۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • نتایج انتخابات ترکیه نشان دهنده بی اعتمادی رای دهندگان به پ.ک.ک است

نتایج انتخابات ترکیه نشان دهنده بی اعتمادی رای دهندگان به پ.ک.ک است

  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۱۵۰ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : نتایج انتخابات ترکیه در ترکیه نشان داد که شهروندان کرد به سیاست‌های گروه تروریستی پ.ک.ک و گروه‌های وابسته به آن اعتماد ندارد و به همین دلیل بیشترین آرای رای‌دهندگان کرد به دیگر احزاب ترکیه می‌رسد.

حزب چپ سبز، جبهه جدید حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) که طرفدار کردها است، در انتخابات ۱۴ مه ۰۸٫۸۰ درصد آرا را در سراسر کشور به دست آورد و پس از شمارش ۱۰۰ درصد آرا تاکنون ۶۲ کرسی در پارلمان کسب کرد.

در حالی که حزب عدالت و توسعه درصد زیادی از آرای کردها در ترکیه را به دست آورد، حزب جمهوری خواه خلق که قلیچداراوغلو ریاست آن را بر عهده دارد، پس از آن قرار دارد زیرا آرای کردها به احزاب غیر کردی می رسد.

بر اساس آخرین نتایج انتخاباتی، حزب عدالت و توسعه با کسب ۳۵٫۴۹ درصد آرا و ۲۶۶ کرسی مقام اول را به دست آورد و حزب جمهوری خواه خلق با کسب ۲۵٫۳۸ درصد آرا و ۱۶۹ کرسی پارلمان.

در حالی که حزب جنبش ملی (MHP)، متحد اردوغان، ۱۰٫۰۶ درصد آرا و ۵۰ کرسی، حزب خوب ۰۹٫۷۵ از آرا و ۴۴ کرسی را به دست آورد، در حالی که حزب رفاه علاوه بر ۵، ۰۲٫۸۳ درصد از آرا کرسی های پارلمان را به دست آورد.

در همین راستا محمد امین، رای دهنده کرد که به حزب چپ سبز و همچنین کمال قلیچداراوغلو رای خود را به صندوق انداخته است، گفت: اگر اردوغان یا اوغلو در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شوند، تفاوت زیادی برای کردها در ترکیه وجود نخواهد داشت.زیرا آنها هیچ پروژه ای مرتبط با مسئله کرد ندارند.

وی می افزاید: «حزب داود اوغلو و شرکای آن مانند «حزب خوب» وضعیت بهتری نسبت به حزب حرکت ملی ندارند، زیرا ایدئولوژی آنها یکی است و با کردها دشمنی می کنند.

امین توضیح می دهد: «اگر قلیچداراوغلو پیروز شود، ممکن است بازداشت شدگان HDP را آزاد کند و فشارها را بر آنها کاهش دهد، اما هیچ گام دیگری در قبال مسئله کردی برنخواهد داشت و این سقف چشم انداز این احزاب است».

فاطمه محمود که به اردوغان و حزب او رای داد، گفت: درصد زیادی از کردهای ترکیه به دلیل ارتباط با حزب دموکراتیک خلق ها با پ.ک.ک رای خود را نمی دهند که حمل سلاح را به عنوان روشی برای حل مسئله کردها در نظر گرفته است.»

او می‌افزاید: «سلاح پ‌ک‌ک چیزی جز مرگ، ویرانی و آوارگی در ترکیه برای ما به ارمغان نیاورده است و اکثریت مردم کرد آن را رد می‌کنند».

او ادامه می دهد که «حزب دموکراتیک خلق ها در مقایسه با انتخابات قبلی رو به زوال است، که با پیشنهاد اردوغان برای تشکیل دولت، نتوانست از فرصت های پیوستن به دولت استفاده کند، بلکه در کنار پ.ک.ک ایستاد. که در شهرهای آمد (دیاربکر) و نصیبین اعلام مبارزه مسلحانه کرد که منجر به شکستن کردها و بی اعتمادی رای دهندگان کرد به حزب کارگران و بازوهای آن شد.

فاطمه محمود تأکید می‌کند که «حزب عدالت و توسعه در سال‌های اخیر گام‌هایی در راستای مسئله کردی برداشته است، به‌ویژه در زمینه حقوق فرهنگی، زبان، خدمات و موارد دیگر، هرچند کم، اما بهترین از میان حاضران است».

احمد یانار، رئیس کمیسیون عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، نامزد ائتلاف عمومی، ۴۹٫۴۰ درصد آرا را به دست آورده است.

کمال قلیچداراوغلو، نامزد ائتلاف ملت، پس از شمارش حدود ۹۹ درصد آرا، ۴۴٫۹۶ درصد آرا را در انتخابات ریاست جمهوری به دست آورد.

در یک کنفرانس مطبوعاتی صبح دوشنبه، یانار گفت که نامزد ائتلاف “آتا” (اجداد)، سینان اوغان، ۵٫۲ درصد و محرم اینج نامزد (انصراف) ۰٫۴۴ درصد را بر اساس داده های ساعت ۰۹:۴۵ به دست آوردند. صبح (GMT +3).

وی با بیان اینکه از مجموع ۱۹۲ هزار و ۲۱۴ صندوق در داخل کشور ۱۹۲ هزار و ۱۸۷ صندوق باز شده که معادل ۹۹ درصد است، گفت: تنها ۲۷ صندوق باز نشده در داخل کشور باقی مانده است.

وی در خصوص صندوق های رای خارجی گفت: ۸ هزار و ۶۵ صندوق از ۹ هزار و ۵۹۴ صندوق رای در خارج از کشور افتتاح شده است که معادل حدود ۸۴ درصد این صندوق ها است.

یانار ادامه شمارش آرا باقیمانده و وارد کردن داده ها در سامانه محاسبه نتایج را تایید کرد.

روز یکشنبه ترکیه شاهد انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی بود و “ائتلاف عمومی” به رهبری حزب عدالت و توسعه اکثریت پارلمان را به دست آورد، در حالی که تصمیم گیری در مورد انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم که قرار بود در ۲۸ ماه مه برگزار شود موکول شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *