۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

لباسی کردی به قدمت تاریخ بزرگ ایران

  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
  • ۷۳ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: لباس کردی یکی از زیباترین پوشش ها و لباسهای دنیاست که قدمتی دیرینه دارد. یکی از مظاهر فرهنگی، پوشش و لباس است که در قامت مردم یک قوم، منطقه و جغرافیا مشخص می شود و احترام به نمادهای یک ملت، تسخیر دروازه های تمدن است. کردهای ایران یکی از قدیمی ترین مردم و اقوام فلات ایران هستند که هم اکنون در مناطق وسیعی از این سرزمین زندگی می کنند. در میان آداب و رسوم این مردم،می توان هنوز یکی از زیباترین پوشش ها و لباس های دنیا را یافت.لباس هایی رنگارنگ و با جنس هایی عالی که در طول قرنها توسط مردم کرد،استفاده می شود. بخصوص در ایران پوشیدن لباس کردی مایه افتخار و غرور یک قوم شناخته می شود و پوشیدن لباس کردی در سر تاسر ایران یک از تنوع های قومی ایران بزرگ محسوب می شود.
لباس محلی کردی برای مردان و زنان کرد از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است و گاهی آداب خاصی در پوشش و حتی بستن شال کمر یا روسری زنان دارد. جدای از جزئیات ظاهری که در میان هر یک از روستاها و قبایل کرد ایران دیده می شود، اشتراکات کلی در میان لباس محلی کردی دیده می شود. لباس کردی، متناسب با منطقه زیستی علاقمندان فراوانی دارد و قابل استفاده در همه فصول سال است و میراثی ماندگار از گذشته گان و نماد هویت و فرهنگ قوم کرد است.لباس کردی از پوشیده ترین لباسهاست که آداب خاصی در پوشیدن دارد.
قدمت لباس کردی به قدمت خود مردمان کرد برمی‌گردد و آنچنان زیبا و البته راحت است که راه خود را تا دنیای مدرن امروزی هموار نموده و همچنان توسط مردمان کردنشین استفاده می شود. و مهمترین بحثی که حائز اهمیت است در طول تاریخ ایران فرهنگ پوشیدن لباس کردی حفظ شده و محدودیتی برای ان نسبت به دیگر کشورها اتخاذ نشده است در ایران لباس کردی که بعنوان نماد ارزش دادن قوم محسوب می شود؛ اما در کشورهایی مانند ترکیه با دیدگاهی متفاوت به آن صورت گرفته و تا حدودی از طرف حاکمان انها محدود گشته است و به همین علت در کردستان ایران در سایه حفظ دستاوردها و ارزش دادن به فرهنگ ها، ایران بعنوان مهد حفظ ارزشها یاد می شود و به همین علت فرهنگ و اداب و رسوم کردی جایگاهی ویژه دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین