۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • موزه آثار باستانی در بوکان راه اندازی می شود

موزه آثار باستانی در بوکان راه اندازی می شود

  • ۲۱ آذر ۱۳۹۴
  • ۳۳۰ بازدید
  • ۰

بوکان- رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوکان از احداث موزه در این شهرستان خبر داد و گفت: طراحی معماری ساختمان موزه نیز از طریق یک فراخوان به مسابقه گذاشته شده است.
«اسعد جمیانی»درگفت و گو با خبرنگار کردپرس اظهار داشت: در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان بوکان که چند ماه قبل با حضور مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، طرح احداث موزه در این شهرستان تصویب شد.
وی افزود: در این جلسه مصوب شد که ۷۵۰ میلیون تومان اعتبارات دولتی به شهرداری بوکان اختصاص پیدا کند و شهرداری ۲۵۰ میلیون تومان به همراه یک قطعه زمین به پروژه احداث موزه اختصاص دهد.
جمیانی در ادامه گفت: به همت شهردار بوکان و با تصویب اعضای شورای اسلامی شهر بوکان زمینی به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع در خیابان ساحلی و درنزدیکی فاصل هتل ایزدی احداث موزه در اختیار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قرار گرفته است.
وی در ادامه از عقد یک تفاهمنامه با شهرداری بوکان خبر داد و اظهار داشت:بر اساس این تفاهمنامه با راه اندازی موزه بخش گالری آثار باستانی در اختیار اداره میراث فرهنگی خواهد بود و دیگر بخشهای مانند محل فروش صنایع دستی به صورت مشارکتی با شهرداری بوکان اداره می شود.
رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوکان ضمن اشاره به اعلام فراخوان طراحی معماری ساختمان موزه این شهرستان گفت: ساختمان این موزه با تاکید بر گالری آثار باستانی ساخته می شود که این ساختمان شامل زیرزمین، همکف و طبقه اول است.
وی در ادامه به تشریح ساختار ساختمان موزه بوکان پرداخت و گفت: در زیرزمین تاسیسات، انبار، آزمایشگاه، مرمت آثار، در همکف ورودی لابی، ساختمان اداری اداره میراث و گردشگری، بخش آموزش، سالن اجتماعات، بخش آموزش، بوفه، سرویس بهداشت و نمازخانه و در طبقه اول گالری آثار باستانی، آرشیو و کتابخانه قرار دارد.
وی هزینه ساخت این موزه را سه میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: اعتبارات لازم برای ساخت ابنیه موزه در جریان سفر رئیس جمهور به بوکان تامین می شود و تجهیز موزه را اداره کل میراث فرهنگ و گردشگری استان متقبل شده است.
جمیانی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر اعتبارات ساخت این موزه تامین شود موزه باستانی بوکان در ۲۴ ماه آینده ساخته می شود و کلیه آثار باستانی بوکان به همراه آجرهای قلایچی در زمان افتتاح موزه از ارومیه به بوکان آورده می شود و در موزه این شهر قرار می گیرند.
رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوکان ضمن آنکه از ایجاد نمایشگاهی دائمی از آثار «عثمان رحمانزاده» مشهور پدر ژپتوی ایران تحت عنوان نمایشگاه مردم شناسی در این موزه خبر داد، تصریح کرد: موزه بوکان اولین موزه استان آذربایجان غربی است که ساختمان آن دارای طراحی ویژه موزه خواهد بود و موزه شهرهای نقده و میاندوآب تنها نمایشگاه است که به عنوان موزه استفاده می شوند.
جمیانی در ادامه این گفت وگو از فراهم شدن مقدمات تبدیل شدن غار قلایچی به یک منطقه گردشگری خبر داد و گفت: سازمان نظام مهندسی شهرستان بوکان برای سرمایه گذاری در این غار اعلام آمادگی گرده است و تحقیقات میدانی آغاز شده است.
وی افزود: در فاز اول سازمان نظام مهندسی امکان دسرسی به غار را با توجه به ۱۱۰ متر ارتفاع دهنه آن تامین می کند و آسفالت مسیر روستای قلایچی تا دهنه غار، برق و آب را با اعتباری یک میلیارد تومانی ما انجام می دهیم و این اعتبار در بودجه سال آینده شهرستان گنجانده می شود.
وی تاکید کرد: تبدیل غار قلایچی به یک منطقه گردشگری با کم ترین دستکاری و ضربه زدن به محیط زیست صورت می گیرد و اگر نتوانیم این غار را به یک منطقه گردشگری تبدیل کنیم به یک پروژه غار نوردی در سطح کشور تبدیل می کند.
جمیانی در پایان تحقیقات در غار قلایچی راسبب تحول در شناخت تمدن مانایی ها دانست و گفت: تمدنی مانایی که در حقیقت اتحاد قبایل مستقر در این منطقه قبل از مادها است در حسنلو نقده، زیویه سقز و قلایچی بوکان مستقر بوده اند که احتمالا قلایچی پایتخت آنها بوده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین