۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • روزنامه نگار برجسته ترکیه: پ.ک.ک به زودی منحل و با PYD ادغام می شود

روزنامه نگار برجسته ترکیه: پ.ک.ک به زودی منحل و با PYD ادغام می شود

  • ۱ بهمن ۱۳۹۳
  • ۱۹۷ بازدید
  • ۰
یک روزنامه نگار باسابقه ترکیه ای معتقد است پس از پایان مذاکرات صلح، شاخه های نظامی پ.ک.ک به سوریه و عراق انتقال یافته و تحت نام PYD فعالیت خواهند کرد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از ملیت، “عبدالقادر سلوی” از روزنامه نگاران شهیر ترکیه، در تحلیلی جدید که در روزنامه “ینی شفق” ترکیه به چاپ رسیده است؛ عنوان کرد: حزب کارگران کردستان، در ساختار خود تغییرات عمده ای انجام خواهد داد و با منحل کردن پ.ک.ک تحت عنوان PYD به کار خود ادامه خواهد داد.
روند مذاکرات در خصوص خاتمه دادن به فعالیت های مسلحانه پ.ک.ک در ترکیه تمرکز کرده است و بر این اساس حرکت می کند. هدف روند مذاکرات را می توان این گونه ذکر کرد: انحلال شاخه نظامی حزب کارگران کردستان، خارج شدن نیروهای پ.ک.ک از کوه قندیل و بازگشت اعضای این سازمان به ترکیه و یا هر کشور دیگری. گفته می شد که به جای آن که در کوه قندیل به مبارزه مسلحانه پرداخته شود، در آنکارا به رقابت سیاسی بپردازند. حتی پیام ۲۱ مارس ۲۰۱۳ (پیام نوروز) عبدالله اوجالان رهبر دربند پ.ک.ک مبنی بر “سکوت سلاح ها و گفتار اندیشه ها” بر همین مبنا قرار گرفته بود. ولی حوادث تلخ در منطقه، جنگ داخلی سوریه و عراق و مطرح شدن پدیده ای به نام دولت اسلامی عراق و شام  (داعش) باعث شده است که طرح خلع سلاح کردن پ.ک.ک تا کنون عملی نشود. ولی مسئله دیگر در مذاکرات این است که روند حل و فصل تنها در ترکیه به مرحله عملیاتی خود رسیده است و این موضوع اهداف اولیه روند مذاکرات مبنی بر طرحی برای خاورمیانه را نشان نمی دهد.
علی رغم تمام این ها تاکتیک کنونی روند مذاکرات بر اساس این اصول بنا شده است: “کم حرف بزنیم؛ بیشتر عمل کنیم” اگر پیشرفت ها این گونه صورت بگیرد به احتمال زیاد در ۲۱ مارس ۲۰۱۵ (نوروز) عبدالله اوجالان پیام زمین گذاشتن سلاح توسط پ.ک.ک در جبهه ترکیه را صادر خواهد کرد. این موضوع یک قدم جدی است ولی آیا این اقدام به معنی حل و فصل مسئله کردها خواهد بود؟ در این مورد شبهه هایی وجود دارد.
نباید فراموش کرد که وضعیت حال حاضر در عراق و سوریه و کوه قندیلی که به مبارزه با دولت اسلامی عراق و شام (داعش) پرداخته است؛ باعث تغییر برخی دیدگاه ها نسبت به پ.ک.ک در نزد ایالات متحده آمریکا و اروپا شده است. با این که به وضوح اعلام شده است که PYD، شاخه سوری پ.ک.ک است ولی این سازمان در لیست گروه های تروریستی قرار ندارد. ولی نام خود پ.ک.ک در این لیست وجود دارد. پ.ک.ک با اعلام خلع سلاح خود می تواند گام بسیار بزرگی در جهت خروج از لیست گروه های تروریستی را بردارد. مهم تر از آن، جنبش های آزادی خواهانه کردها، در مبارزه با گروه های تروریستی مانند داعش و القاعده که خود اروپا و آمریکا را نیز تهدید می کنند، در چشم جهانیان بزرگ خواهند شد.
شواهد موجود نیز نشان می دهد که پ.ک.ک خود را برای این تحول عظیم آماده می کند. با عملی شدن روند مذاکرات پ.ک.ک نیز از لیست گروهای تروریستی خارج خواهد شد. به احتمال زیاد پس از آن که روند مذاکرات به بار نشست و پ.ک.ک خلع سلاح شد، این سازمان با حفظ کادر اصلی خود پ.ک.ک را منحل کرده و با PYD به کار خود ادامه خواهد داد.
علاوه بر این ترکیه نیز تلاش خواهد کرد تا در منطقه اقتدار و حاکمیت سیاسی خود را حفظ کند. اصرارها و فشارهای ترکیه در حوادث شهر جزیره این خواسته را به وضوح نشان داده است. در کنار این، با مطرح شدن انحلال پ.ک.ک، تلاش برای قدرتمندتر کردن جنبش جوانان میهن پرست و انقلابی (YDG-H) برای ماندن در فعالیت شهری ترکیه را شاهد هستیم.
علی رغم تمام پیشروی ها و موفقیت ها در روند مذاکرات، این روند با ۲ مانع اساسی روبه رو است:
۱)پ.ک.ک به طور کلی (همانطور که حکومت ترکیه می خواهد) خلع سلاح نخواهد شد، تنها در جبهه ترکیه ترک سلاح خواهد کرد و کادر خود را به سوریه و عراق خواهد برد. که این مسئله می تواند به نگرانی های آنکارا را دامن بزند
۲)حزب کارگران کردستان کادر شهری خود (جنبش جوانان میهن پرست و انقلابی) را تصفیه نخواهد کرد بلکه تقویت نیز می کند. با این اقدام هدفهایی مانند اقتدار محلی و خودمختاری را دنبال خواهد کرد.
در کل می توان گفت پ.ک.ک انتخاب خود را کرده است. از یک طرف به تداوم روند مذاکرات ادامه خواهد داد و از طرف دیگر خود را آماده هرگونه پیش آمدی برای بعد از روند مذاکرات می کند.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *