۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نیچروان بارزانی: عراق یکپارچە نمی ماند

نیچروان بارزانی: عراق یکپارچە نمی ماند

  • ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
  • ۲۷۱ بازدید
  • ۰

 

“من معتقد نیستم که عراق بتواند یکپارچه باقی بماند. همان طور که گفتم، اوضاع در عراق پیش از تصرف موصل، با عراق بعد از تصرف موصل متفاوت است. باید اکنون بنشینیم و با همدیگر راهی برای همزیستی مسالمت آمیز بیابیم. عراق به وضعیت پیش از رویدادهای موصل بازنمی گردد. این امری محال است.”
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در مصاحبه ای با کانال تلویزیونی BBC به این مسئله اشاره کرد که دیگر محال است اوضاع عراق به حالت پیش از وقایع موصل بازگردد.
مصاحبە نیچروان بارزانی با کانال تلویزیونی BBC:
* به منظور بازگرداندن اوضاع به حالت قبل چه اقداماتی باید انجام گیرد؟
– نیچروان بارزانی: راه حل نظامی مشکلات موجود را حل نمی کند، بلکه حل مشکلات مستلزم راه حلی سیاسی است. بهترین راه حل این است که قبایل و جریانهای سنی را در پروسه سیاسی عراق مشارکت دهیم زیرا آنها اینگونه احساس می کنند که در خارج از روند سیاسی عراق قرار دارند و به حاشیه رانده شده اند.
* یعنی می گویید اقدامات انجام شده از سوی داعش تروریستی نیست، بلکه قیامی از سوی سنی ها است؟
– نیچروان بارزانی: مطمئناً نمی توانیم این قضیه را حاشا کنیم که داعش بخشی از وضعیت پیش آمده کنونی است، اما مسئله تنها داعش نیست. اینها نتیجه سیاست های غلط درپیش گرفته از سوی دولت مرکزی عراق در قبال مناطق سنی نشین است. جامعه سنی احساس می کند که به حاشیه رانده شده است. باید بغداد سنی ها را راضی کند و آنها را در روند سیاسی این کشور دخیل و سهمیم کند.
* در صورت باقی ماندن نوری مالکی در رأس قدرت آیا می توان چشم انتظار راه حلی سیاسی بود؟
– نیچروان بارزانی: ما باید راستگو باشیم. در میان مالکی و سنی ها اعتمادی باقی نمانده و در واقع کُردها و حتی گروه های شیعه، دیگر اعتمادی به نوری مالکی ندارند. به عقیده من رسیدن به راه حلی سیاسی بسیار دشوار است.
* آمریکایی ها از آماده سازی خود برای کمک به عراق خبر می دهند. آیا آمریکا در این اوضاع چه اقدامی می تواند انجام بدهد؟
– نیچروان بارزانی: آمریکا می تواند در زمینه اطلاعاتی و حمله هوایی به ارتش عراق کمک کند. آنها می توانند به عراق کمک کنند و نیازی نیست که نیروهای نظامی روانه عراق بکنند. راههای زیادی برای کمک آمریکا به عراق وجود دارد اما پیش از همه، آنها باید تصمیم بگیرند که به طور جدی به عراق کمک کنند.
* آیا بر این باور هستی که آمریکا پیش شرط کمک به عراق را برکناری مالکی اعلام کند؟ آیا آنها باید اینگونه بگویند؟
– نیچروان بارزانی: اگر اوضاع به حالت عادی بازگردد آنها باید این اقدام را انجام بدهند.
* شما حاضرید از نیروهای پیشمرگ برای بیرون راندن نیروهای داعش از موصل استفاده کنید؟
– نیچروان بارزانی: خیر، این اقدام در راستای منافع ما نیست. در حال حاضر اولویت اول ما دفاع و حفاظت از اقلیم کردستان است و این اولویت ما باقی خواهند ماند.
* اما ارتش عراق قادر به بیرون راندن نیروهای داعش از موصل نیست. آیا اینگونه نیست؟
– نیچروان بارزانی: در حال حاضر قادر به این کار نیستند. اما بهترین راه این است که مسئولیت به سنی ها و قبایلشان واگذار شود و من اطمینان دارم که آنها این اراده را دارند که این اقدام را انجام بدهند.
* دورنمای عراق را چگونه می بینید؟ آیا عراق تقسیم خواهد شد و یا در چهارچوب عراقی متحد باقی خواهد ماند؟
– نیچروان بارزانی: من معتقد نیستم که عراق بتواند یکپارچه باقی بماند. همان طور که گفتم، اوضاع در عراق پیش از تصرف موصل با عراق بعد از تصرف موصل متفاوت است. باید اکنون بنشینیم و با همدیگر راهی برای همزیستی مسالمت آمیز بیابیم. عراق به وضعیت پیش از رویدادهای موصل بازنمی گردد. این امری محال است.
* کُردها از هر دو طرف منتفع هستند. شما دارای اقلیمی مستقل، نخست وزیر، پارلمان، نیروی پیشمرگ و امنیتی هستید و در همان حال بخشی از عراق به شمار می روید و پول و بودجه شما از بغداد تأمین می شود. آیا مایل هستید که سنی ها نیز وضعیتی مشابه شما و اقلیمی مستقل همانند اقلیم کردستان عراق داشته باشند؟ آیا معتقدی که می توان به این گزینه به عنوان راه حل نگاه کرد؟
– نیچروان بارزانی: این تصمیم را برای ساکنین مناطق سنی نشین باقی بگذاریم، اما من معتقدم که این- کردستان- بهترین نمونه و الگو برای آنها است. اقلیمی سنی نشین همان گونه که در اقلیم کردستان شاهدیم بهترین راه حل برای برون رفت از اوضاع کنونی عراق است

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *