۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • معاون نخست وزیر ترکیه خواستار آزادی زندانیان پ.ک.ک شد

معاون نخست وزیر ترکیه خواستار آزادی زندانیان پ.ک.ک شد

  • ۲۴ اسفند ۱۳۹۲
  • ۳۲۴ بازدید
  • ۰

بلنت آرنچ آزاد نکردن محبوسین پرونده ی پ.ک.ک با استدلال احتمال رفتن آنان به کوه را یک رویکرد غیرحقوقی و غیرمنطقی دانست.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از پایگاه تحلیلی خبری ilkehaber بلنت آرنچ معاون نخست وزیر و سخنگوی هیات دولت ترکیه امروز در شهر کردنشین دیاربکر و در یکی از رستوران های این شهر، میزبان روزنامه نگاران و نویسندگان کُرد بود. وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران کُرد در خصوص آزادی سران ارگن اکُن و عدم آزادی زندانیان پ.ک.ک گفت:« دستگاه قضا و قضات محترم ما چنین استدلال کرده اند که بسیاری از زندانیان پرونده ی شاخه های شهری پ.ک.ک (KCK) جوان هستند و اگر آنان را آزاد کنند، فورا سر از کوه در آورده و مسلح می شوند. این یک استدلال کاملا غلط، غیرمنطقی و غیرحقوقی است و یک قاضی حق ندارد بر اساس فرضیات و احتمالات ذهنی خود حکم صادر کند و بدون شک این زندانیان نیز باید آزاد شوند. ما نباید اجازه دهیم که کردها احساس کنند که در این سرزمین با تبعیض حقوقی و قانونی مواجه می شوند».
وی در ادامه افزود:« روزی که ما اقتدار سیاسی این کشور را در دست گرفتیم، بنیاد زبان ترکی، هیچ اقدامی برای حفظ و توسعه ی زبان کُردی انجام نداده بود. من به آنها دستور دادم که یک کارگروه برای تدوین یک فرهنگ ترکی – کُردی تشکیل دهند. خوشبختانه پس از چند سال، آنان یک فرهنگ ده هزار کلمه ای را منتشر کرده و در اختیار ما گذاشتند و ما این کتاب را به همه ی مدارس می فرستیم تا شهروندان کُرد از آن استفاده کنند. البته این یک فرهنگ مقدماتی برای دانش آموزان و معلمین ماست و دستور داده ایم که یک فرهنگ آکادمیک کامل و شایسته نیز تدوین شود و خوشبختانه این فرهنگ هم در حال پایان است».
بلنت آرنچ در پایان حمله ی ملی گرایان ترک به نامزدهای حزب دموکراتیک خلق ها (نزدیک به پ.ک.ک) در شهرهای ترک نشین را یک اقدام وحشیانه دانست و اعلام کرد؛ همه ی احزاب و گروه های سیاسی ترکیه حق دارند در چهارچوب قانون به فعالیت سیاسی و انتخاباتی بپردازند و حمله به هر کدام از احزاب این کشور غیرقابل قبول و شایان پیگری قانونی است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین