۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • قربانی شدن کودکان سرباز نتیجه حضور غیر قانونی پ.ک.ک در شنگال

قربانی شدن کودکان سرباز نتیجه حضور غیر قانونی پ.ک.ک در شنگال

  • ۱ بهمن ۱۳۹۸
  • ۲۸۳ بازدید
  • ۰

علیرغم شکست داعش و نابودی ساختار و سازمان رزم این گروه، پ.ک.ک از شنگال خارج نشد و اداره این شهر را به نیروهای اقلیم و بومی کردستان عراق واگذار نکرده است. ترکیه نیز به بهانه حضور پ.ک.ک در شنگال، مدام این شهر را بمباران می‌کند و اجازه برقراری امنیت و بازگشت مردم و آوارگان را نمی‌دهد. به‌عبارت دیگر حضور پ.ک.ک و تجاوزات مکرر ارتش ترکیه، باعث نابودی زندگی مردم شنگال شده است.

در این میان، نوجوانان و کودکان، آسیب‌پذیرترین قشر در این شهر هستند. پ.ک.ک بسیاری از نوجوانان را مسلح کرده و به بهانه مبارزه با ارتش ترکیه و جنگنده‌های پیشرفته آن، عملا باعث کشته شدن این کودکان و نوجوانان می‌شود. در حالی که مطابق موارد مندرج در ماده ۳۸، کنوانسیون حقوق کودک «گروه‌های مسلح نباید از افراد زیر پانزده سال در جنگ استفاده کنند. اما «پروتکل اختیاری شرکت کودکان در جنگ» از طرفین درگیری‌ها می‌خواهد که به افراد زیر هجده سال اجازه شرکت در جنگ ندهند و سربازگیری اجباری در مورد این افراد نیز ممنوع است. این پروتکل اختیاری از حکومت‌ها می‌خواهد که کودکان را برای اقدامات نظامی بسیج نکنند و از نام‌نویسی آن‌ها برای شرکت در درگیری‌های نظامی خودداری شود و حکومت‌ها برای بازگشت آرامش جسمانی و روانی کودکان تلاش کنند.

همچنین به کارگیری افراد زیر ۱۵ سال درمخاصمات مسلحانه در اساسنامه دیوان کیفری بین المللی به عنوان یکی از رفتارهای سازنده جرایم جنگی تعریف شده است. در سال ۲۰۱۶ میلادی، دفتر دادستان دیوان با انتشار «خط مشی راجع به کودکان» اعلام داشت که تعقیب جرایم علیه کودکان و یا جرایمی که کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد از اولویت های دادستان می باشد. مطابق این پروتکل استفاده مستقیم از کودکان زیر ۱۸ سال در جنگ‌ها، سربازگیری اجباری از سوی دولت‌ها و هر نوع سربازگیری کودکان زیر ۱۸ سال از سوی گروه‌های شبه‌نظامی و گروه‌های مسلح غیردولتی ممنوع است.

اما انتشار عکس نوجوانان عضو پ.ک.ک و یگان‌‎های مدافع شنگال (ی.ب.ش) نشان می‌دهد این افراد بسیار کم سن و سال هستند و قطعا در زمان عضویت، زیر ۱۸ سال سن داشته‌‎اند. بنابراین، اقدام پ.ک.ک در تسلیح این افراد، خلاف مقررات بین‌المللی است. البته ترکیه نیز نباید به بهانه حضور پ.ک.ک، باعث کشته‌شدن و آوارگی مردم شود. همچنین حملات ترکیه به شنگال، نقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق و تجاوز به این کشور محسوب می‌شود. نکته مهم و اصلی، کشته شدن نوجوانانی است که زیر سن قانونی هستند و در برابر یک ارتش کلاسیک و پیشرفته عضو ناتو، با سلاح‌های ابتدایی توان و شانس جنگیدن و زنده ماندن ندارند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *