاهر در سال ۲۰۱۵ در منطقه سرخ دیاربکر ترور شد.

بر اساس گزارش ها، پنج سال پس از ترور الچی، دادگاه به مدت سه سال برای او پرونده تشکیل داده است که سه پلیس ترکیه و یک عضو پ.ک.ک متهم به این ترور هستند، اما این عضو پ.ک.ک در ترکیه نیست و متواری شده است.

این پرونده به دلیل بحث های داغ بین طرفین در طول دادگاه به کندی پیش می رود.

ناهید ارین، رئیس کانون وکلای دادگستری دیاربکر به دویچه وله گفت: «ما مدت‌هاست که گفته‌ایم کسانی که مرتکب جرم می‌شوند به طور سیستماتیک مجازات نمی‌شوند. در مورد پرونده طاهر الچی، من از نزدیک آن را بررسی کرده ام، آنها حق دارند نگران باشند که در طول دادگاه در حق آنها ظلم می شود.

تاکنون ۳۸ درخواست از سوی وکلا مطرح شده که ۲۰ مورد از سوی قاضی رد شده که پرونده را به سمت و سوی بدی کشیده است. در جلسه گذشته اختلافات زیادی بین وکلای ایلچی و قاضی به وجود آمد و به همین دلیل جلسه به هشت ماه دیگر موکول شد.

احمد داود اوغلو، نخست وزیر سابق، که در زمان ترور طاهر الچی نخست وزیر بود، اعتراف کرد که این یک ترور سیاسی بوده است. از این رو رئیس کانون وکلای دادگستری دیاربکر خواستار حضور داود اوغلو به عنوان شاهد و شهادت شد.

وکلای دیاربکر و چندین شهر دیگر ترکیه خواستار اراده سیاسی قوی برای جلوگیری از اشتباه در پرونده ترور الچی و تصمیم نهایی و مجازات عاملان هستند.

ارین اشاره می کند که از آنجایی که داود اوغلو پذیرفته است که ترور الچی یک ترور سیاسی است، برای جدی گرفتن این پرونده نیز اراده سیاسی لازم است.

او گفت: «اگر دادگاه همه مدارک در اختیار آنها و شواهد موجود در جمهوری ترکیه را نپذیرد، محاکمه ارزشی نخواهد داشت.

در جنگ خندق سال ۲۰۱۵ بین ترکیه و پ ک ک، طاهر الچی، رئیس وقت کانون وکلای دیاربکر، در منطقه سرخ به ضرب گلوله کشته شد. ترور او در ترکیه حرف و حدیث های زیادی را به همراه داشت و به بحث رسانه ها تبدیل شد زیرا ترکیه پ.ک.ک را به ترور او متهم کرد و پ.ک.ک نیز ترکیه را متهم کرد.

اما یک هفته قبل از ترور، الچی در یک مصاحبه تلویزیونی با CNN گفت که PKK یک سازمان تروریستی نیست. اما آلتان تان، نماینده سابق HDP گفت که پ.ک.ک نقشه ای برای ترور او و الچی دارد و آنها ما را نپذیرفتند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین