۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • همکاری ایران و ترکیه برای جلوگیری از خونریزی‌ در منطقه ضروری است

همکاری ایران و ترکیه برای جلوگیری از خونریزی‌ در منطقه ضروری است

  • ۲۹ فروردین ۱۳۹۵
  • ۲۸۴ بازدید
  • ۰

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه رقم همکاری ایران و ترکیه باید به ۳۰ میلیارد دلار برسدگفت:برای جلوگیری از ادامه خونریزیها در منطقه به ویژه در سوریه و عراق حتما باید ایران و ترکیه همکاری کنند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرنگار مهر، رجب طیب اردوغان در نشست خبری مشترک با حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان گفت: خدمت جناب رئیس جمهور برادر عزیزم و وزرای محترم خیرمقدم عرض می کنم.

وی افزود: سیزدهمین نشست سازمان همکاری های اسلامی در استانبول برگزار شد و به دنبال این نشست امروز در چارچوب نشست عالی همکاری های راهبردی همراه با شما عزیزان بودیم.

اردوغان با بیان اینکه جناب آقای روحانی در چارچوب یک سفر رسمی در حال حاضر در ترکیه حضور دارند، گفت: بدین وسیله بار دیگر از میزبانی از جناب آقای روحانی و هیات همراهشان در آنکارا ابراز خرسندی می کنم.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به سومین نشست شورای عالی همکاری های راهبردی که امروز در آنکارا برگزار شد، گفت: در این نشست روابط بین دو کشور را در چارچوب محدود و وسیع با هیات ایرانی مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

وی با بیان اینکه محدودیت هایی در روابط ایران و ترکیه وجود دارد، ادامه داد: در مورد اقداماتی که برای رفع این محدودیت ها باید انجام دهیم و برای توسعه روابط ایران و ترکیه، رایزنی ها و گفتگوهایی انجام شد.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: از طرف ترکیه، وزیر توسعه و از طرف ایران، آقای واعظی وزیر محترم ارتباطات به عنوان وکیل تام‌الاختیار انتخاب شدند و بدین وسیله روابط دوجانبه دو کشور در کلیه زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، حمل و نقل و … توسعه پیدا خواهد کرد و این دوستان پیگیر این موضوعات خواهند بود.

اردوغان با بیان اینکه روابط اقتصادی ایران و ترکیه طی سالهای اخیر با افت مواجه شده است، گفت: پیش از این مبادلات تجاری میان دو کشور به ۲۲ میلیارد دلار رسیده بود، اما تحت تاثیر تحریم این رقم به زیر ۱۱ میلیارد دلار کاهش یافت که آن را باید جبران کنیم و هدف اصلی دستیابی به رقم ۳۰ میلیارد دلار است.

وی افزایش همکاری‌های مشترک را از دیگر موضوعات مورد بررسی دو کشور نام برد و گفت: هر دو طرف به عنوان مکمل همدیگر، سرمایه‌گذاران و کارفرمایان خودشان را برای سرمایه‌گذاری در ایران و ترکیه تشویق خواهند کرد.

رئیس جمهور ترکیه افزود: در زمینه تجارت، حمل و نقل و گمرک نیز متاسفانه با مشکلاتی مواجه هستیم که امروز به توافق رسیدیم برای پایان دادن به این روند همکاری‌هایمان را توسعه دهیم.

اردوغان همچنین با اشاره به اوضاع منطقه تاکید کرد: در حال حاضر مسائل بزرگی که منطقه ما با آن مواجه است از جمله مسئله تروریسم و افراط‌گرایی، دو کشور تصمیم گرفتند برای مبارزه با این مشکلات همراه با هم تصمیم‌گیری کنند و برای جلوگیری از ادامه خونریزی ها به ویژه در سوریه و عراق حتما باید ایران و ترکیه همکاری داشته باشند و در این زمینه با برادر عزیزم جناب آقای روحانی به طور دوجانبه مذاکره کردیم.

وی با بیان اینکه ایران و ترکیه در بعضی از موضوعات منطقه ای اختلاف‌نظر دارند، گفت: این اختلاف نظرها حقیقت امر است، اما همراه با آن در زمینه لزوم ممانعت و جلوگیری از خونریزی ها هر دو طرف با یکدیگر هم‌عقیده هستند که این امر موجب خوشحالی ما است.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه مذهب‌گرایی در منطقه به نفع هیچکس نخواهد بود، گفت: معتقدیم که باید از این مواضع دوری کنیم و تنها راه ما، اشتراک در موضع‌گیری و اتحاد اسلامی است.

اردوغان در واکنش به تقسیم تروریسم به بد و خوب، تصریح کرد: : در زمینه مبارزه با تروریسم به همکاری بین‌المللی نیاز است و در این چارچوب در مقابل تروریسم به هیچ عنوان مسامحه نشان داده نخواهد شد.

وی افزود: ما می توانیم با تقویت روابط سیاسی اختلاف‌نظرهایمان را به حداقل و اتفاق‌نظرهایمان را به حداکثر برسانیم که به نفع دو کشور خواهد بود و اگر به این شکل اقدام شود می‌توانیم از مداخله عناصر خارجی ممانعت به عمل آوریم و خودمان مسائل منطقه را حل و فصل کنیم.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه ایران و ترکیه در قبال این مسئله مسئولیت های مهم برعهده دارند، گفت: ما همکاری های خود را بر اساس این ذهنیت ادامه خواهیم داد.

اردوغان خاطرنشان کرد: امیدوارم سفر آقای روحانی به ترکیه سبب خیر و برکت شود و از طریق آقای روحانی سلام گرمم را خدمت ملت ایران می‌رسانم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین