۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • هدف آمریکا از توسعه پایگاه نظامی در ۱۱۵ کیلومتری مرزهای ایران چیست؟

هدف آمریکا از توسعه پایگاه نظامی در ۱۱۵ کیلومتری مرزهای ایران چیست؟

  • ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۳۷۰ بازدید
  • ۰

دولت آمریکا در ۲۶ آوریل ۲۰۲۰ از پیمانکارانی که توانایی طراحی و ساخت باند هواپیما در «پایگاه نظامی الحریر» در نزدیکی شهر اربیل واقع در اقلیم کردستان عراق را دارند، دعوت به همکاری کرده است.

پایگاه نظامی الحریر در ۷۵ کیلومتری شرق اربیل و ۱۱۵ کیلومتری مرزهای ایران قرار دارد و نزدیک‌ترین پایگاه نظامی آمریکایی به مرزهای جمهوری اسلامی ایران است.

این پایگاه مجهز به سامانه‌های دفاعی و جنگنده‌های هجومی و رادارهای پیشرفته و سیستم‌های شنود آمریکایی است.

اگرچه بالگردهای متعلق به نیروهای اقلیم کردستان هم در پایگاه الحریر مستقر هستند، اما توسعه باندهای پروازی در این پایگاه نشان می‌دهد که آمریکا در تلاش است قابلیت‌های جدیدی در این پایگاه برای افزایش تحرک هواپیماهای خود ایجاد کند.

اقدام آمریکا در ایجاد زیرساخت‌های جدید در این پایگاه عملا بی‌توجهی به مصوبه قانونی پارلمان عراق در خصوص خروج نیروهای نظامی بیگانه از این کشور بوده و نشان دهنده تصمیم واشنگتن برای تداوم حضور نظامی در عراق در افقی بلندمدت است.

چندی قبل ارتش آمریکا به بهانه افزایش امنیت نیروهای نظامی خود در عراق با ایجاد پوشش هوایی و امنیتی کم سابقه پایگاه‌های «القیاره»، «الحبانیه»، «کی وان»، «ابوغریب»، «القائم» و برخی پایگاه‌های دیگر در استان نینوا را تخلیه و به ارتش عراق واگذار کرد.

هر چند ارتش آمریکا سعی کرد به صورت غیرمستقیم این جابجایی‌ها را به قصد خود برای خروج مرحله‌ای از عراق مرتبط کند اما گزارش‌های دریافتی حاکی است؛ مجموعه نیروها و تجهیزاتی که از سایر پایگاه‌ها تخلیه شدند همگی به پایگاه‌های عین الاسد در استان الانبار و الحریر در اقلیم کردستان عراق منتقل شده‌اند.

در اقدامی دیگر و هم زمان با انجام جابجایی‌های تاکتیکی، ارتش آمریکا با وجود مخالفت دولت عراق، سامانه‌های پدافندی پاتریوت و ۲ سامانه موشک‌های کوتاه برد را به خاک عراق منتقل و در پایگاه‌های هوایی عین الاسد و پایگاه نظامی اربیل مستقر کرد.

همزمان شدن این اقدامات با افزایش تحرکات نیروهای تروریستی به ویژه عناصر داعش در استان‌های مختلف عراق، ظنّ تلاش واشنگتن برای ناامن‌سازی مجدد عراق و ایجاد بهانه برای دور زدن مصوبه پارلمان و تداوم حضور در این کشور را تقویت کرده است.

گروه‌های مقاومت عراق چندی قبل با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن تاکید بر ضرورت اجرای مصوبه قانونی پارلمان این کشور، تداوم حضور نظامی آمریکا در عراق را در حکم اشغالگری عنوان نموده و تهدید کردند که به شدت با آن برخورد خواهند کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *