۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • نماینده اقلیم کردستان عراق: کنترل مرزهای این منطقه و ایران دشوار است؛ زیرا مرزها کوهستانی و سخت هستند!

نماینده اقلیم کردستان عراق: کنترل مرزهای این منطقه و ایران دشوار است؛ زیرا مرزها کوهستانی و سخت هستند!

  • ۱۰ تیر ۱۴۰۲
  • ۱۴۱ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : پس از اینکه سفیر ایران در بغداد از توافق با عراق برای محدود کردن گروهک های تروریستی مسلح در اقلیم کردستان عراق و نصب دیوارهای سیمانی و سیم خاردار در امتداد مرز خبر داد، نماینده اقلیم به صدای آمریکا گفت که اجرای این اقدامات “مشکل” است؛ زیرا مناطق مرزی سخت و کوهستانی هستند.

ناظم دباغ،نماینده اقلیم کردستان در ایران به صدای آمریکا گفت: «ما نمی دانیم اقدامات سفت کردن مرزها چگونه اجرا می شود.

محمدکاظم صادقی، سفیر ایران در عراق، روز چهارشنبه ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳، در مصاحبه ای با شبکه العهدی عراق، گفت که آنها برای کنترل مرزها «با مشارکت کردها» موافقت کرده اند.

سفیر ایران تاکید کرد که با خلع سلاح گروه های کرد اپوزیسیون ایران نیز موافقت کرده اند.

سعد مطلبی در گفتگو با صدای آمریکا گفت: “کنترل مرز بین عراق و ایران بسیار مهم است. این تنها به مرز ایران و اقلیم کردستان و قاچاق سلاح به ایران مربوط نمی شود، بلکه مرزها به دروازه ورود مواد مخدر تبدیل شده است.” و خطر بزرگی وجود دارد.»

وی گفت: “ساخت دیوارهای بتنی در مناطق مرزی که از سال ۱۹۹۱ تحت کنترل نیروهای کرد است، دشوار است، زیرا این مناطق کوهستانی صعب العبور هستند. کنترل مرزها نه تنها برای نیروهای مخالف بلکه برای جلوگیری از واردات مواد مخدر نیز مهم است.

عبدالامیر شمری وزیر کشور عراق در ۸ ژوئن از تیپ ۳ گارد مرزی عراق که متشکل از کردها است و مسئولیت حفاظت از مناطق مرزی ایران و اقلیم کردستان را بر عهده دارد، بازدید کرد.

دولت عراق ۲۰ تیپ مرزبانی برای حفاظت از مناطق مرزی دارد. تیپ ۱ و ۲ کرد هستند و وظیفه آنها حفاظت از مناطق مرزی استان های اربیل و دهوک است و تیپ ۳ مسئولیت حفاظت از مناطق مرزی سلیمانیه، حلبچه و گرمیان را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: پس از سفر وزیر کشور عراق به سلیمانیه، تیپ ۳ مرزبانی سلیمانیه به دو تیپ تقسیم شده است؛ تیپ ۲۱ جدا شده و مقداری تدارکات در اختیار آنها قرار گرفته است.

وی گفت: قرار است رابعه و مخفاری بیشتری در مناطق مرزی عراق و اقلیم کردستان احداث شود.

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق در تاریخ ۲۹ مارس به ایران سفر کرد و با علی اکبر احمدیان فرستاده رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد. احمدیان گفت: توافقنامه امنیتی بین دو کشور نقشه راه ثبات و امنیت مرزها است.

ناظم دباغ،نماینده اقلیم کردستان در ایران به صدای آمریکا گفت: “جزئیات توافقات مرزی توسط عراق و ایران اجرا خواهد شد.ما نمی دانیم که اقدامات سفت کردن مرزها چگونه اجرا خواهد شد.”

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین