۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نماینده کرد مجلس ترکیه از احتمال انشعاب در حزب دمکراتیک خلق ها (HDP)خبرداد

نماینده کرد مجلس ترکیه از احتمال انشعاب در حزب دمکراتیک خلق ها (HDP)خبرداد

  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
  • ۳۶۲ بازدید
  • ۰

‘آلتان تان’ نماینده محافظه کار حزب دمکراتیک خلق ها در مجلس ترکیه، با انتقاد از سیاست های ابن حزب ،در حمایت از آنچه که استراتژی جنگ نامیده، تاکید کرد که اگر این رویکرد ادامه یابد، انشعاب گریز ناپذیر خواهد شد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی ، آلتان در مصاحبه اختصاصی با روزنامه خبرترک که در شماره روز دوشنبه به چاپ رسیده، برای اولین بار به صراحت گفته است که حرکت کرد در ترکیه بر سر دوراهی جدی قرار گرفته و در خارج از حزب دمکراتیک خلق ها،احتمال تشکیل یک حزب کردی دیگر است .
آلتان تان از روشنفکران سرشناس حرکت کرد در ترکیه و به عنوان یک سیاستمداری که بخش دیندار – محافظه کار در جامعه کرد ترکیه را نمایندگی می کند، شناخته می شود.
او در پاسخ به اینکه چرا به رغم همه امیدها، فرایند حل مساله کرد به حالت تعلیق درآورده شد و از تابستان سال گذشته پ.ک.ک دوباره به سلاح روی آورده و این بار جنگ شهری را شروع کرده است و چرا استراتژی جنگ را دنبال می کند و حزب دمکراتیک خلق ها چرا در مقابل این رویکرد نیایستاده است؟ گفت: مردم منطقه هم به پ.ک.ک و هم به دولت خشمنگین هستند. به ویژه کردهای محافظه کار سیاست های دوره اخیر حزب دمکراتیک خلق ها را نمی پسندند.
این نماینده حزب دمکراتیک خلق ها در پارلمان ترکیه در ارتباط با حمله انتحاری هفته گذشته در منطقه میدیات از توابع استان ماردین در جنوب شرق ترکیه و انفجار مهیب اخیر در استانبول که موجب کشته و زخمی شدن دهها تن شد و پ.ک.ک و یک تشکل وابسته به پ.ک.ک به عنوان بازهای کردستان – تاک، مسئولیت این حملات را به عهده گرفته است، گفت: دو حمله اخیر و حملات تروریستی پیشین به هیچ وجه نمی تواند توجیه شود. این حملات سودی به مردم منطقه ندارد و برعکس موجب تعمیق خشونت و هرج و مرج در منطقه شده و در نهایت کشور را در آستانه جنگ داخلی قرار می دهد.
درگیری در مناطق کردنشین ترکیه از جولای سال گذشته و به دنبال انتخابات عمومی در خرداد ماه سال گذشته شروع شد که حزب دمکراتیک خلق ها با حمایت های فراکسیون های مختلف مخالف دولت آنکارا با ۸۰ نماینده وارد مجلس ترکیه شد.
به دنبال این انتخابات که حزب حاکم عدالت و توسعه برای اولین بار از سال ۲۰۰۳ میلادی تا کنون که قدرت را در ترکیه در دست دارد، به حداقل کرسی لازم برای تشکیل دولت در مجلس دست نیافت و بعد از شکست مذاکرات مربوط به تشکیل دولت ائتلافی با احزاب جمهوریخواه خلق و حرکت ملی، انتخابات در آبان ماه سال گذشته تجدید شد تا این بار حزب کردی با ۲۰ نماینده کمتر وارد مجلس شود.
درگیری ها در تابستان سال گذشته در حالی شروع شد که در چارچوب روندی که دولت آنکارا از آن به عنوان فرایند حل مساله یاد می کرد، فضای بسیار مثبتی در مناطق کردنشین ترکیه حاکم شده و در حدود سه سال بود که هیچ درگیری در این مناطق رخ نداده بود.
در پی برخی رویدادهای تروریستی در مناطق کردنشین ترکیه از جمله کشته شدن دو مامور پلیس در منطقه مرزی این کشور با سوریه و بروز انفجار در همایش روشنفکران کردی که برای بحث پیرامون کمک به مردم کوبانی سوریه در منطقه مرزی گردهم آمده بودند، ناگهان درگیری ها شروع شد و پ.ک.ک برای اولین بار در تاریخ مبارزات خود علیه دولت آنکارا به جنگ شهری روی آورد. نتیجه آن شد که ارتش ترکیه و نیروهای امنیتی این کشور با ورود به شهرهایی که پ.ک.ک می خواست کنترل آن ها را به دست آورد، جنگ گسترده و پراکنده ای بین طرف ها شروع شد که ماههاست ادامه دارد و به گفته منابع دولتی بیش از هفت هزار تن از اعضای پ.ک.ک کشته شده اند. در این دوره بیش از ۵۵۰ تن نیز از نیروهای دولتی کشته شده اند و نمودی شبیه شهرهای تخریب شده سوریه در شهرهای کردنشین ترکیه حاکم شده است.
گرچه دولت آنکارا اعلام کرده که بخش عمده ای از عملیات پاکسازی در مناطق کردنشین به پایان رسیده و ادعا می شود که پ.ک.ک نیز با اشتباه دیدن استراتژی جنگ شهری، دوباره به جنگ سنتی در کوهستان روی آورده است، اما بازگشت به دوران روندی که با فرایند حل مساله کرد در منطقه حاکم شده بود، بسیار دشوار دیده می شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین