۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نبرد ترکیه علیه‌ پ‌ک‌ک صادقانه‌ است؟

  • ۲۶ فروردین ۱۳۹۵
  • ۲۹۸ بازدید
  • ۰

هر چه یک سازمان مسلح غیر دولتی بیشتر زنده بماند، سخت تر از بین برده می شود….

سرویس بین المل انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : تحلیل گران معتقدند که پ.ک.ک از چندین موقعیت مختلف بهره برده است: عدم برنامه‌ریزی (ترکیه) در طول روند صلح برای کنترل امور مالی خود، ماهیت عجیب در هم تنیده اقتصاد زیرزمینی ترکیه با اقتصاد پ.ک.ک و معیشت شبکه‌های جرایم سازمان یافته، و عدم همکاری مناسب بین ترکیه و دیگر کشورهای اروپایی. در واقع، پ.ک.ک به کسب درآمد نه تنها از طریق مواد مخدر و انواع دیگر موارد قاچاق، بلکه با اعمال فشار علیه کردها برای اهدای پول به آن سازمان در اروپا شناخته شده است؛ همچنین پ.ک.ک از طریق فعالیت مشروع، مانند رسانه‌ها کسب درآمد می کند.

پس از آنکه روند صلح ۸ ماه پیش متوقف شد،و بر اساس آمار رسمی ترکیه بیش از ۴۰۰ نیروی امنیتی- به استثنای غیر نظامیان – کشته شده‌اند. آیا اعزام نیروی بیشتر شهرها برای انجام عملیات علیه اقدامات پ.ک.ک کافی است؟ در زمان مذاکرات صلح،چه اقداماتی برای محدود کردن منابع مالی پ.ک.ک صورت گرفت؟

یک ژنرال دو ستاره بازنشسته که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: “هر چه که بود، پ.ک.ک و سازمان های متحد آن در طول مذاکرات صلح ثروتمندتر شدند. ما دست بالا را داشتیم،پ.ک.ک از طریق قاچاق، اخاذی و پول شویی منابع مالی خود را تامین می کند. با شروع جنگ داخلی سوریه،پ.ک.ک امکانات مالی بهتر به دست آورد.

علی نیهات اوزجان، استاد روابط بین الملل از دانشگاه اقتصاد و فناوری TOBB در آنکارا که تروریسم و پ.ک.ک را بررسی می کند، در این باره گفت که پس از شکست مذاکرات صلح، دولت سعی کرد منابع مالی پ.ک.ک را محدود کند با این حال ” این عملیات تاثیر محدودی بر پ.ک.ک داشت. بودجه اصلی پ.ک.ک از حمایت شهرداری های  HDP تامین می شود. عملیات های نظامی تاثیر مستقیمی بر این امر داشت که دولت های محلی HDP تا چه اندازه می توانند به پ.ک.ک کمک کنند.

با این حال اوزجان در پاسخ به این سوال که آیا این تلاش ها می توانند موثر شوند بدبین بود. “پ.ک.ک با بانک ها کار نمی کند. (پ.ک.ک) با پول نقد کار می کند.و حدود ۴۵ درصد از اقتصاد ترکیه غیررسمی است،زیرزمینی است. از آنجایی که در طول مذاکرات صلح به پ.ک.ک اجازه داده شد تا منابع درآمدی خود را تقویت کند، تلاش های فعلی کافی نیستند. ”

رایان جینگراس، استادیار دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی در مونتری کالیفرنیا،با اوزجان موافق است که در حالی نمی توان اقدامات دولت را نادیده گرفت با این حال بر اساس گزارش سال ۲۰۱۴ اداره مبارزه با جرایم سازمان داده شده و قاچاق KOM  نمی توان تاثیر عملیات دولت در امور مالی پ.ک.ک را موثر دانست.

جینگراس گفت: “بر اساس گزارش سال ۲۰۱۴ KOM، در نتیجه درگیری های سوریه و عراق قاچاق کالا در سراسر مرز ترکیه به طور چشمگیری افزایش یافته است. علاوه بر کالاهایی که بیشتر موارد گزارش شده را شامل می شوند مانند نفت،سیگار و انسان، بخش بسیار زیادی از کالاهای قاچاق مانند کالاهای پزشکی، تلفن های همراه و اتومبیل در امتداد مرز جنوبی ترکیه داد و ستد می شوند. برای ارزیابی صادقانه تاثیر مالی قاچاق کالا بر پ.ک.ک، بایستی این نکته را در نظر داشت که قاچاق کالا، اقتصاد بسیاری از جوامع روستایی در آناتولی و مناطق مرزی است.آنکارا از زمان تاسیس جمهوری ترکیه شاهد این نکته بوده است که قاچاق عاملی مؤثر برای مبارزات کردی بوده است. اگر بپذیریم که این عامل نیروی حیاتی اقتصاد منطقه‌ای و همچنین تا حدی،اقتصاد ملی ترکیه بوده است؛قاچاق یک عامل قوی و مؤثر بوده است. دولت بسیاری از اقدامات را امتحان کرده است-  مانند مین گذاری مرز، نظارت دقیق تر بر ترافیک خودرو با پست های بازرسی، و گشت های نظامی / انتظامی. از سال ۱۹۲۳ تا به حال ،تلاش های دولت برای مقابله با قاچاق از طریق زور یا جرم دانستن آن هیچ تاثیر قابل توجهی در تجارت غیر قانونی نداشته است.

هر چه یک سازمان مسلح غیر دولتی بیشتر زنده بماند، سخت تر از بین برده می شود.آیا نبرد ترکیه علیه پ.ک.ک صادقانه است؟ آیا دولت همزمان می تواند جنگ تمام عیاری برای از بین بردن پ.ک.ک را انجام داده و اقتصاد رو به رشد خود را توانمند سازد؟ آیا واقعا این چای قاچاق و سیگار هستند که پ.ک.ک را ثروتمند نموده و اجازه می دهند سلاح و جنگ افزار بخرد و یا مشکل از ناکارآمدی مالی اقتصاد ترکیه است؟تغییرات اخیر در کد گمرک ترکیه، که اجازه می دهد پول نقد به صورت نامحدود و بدون ارائه هیچ گونه گزارشی وارد کشور شود،می تواند عاملی برای کمک به سرمایه‌داران تروریسم باشد.با قوانینی که کشور را به پناهگاهی برای پول شویی تبدیل می کنند،ترکیه چگونه می تواند به طور جدی ادعا کند که می خواهد به تروریسم خاتمه دهد؟

منبع:کوردپاریز

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *