۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نگرانی ها و هشدارها در خصوص تجزیه عراق

نگرانی ها و هشدارها در خصوص تجزیه عراق

  • ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۲۹۹ بازدید
  • ۰
خبرگزاری «عین العراق نیوز» در گزارشی تحت عنوان «نگرانی های آشکار از تجزیه عراق»، بخشی از این نگرانی ها را از زبان نوری مالکی معاون رئیس جمهوری عراق و سید عمارحکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی و محمد الکربولی یکی از رهبران ائتلاف نیروهای اهل سنت این کشور منعکس کرده است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از  خبرگزاری «عین العراق نیوز» در این گزارش خود می‌نویسد: به‌رغم به کار گرفته شدن همه امکانات سیاسی، مالی و نظامی در جنگ با داعش، همچنان تعدادی نظاره‌گر کشتارها در این جنگ هستند که زمین‌های عراق را آغشته به خون کرده و نقشه جمعیتی این کشور را طبق خواست کوهستان نشینان شمال یا قهرمانان عمان و دوحه که فرصت را برای ترسیم نقشه جدیدی در عراق بر اساس آنچه کشورهای غربی یا کشورهای خلیج‌فارس به آن‌ها دیکته می‌کنند به غنیمت گرفته‌اند، تغییر می دهند .
اکنون درخواست‌ها برای تجزیه عراق به‌رغم سر داده شدن شعارهایی در خصوص ضرورت وحدت و یکپارچگی در عراق و دفاع از این کشور، افزایش‌یافته و طی روزهای گذشته نیز ترس و نگرانی‌ها از تجزیه عراق بیش از همه تشدید شده است.
در این میان، نوری مالکی معاون اول رئیس‌جمهوری عراق می‌گوید: هرگونه تلاشی برای تجزیه عراق آسان نخواهد بود و برای تحقق آن باید از دریای خون عبور کرد.
مالکی معتقد است، عراق امروز با فتنه تجزیه که خطرناک‌ترین فتنه به شمار می‌رود، مواجه است و من به کسانی که بر این باورند سرانجام عراق باید تجزیه شود می‌گویم، تجزیه عراق آن‌طور که شما می‌اندیشید آسان نخواهد بود و برای تحقق آن باید از دریاهایی از خون گذشت؛ چراکه ما یک کشور واحد و قبایل مشترک اهل سنت و شیعه را تشکیل می‌دهیم و محل‌های مسکونی مشترک و درهم‌آمیخته داریم.
نخست‌وزیر پیشین عراق این سؤال را مطرح می‌کند که آیا کسانی که قصد تقسیم عراق را دارند، چه چیزی را می‌خواهند تقسیم کنند، عشایر یا خانواده‌ها یا استان‌ها یا ساکنان یک منطقه را؟ آیا این‌گونه اقدامات به معنای نسل‌کشی طایفی و نژادی که جوی‌هایی از خون را به راه خواهد انداخت، نخواهد بود؟
از سوی دیگر، سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز در خصوص خطرات تجزیه عراق و به راه افتادن جوی‌های خون هشدار داد و تأکید کرد: کشورهایی که به دنبال تقسیم عراق تأسیس می‌شوند، سرانجام با چالش‌های داخلی روبرو خواهند شد.
وی گفت: همبستگی و وحدت در داخل عراق فرصت‌ها را برای تحقق اهداف خارجی در کشور خواهد گرفت.
حکیم در نشستی با حضور همه شخصیت‌های سیاسی و دانشگاهی که در دفتر وی در بغداد برگزار شد، تأکید کرد: کشورهای حاصل از تقسیم عراق با چالش‌های داخلی و خارجی مواجه می‌شوند و همه در آینده حسرت یک عراق واحد را خواهند خورد و به این نتیجه خواهند رسید که وجود اختلافات و چالش‌ها در داخل یک عراق واحد بسیار بهتر از چالش‌های موجود در کشورهای تأسیس‌شده از تجزیه عراق است.
حکیم از طیف‌های مختلف عراقی خواست از یکدیگر حمایت و پشتیبانی کنند؛ چراکه به اعتقاد وی این اقدام به خارجی‌ها فرصت نخواهد داد اهداف خود را در عراق تحقق بخشند.
وی گفت: کمشکش های داخلی در عراق سیاسی است و ابعاد قومی و طایفی ندارد و تنها اسرائیل است که از تجزیه عراق و هرگونه تلاشی برای تضعیف کشورهای منطقه بهره خواهد بود.
حکیم افزود: تصمیم‌گیرندگان اصلی در خصوص عراق، خود عراقی‌ها هستند و اجرای هرگونه طرح‌های دیگری در عراق بر اساس منافع انجام می‌گیرد که باید بیش از همه به مصلحت عراق اندیشید و مصلحت کردها، اهل سنت و شیعیان نیز در یک عراق متحد خواهد بود.
حکیم با تأکید مجدد بر ضرورت اجرای یک سیاست جدید که حقوق همگان را تضمین کند، گفت: حفظ وحدت در عراق اگر هم جنبه داوطلبانه داشته باشد، بازهم می‌تواند یک سرنوشت یا قسمت تلقی شود.
وی تقویت حس ملی‌گرایی و قرار دادن حس وطن‌پرستی به‌عنوان بالاترین احساسات و اولویت‌ها را خواستار شد.
رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق مجدداً بر ضرورت اجرای یک طرح جامع در این کشور که حقوق همه عراقی را تضمین کند تا همه عراقی‌ها سربلند باشند تاکید کرده‌ و به‌ کشورهای منطقه در خصوص ادامه‌ روند تجزیه عراق هشدار داد.
وی با اشاره به اینکه فدرالیسم در عراق به معنای کاهش فشارها بر دولت مرکزی و ایجاد فضایی آرام است که بتواند وحدت و یکپارچگی را در عراق تحقق بخشد، بر اهمیت قدرت و توانایی دولت مرکزی و اقلیم‌ها در کشور تأکید کرد.
در همین حال، محمد الکربولی یکی از رهبران ائتلاف نیروهای عراق می‌گوید: طرف‌های خارجی برای تحقق منافع خود می‌خواهند عراق تجزیه شود، ولی آن‌ها نمی‌توانند این هدف خود را تحقق بخشند، مگر آنکه عراق را تا حدی تضعیف کنند که تجزیه شود.
الکربولی در گفتگو با «عین العراق نیوز» افزود: جبهه داخلی عراق با همه توان خود در برابر حملات مربوط به تجزیه عراق خواهد ایستاد و هرگز اجازه نخواهد داد که به چندین کشور یا اقلیم تقسیم شود.
وی معتقد است وحدت و یکپارچگی بین عراقی‌ها پاسخی کافی به همه تلاش‌های خارجی و طرف‌هایی است که پشت پرده برای تفرقه‌افکنی بین عراقی‌ها و تجزیه عراق تلاش می‌کنند.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین