۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • ناظران سیاسی: جنگ‌های پ‌ک‌ک برای حل مسئله کردی هیچ فایده‌ای ندارد

ناظران سیاسی: جنگ‌های پ‌ک‌ک برای حل مسئله کردی هیچ فایده‌ای ندارد

  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
  • ۱۰۱ بازدید
  • ۰

انجمن بی‌تاوان : جنگی که در شهر دهی در شهر سرت آغاز شد و به سایر شهرهای ترکیه گسترش یافت، پس از ۳۹ سال دیگر وجود ندارد و تقریباً به طور کامل متوفق شده است، اما در مرزهای این کشور با عراق و سوریه گیر کرده است.

صرف نظر از اینکه جنگ مسلحانه و جنگ پ.ک.ک چقدر طول کشید، این عقیده که این جنگ برای حل مسئله کردها بی فایده و مفید است در جامعه و سیاست کردها رایج و غالب شده است.

اخیراً، در بالاترین سطوح HDP، صلاح الدین دمیرتاش، رئیس مشترک سابق و رهبر زندانی این حزب، خواستار خلع سلاح پ‌ک‌ک شد و حتی قول داد که آن را خلع سلاح کند.
بلکه این گونه فراخوان ها برای خلع سلاح پ.ک.ک و فرصت دادن به روش ها و روش های دموکراتیک و قانونی برای حل مسئله کرد افزایش یافت.
آلتان تان، نماینده سابق حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) به K24 گفت: پ ک ک باید دست از درگیری مسلحانه بردارد و از روش های قانونی و دموکراتیک برای حل مسئله کرد استفاده کند و انتخابات شهرداری و پارلمان یکی از این روش هاست.

نماینده پارلمان حزب دموکراتیک خلق ها و استاد دانشگاه و اقتصاددان معروف ترکیه، آرول کاترجی اوغلو، فاش کرد که خسارات اقتصادی جنگ بین سی تریلیون دلار تا ۴۰ تریلیون دلار است. این بحران اقتصادی که ما در آن قرار داریم بخشی از آن است. از بحران سیاسی بسیار واضح است که اگر ترکیه موفق به حل مسئله کردها شود مشکلات اقتصادی آن نیز حل خواهد شد، بالاخره پ.ک.ک باید به مبارزه مسلحانه خود پایان دهد و جنگ مسلحانه را متوقف کند، با سلاح نمی تواند به چیزی برسد. پ ک ک باید راه را برای سیاست مدنی هموار کند و سیاستمداران باید از اعطای حقوق کردها حمایت کنند.دولت ترکیه باید حقوق نزدیک به ۳۰ میلیون کرد را اعطا کند.
وی با بیان اینکه از سال ۱۹۸۴ تا کنون حدود ۸۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند و همین تعداد نیز مجروح شده اند، خاطرنشان کرد: این تعداد و این آمار از مراجع رسمی و نهادهای بین المللی ذیربط و از اظهارات خود مقامات پ.ک.ک به دست آمده است.

هفته گذشته دوران کالکان، یکی از اعضای بدنه رهبری گروه تروریستی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در یکی از شبکه‌های تلویزیونی پ‌ک‌ک اعلام کرد که تعداد اعضای این گروه که جان خود را از دست داده‌اند به ۵۰ هزار نفر رسیده است!

بر اساس آمار آژانس رسمی «آناتولی» دولت ترکیه، وزارت دفاع ترکیه، گروه بین‌المللی بحران و سازمان‌های حقوق بشری، در طول جنگ ۳۹ ساله، نزدیک به ۱۰۰۰۰ نیروی امنیتی و ۱۵۰۰۰ غیرنظامی، اکثر آنها کرد جان خود را از دست دادند و ۴۰۰۰ روستا ویران و تعدادی آواره شدند و تقریباً یک میلیون نفر از روستاهای خود را ترک کردند.

با وجود این نتیجه دشوار جنگ ۳۹ ساله که اکثر قربانیان آن کردها بودند، هر دو طرف مصمم هستند که جنگ را بدون عقب نشینی یا انتخاب راه های دیگر برای حل مسئله انتخاب کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین