۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

مخالفت عناصر پ.ک.ک با صلح و همزیستی اجتماعی

  • ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ۶۱ بازدید
  • ۰

شبه‌نظامیان وابسته به پ‌ک‌ک با توافق اجتماعی در شنگال(سنجار) مخالفت می‌کنند.

به گزارش انجمن بی تاوان، گروه‌های مسلح وابسته به پ‌ک‌ک در شنگال با توافقنامه‌ هم‌زیستی اجتماعی که در اواخر ماه مارس میان مسلمانان و ایزدی‌ها که با هدف اصلاح، بازسازی، صلح و هم‌زیستی اجتماعی امضا شد، مخالفت می‌کنند.

جمعی از رؤسای قبایل عرب و ایزدی در شنگال توافق‌نامه‌ای را برای دستیابی به صلح و هم‌زیستی بین این دو اقلیت امضا کردند، آنها از بازگشت مردم به خانه‌ها و روستاهای خود حمایت می‌کنند.

این توافقنامه خواستار یکسانی وضعیت امنیتی در شهر و اطراف آن و وابستگی تمامی نیروهای امنیتی به یک اداره‌ واحد شده است. در ادامه‌ این توافق‌نامه بر اجرای طرحی تأمین آب آشامیدنی، آبیاری در جهت مقابله با تغییرات اقلیمی و توسعه‌ بخش کشاورزی در منطقه تأکید کرده است.

بیش از ٩ سال پس از بازپس گیری شنگال، بسیاری از پناهجویان از ترس فقدان امنیت و کنترل مناطق خود توسط شبه نظامیان از بازگشت به خانه‌های خود امتناع می ورزند.با این حال پ‌ک‌ک و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی تحت عنوان واحد محافظ شنگال،  با این توافق‌نامه و بازگشت آوارگان به سر زمین و خانه‌های خود مخالفت کرده‌اند.

محمد عدنان، یکی از چهره‌های برجسته قبیله البوحمدان، می‌گوید هدف از این سند حمایت از شنگال و حل مشکلات اجتماعی و همچنین تهیه‌ی یک طرح اساسی برای بازگشت پناهجویانی است که نزدیک به۱۰ سال است در اردوگاه‌ها زندگی می کنند. اجرای این سند گامی مثبت برای ثبات، صلح اجتماعی و همزیستی اقلیت‌ها در شنگال است و افراد نزدیک به پ.ک.ک مخالفان این توافق‌نامه هستند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *