۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نگرانی کردهای ترکیه از آزادی دو ژنرال ضد کُرد از زندان

نگرانی کردهای ترکیه از آزادی دو ژنرال ضد کُرد از زندان

  • ۲۴ اسفند ۱۳۹۲
  • ۳۳۷ بازدید
  • ۰

ژنرال ولی کوچوک و ژنرال لونت ارسوز از سران اصلی پرونده ی کودتای ارگن اکُن نیز از زندان آزاد شدند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه ی اوزگور گوندَم، ژنرال ولی کوچوک که از او به عنوان یک چهره ی نظامی – امنیتی مخوف و از سران اصلی پرونده ی کودتای ارگن اکُن نام برده می شود، از زندان آزاد شد و آزادی این ژنرال بازنشسته، موجی از اعتراض را به دنبال آورد.
ژنرال کوچوک از بنیان گذاران و فرماندهان «یگان اطلاعات و مبارزه با ترور» موسوم به ژیتم بوده و در چندین استان کردنشین فعالیت کرده است. در دروان فعالیت وی در استان های آگری و وان و چند منطقه ی دیگر، حدود پنج هزار نفر از شهروندان، فعالان سیاسی، فعالان اقتصادی و چهره های برجسته ی فرهنگی کُرد جان خود را از دست دادند که اجساد بسیاری از آنان هنوز هم پیدا نشده است. او در سال ۲۰۰۸ به اتهام سازماندهی گروه کودتاگر ارگن اکُن روانه ی زندان شد. همچنین ژنرال لونت ارسوز یکی دیگر از مهم ترین چهره های پرونده ی ارگن اکُن است که سال ها در مناطق کردنشین شرناخ و دیاربکر به عنوان فرمانده ی اصلی «ژیتم» فعالیت کرده و علاوه بر کشتار کردها، در معاملات کلان تسلیحاتی غیرقانونی با کشور روسیه و ایجاد شبکه ی شنود تلفنی از مقامات برجسته ی حکومت ترکیه نقش داشته و در سال ۲۰۰۸ همراه با ولی کوچوک به زندان رفته بود و چند دقیقه پس از آزادی کوچوک، او نیز از زندان آزاد شد. صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب صلح و دموکراسی آزادی این افراد را یک اقدام سیاسی تلقی کرده و رسانه های نزدیک به پ.ک.ک با تیتر آزادی قاتلین، از آزادی ژنرال کوچوک و ارسوز ابراز نگرانی کردند.
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز در مورد آزادی این افراد گفت:« نمی توانم از آزادی این افراد ابراز خوشحالی کنم و باور کنم که آنان به دنبال کودتا نبوده اند».
دوغو پرینچک و یالچین کوچوک که از آنها به عنوان پدران فکری و معنوی اوجالان نام برده می شود، از دیگر چهره های برجسته ی پرونده ی ارگن اکُن هستند که از زندان آزاد شدند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین