۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • مریوان قرنی:ساکنان اردوگاه مخمور از اقدامات پ.ک.ک به ستوه آمده اند و از هر تلاشی برای پایان دادن به کنترل گروه بر آن استقبال می کنند

مریوان قرنی:ساکنان اردوگاه مخمور از اقدامات پ.ک.ک به ستوه آمده اند و از هر تلاشی برای پایان دادن به کنترل گروه بر آن استقبال می کنند

  • ۴ خرداد ۱۴۰۲
  • ۱۷۱ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، یکی از اعضای کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق امروز پنجشنبه گفت که ساکنان اردوگاه مخمور از اقدامات غیرقانونی گروه تروریستی کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) در این اردوگاه به ستوه آمده‌اند و از هرگونه تلاش برای پایان دادن قدرت و کنترل این گروه بر آن، که از یک اردوگاه غیرنظامی به پناه دادن به پناهندگان به اردوگاهی که توسط کادرها و عناصر پ.ک.ک اداره می شود، تبدیل شده است، به آن استقبال می‌کنند.

این اردوگاه که پ‌ک‌ک آن را «شهید رستم جودی» می‌نامد، در منطقه مخمور، بین استان‌های اربیل (۷۰ کیلومتری غرب) و نینوا (حدود ۱۰۰ کیلومتری) جنوب شرقی موصل قرار دارد، اما از نظر اداری به استان نینوا تعلق دارد.

تاسیس این کمپ به سال ۱۹۹۸ برمی گردد، زمانی که تحت نظارت بین المللی برای اسکان آوارگان کردهای ترکیه که در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰۰ نفر هستند، تخصیص یافت و امروز پس از جایگزینی چادرها با خانه های سیمانی به محله تبدیل شده است.

مریوان قرنی، یکی از اعضای کمیته امنیت و دفاع پارلمانی در پارلمان عراق، گفت: با دستور محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح فدرال، ارتش عراق این هفته برای حصار کشی کمپ و تلاش برای ایجاد کنترل بر آن زود حرکت کرد، اما پ‌ک‌ک از دو طریق سعی کرد ارتش را از این کار باز دارد: اولی فشار بر ساکنان کمپ برای بیرون رفتن در تظاهرات، در حالی که از اقدامات غیرقانونی پ.ک.ک علیه آنها و ربودن و استخدام فرزندانشان و پیوستن آنها به نیروهای گروهک به تنگ آمده اند.

ثانیاً، برخی از شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک که خود را غیرنظامیان اردوگاه معرفی می‌کنند و اعضای گروهک را با سلاح‌های داخل کمپ آموزش می‌دهند، پس از نفوذ به نیروهای امنیتی در میان تجمعات غیرنظامی که تحت فشار و اجبار سازماندهی کرده بودند، سعی کردند به آنها حمله کنند.

قرنی ادامه داد: آنها از هر طرفی برای حفاظت از جمعیت غیرنظامی اردوگاه تلاش می کنند و هرگونه تلاش برای استفاده از آنها برای منافع محدود سازمانی، فریب آنها، تبدیل آنها به شبه نظامی، تبدیل اردوگاه به اردوگاه آموزشی، جذب نیرو را رد می کنند. و بچه ها را می ربایند.

مریوان قرنی، یکی از اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمانی در پارلمان عراق، گفت: علاوه بر اردوگاه مخمور، شرایط کرکوک و شنگال (سنجار) و سایر مناطق اقلیم کردستان تثبیت نخواهد شد مگر اینکه گروه ها و نیروهای غیرقانونی از آنها حذف شده و توافقات منعقد شده بین اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق اجرا می شود و با تاکید بر اینکه باقی ماندن وضعیت به غیرنظامیان و شهروندان این مناطق آسیب خواهد رساند.

یک منبع امنیتی در پلیس نینوا روز شنبه گزارش داده بود که در پی ورود یک کمیته وزارتی به همراه یک نیروی نظامی برای کنترل اردوگاه مخمور که شامل پناهجویان از ترکیه است، ۴ افسر زخمی شدند.

این منبع در بیانیه ای گفت: به محض اینکه کمیته و نیروی نظامی کار خود را برای کنترل کمپ آوارگان در مخمور با کشیدن حصار برای کمپ انجام دادند، ساکنان کمپ با سنگ به نیروهای نظامی حمله کردند که منجر به مجروح شدن ۴ افسر شد.

یک نیروی ارتش عراق با هدف محدود کردن تحرکات غیرقانونی پ‌ک‌ک که ساکنان کمپ را تحت فشار قرار می‌دهد و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند، به نزدیکی اردوگاه مخمور رسیده و سعی در محاصره و حصار کشی آن را داشتند.

بر اساس اطلاعاتی که از یک منبع امنیتی در مخمور به دست آمده است، نیروهای ارتش عراق صبح روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه وارد اردوگاه مخمور شده و سعی در محاصره و حصار کشی آن را داشتند، اما تحت فشار پ‌ک‌ک، ساکنان اردوگاه اقدام به برگزاری تظاهرات برای جلوگیری از این برنامه کردند.

این منبع امنیتی توضیح داد که طرف عراقی تصمیم گرفت اردوگاه را محاصره کند و آن را به یک اردوگاه غیرنظامی تبدیل کند، زیرا این اردوگاه نمی تواند یک اردوگاه غیرنظامی با سلاح و آموزش مسلحانه باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *