۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مصاحبه اختصاصی کُرد پرس با دمهات عگید، سخنگوی پ.ک.ک؛

  • ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۳۳۷ بازدید
  • ۰

ارتش درخدمت حزب آک پارتی است/ درصورت تکرار حادثه آگری، ازخود دفاع می کنیم
سخنگوی پ.ک.ک تاکید کرد که ارتش ترکیه در خدمت منافع حزب عدالت و توسعه قرار گرفته است. وی گفت چنانچه حوادث استان آگری مجددا رخ دهد، پ.ک.ک از خود دفاع خواهد کرد.

کردپرس- آقای دمهات عگید ارتش ترکیه طی روزهای گذشته در آگری به جشنواره بهار پ.ک.ک حمله کرد و اتفاقات تلخی در آنجا رخ داد. لطف کنید نخست بگویید اصلا این جشنواره بهار چیست وآیا این اولین بار است که برگزار می شود و یا سابقه قبلی دارد؟

دمهات عگید: در ابتدا خدمت شما عرض کنم که ما چنین جشنواره ای اصلا نداشته ایم و در واقع این یک ترفند و وارونه نشان دادن واقعیت از جانب رسانه های دولت ترکیه است. آنها مسئله جشنواره را برای خودشان یک بهانه و دستاویز قرار داده اند و ارتش به صورت عمدی و آگاهانه چنین عملیاتی را در این منطقه انجام داده است و دلیل این حمله خود را نیز چنین توضیح میدهد: “گریلاهای پ.ک.ک وارد شهرها شده اند و در آنجا جشن ها و مراسمی را در ارتباط با نوروز برگزار میکنند و ما هم مانع این اقدام گریلاها شده ایم.” واقعیت این است که این یک پیمان همکاری بین ارتش و حزب عدالت و توسعه است و ارتش در حال حاضر مشغول جمع کردن آرا برای حزب عدالت و توسعه است و جشنواره ای وجود نداشته است و این فقط یک بهانه است.

کردپرس- شرح ماجرا به چه شکل بود و چرا و چگونه این درگیری پیش آمد؟ دولت ترکیه مدعی شده است که ۵ عضو شما را کشته است، آیا این مسئله را تایید میکنید؟

دمهات عگید: ببینید هرچه به انتخابات نزدیک تر میشویم روز به روز از آرا حزب عدالت و توسعه کاسته میشود و محبوبیت خود را از دست میدهد و برعکس حزب دموکراتیک خلق ها به موجب پروسه صلحی که در جریان است بر محبوبیت و آرا خود می افزاید و همه میگویند که حدنصاب ۱۰ درصدی انتخابات را پشت سر خواهد گذاشت و این برای حزب عدالت و توسعه یک زنگ خطر بزرگ محسوب میشود. به نوعی برایشان غیر قابل تحمل است. چرا که حزب عدالت و توسعه هر روز در حال انجام نظرسنجی در میان مردم است و سیاست های خود را بر اساس این نظرسنجی ها به پیش میبرد. واقعیت هم این است که آرایشان شدیدا در حال کاهش است. در واقع موفقیت حزب دموکراتیک خلق ها به معنای شکست حزب عدالت و توسعه است. آنها با توجه به این موضوع میخواهند به آرای ناسیونالیستها پناه ببرند و میخواهند نشان بدهند که حزب دموکراتیک خلق ها یا پ.ک.ک طرفدار جنگ و درگیری هستند و به دنبال حل مسئله نیستند و میخواهند به نوعی با ایجاد یک فضای ساختگی از محبوبیت روزافزون ه.د.پ بکاهند و بر آرای خود بیافزایند. گریلاهای ما هم در این زمینه هوشیارانه عمل کردند و به هیچ عنوان به قصد کشتن به نظامیان ترکیه شلیک نکردند. آنها وقتی این درگیری به وجود آمد ۱۵ نفر از نیروهای خود را به صورت عمدی در موقعیتی قرار دادند تا توسط گریلاهای ما کشته شوند و این را برعلیه ما به کار ببرند و همانطور که گفتم نیروهای ما هوشیارانه از کشتن آنها پرهیز کردند. و حتی خود مردم وارد کارزار گشته و مانع از ایجاد درگیری شدند و این برنامه حزب عدالت و توسعه را بی اثر کردند.

کردپرس- پس شما معتقدید این اقدام ارتش خودسرانه نبوده است و آقای اردوغان و حزب عدالت و توسعه در جریان این حمله بوده اند؟

دمهات عگید: بله دقیقا اینگونه است. این فقط یک برنامه ریزی و سیاست گذاری برای انتخابات بود. چرا که شما هم میدانید نیروهای ما جدیدا وارد کردستان ترکیه نشده اند واز دیرباز در داخل کردستان ترکیه هستند و اگر هدف مقابله با گریلاها باشد، هر روز باید جنگ و درگیری و عملیات شکل بگیرد. آنها فقط می خواستند که گریلاها نیروهای ارتش را هدف قرار دهند و بکشند تا از این طریق پ.ک.ک و حزب دموکراتیک خلق ها را جنگ طلب معرفی کنند.ارتش هم تبدیل به ابزاری برای حزب عدالت و توسعه شده است.

کردپرس- به نظر شما در وضعیت کنونی این حرکت دولت ترکیه چه پیامی برای کردها دارد و چه تاثیری بر مذاکرات صلح میگذارد؟

دمهات عگید: دولت ترکیه و بویژه حزب عدالت و توسعه در فرایند مذاکرات تنها وقتی حاضر است گامی را به جلو بردارد که به نفع خودش باشد،یعنی اگر حزب عدالت و توسعه اقدامی در زمینه گفتگوهای صلح انجام میدهد شک نکنید که بر اساس منافع حزبی است. آنها اگر ببینند آرای خود را از دست میدهند، حتی حاضرند پروسه صلح را متوقف کنند و هرکاری از دستشان برآید میکنند. اگر آ.ک.پ بخواهد پروسه آشتی را قربانی منافع حزبی و انتخاباتی بکند، مسلما ما بی تفاوت نخواهیم بود.مهمترین مسئله که پیش رو داریم انتخابات این دوره است و بیشترین تاثیر را هم بر مذاکرات صلح خواهد داشت. چرا که همزمان با کاهش آرای حزب عدالت و توسعه، صدای آزادی خواهی و دموکراسی خواهی در ترکیه در حال افزایش است و این فشاری مضاعف بر دولت ترکیه و حزب عدالت و توسعه است. و اگر باز هم چنین حمله ای از جانب ارتش صورت بگیرد، گریلاهای ما بر اساس مقاوت مشروع به این حملات پاسخ خواهند داد.

کردپرس- آیا با وجود حوادث اخیر پ.ک.ک همچنان در صدد برگزاری کنگره خلع سلاح است؟

دمهات عگید: تصمیم ما این است که، اگر دولت و حکومت ترکیه ۱۰ پیش شرطی که از جانب رهبری جنبش( عبدالله اوجالان) مطرح شده اند را به جا بیاورند و گام هایی را در این زمینه بردارند ما هم مطابق با این اقدامات عمل خواهیم کرد و این موضع در دستور کار خواهد بود. اما اگر در این مورد اقدامی شکل نگیرد و یک کمیته نظارتی وجود نداشته باشد و با عبدالله اوجالان گفتگوهای مستقیم صورت نگیرد، این مسئله طبیعتا منتفی خواهد بود. در واقع این مسئله به مواضع و اقدامات دولت ترکیه بستگی دارد.

کردپرس-انتخابات پارلمانی نزدیک است، موضع پ.ک.ک در مورد انتخابات چیست؟ آیا موفقیت حزب دموکراتیک خلق ها(ه.د.پ)  در انتخابات کمکی به موقعیت پ.ک.ک و حل مشکل کُردها خواهد کرد؟

دمهات عگید: موفقیت حزب دموکراتیک خلق ها نه تنها به حل مسئله کردها، بلکه به حل مسئله ترک ها و همه شهروندان ترکیه نیز کمک خواهد کرد. پروژه ای که HDP شروع کرده است نه تنها چاره راه مسئله کُرد بلکه راه حلی برای مسایل تمام ترکیه است. شما اگر به لیست انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق ها دقت کنید،این موضوع را بهتر متوجه میشوید. موفقیت این پروژه به نفع تُرک ها، کُردها ودموکراسی خواهان و دیگر شهروندانی است که در ترکیه زندگی میکنند. وهمانطور هم پ.ک.ک تاثیر مضاعفی بر ترکیه و سیاست های جاری و مسئله کُرد در ترکیه خواهد داشت. چرا که این اولین بار است که یک آلترناتیو و پروژه ای به نام حزب دموکراتیک خلقها( ه.د.پ) بدین شکل در ترکیه ظهور پیدا کرده است. و همه بر این امر واقفند که نه حزب عدالت و توسه و نه احزاب ج.ه.پ و م.ه.پ، هیچکدام نمیتوانند مسئله ترکیه را حل کنند  و حزب دموکراتیک خلق ها با پشتوانه مردمی قوی خواهد توانست نقش بسیار مهمی را در حل مسایل ترکیه و آینده این کشور بازی کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین