۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • قلیچدار اوغلو: سیاست ترکیه درقبال سوریه تغییر کند/ ترکیه در خاورمیانه منزوی شده است

قلیچدار اوغلو: سیاست ترکیه درقبال سوریه تغییر کند/ ترکیه در خاورمیانه منزوی شده است

  • ۱ بهمن ۱۳۹۳
  • ۲۶۷ بازدید
  • ۰
رئیس حزب جمهوری خواه خلق تاکید کرد که سیاست ترکیه در قبال سوریه باید تغییر کند. وی مدعی شد که دخالت های ترکیه در سوریه باعث ایجاد اتحاد برضد ترکیه در منطقه خواهد شد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از روزنامۀ حریت، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب اصلی اپوزیسیون، حزب جمهوری خواه خلق (CHP)، گفته است که سیاست آنکارا در قبال سوریه باید تغییر کند و ترکیه دیگر نباید گذرگاه ستیزه جویان خارجی باشد.
کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب
CHP، روز ۱۹ ژانویه در سخنانی، گفت: سیاست منطقه ای آنکارا باید با همۀ مذاهب و گروههای موجود در خاورمیانه تعامل یکسانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه سیاست فعلی باعث انزوای شدید آنکارا شده، افزود: «ترکیه تنها با چنین سیاستی می تواند نقشی در ثبات منطقه داشته باشد. در این رابطه، سیاستش در قبال سوریه باید تغییر کند. دیگر نباید به ستیزه جویان خارجی اجازۀ عبور از خاک ترکیه را داد و این مستلزم اتخاذ تدابیر ویژه است. اکثریت جامعه نگران آیندۀ ترکیه و جهان است. مردم نگرانند که بچه هایشان باید با ترس از گروه های تروریستی مانند دولت اسلامی عراق و شام (داعش) بزرگ شوند».
رهبر
CHP همچنین تصریح کرد که دخالت مداوم ترکیه در امور داخلی سوریه به تشکیل اتحادی بر ضد ترکیه در منطقه کمک می کند.

وی گفت: «جامعۀ بین المللی به طرزی گسترده بر این باور است که دولت حزب عدالت و توسعه (AKP) با منابعی که کشورهای حوزۀ خلیج در این راه فراهم می کنند به النصره و داعش کمک می کند. این موضوع نه تنها در سوریه، بلکه در عراق، ایران و روسیه نیز سبب ناخرسندی جدی شده است.»
قلیچدار اوغلو با اشاره به عبارت مورد استفادۀ نخست وزیر احمد داود اوغلو “سیاست صفر مشکل با همسایگان” که این روزها سر زبان ها افتاده است، گفت: «همۀ خواستۀ ما این است که ترکیه سرچشمۀ صلح و ثبات منطقه باشد، چنانکه در گذشته چنین بود. سیاست حکومت مبنی بر “صفر مشکل با همسایگان” تبدیل به سیاستی شده با خیلی مشکلات حل ناشده با همسایگان. امروز ترکیه کشوری منزوی است که هیچ تأثیری در منطقه ندارد.»
رهبر
CHP هشدار داد که همۀ دموکراسی ها، اگر مسأله را به درستی بررسی نکنند، با مسألۀ تروریسم مواجه خواهند شد. وی به «سلول های خفته» ایدئولوژی های افراطی در ترکیه اشاره کرد و افزود که اینها «تهدیداتی جدی، آماده و نزدیک» برای ترکیه هستند و از ترکیه خواست این تهدیدات را نادیده نگیرد و در قابل تروریسم موضع جدی تری اتخاذ کند.
قلیچدار اوغلو در ادامۀ سخنانش گفت: «هم می توان از آزادی حمایت کرد و هم از امنیت اجتماعی. مشکلات ناشی از آزادی اگرچه ممکن است بزرگ باشند اما از امنیتی ساختگی که در مناطق تحت فشار ایجاد شده خطرناک تر نیستند. ما نباید علیه آزادی بجنگیم بلکه باید علیه تفسیری از آزادی مبارزه کنیم که در حقیقت دشمن آزادی است. ما می خواهیم از دموکراسی در مقابل دشمنانش حمایت کنیم.»
قلیچدار اوغلو همچنین گفت که آک پارتی در صدد از نو رواج دادن اندیشه ای است که در آغاز قرن بیستم به انحطاط گرایید، یعنی اندیشۀ نو عثمانی گرایی که واکنش های مختلفی در میان کشورهای عرب منطقه بر انگیخته و در نهایت ترکیه را از هم پیمانان تاریخی خود دور کرده است.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین