۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • فرماندە نیروهای ایزدخان در شنگال : پ.ک.ک، نقشە های ترکیه را بە پیش می برد

فرماندە نیروهای ایزدخان در شنگال : پ.ک.ک، نقشە های ترکیه را بە پیش می برد

  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۲۰۳ بازدید
  • ۰

فرماندە نیروهای ایزدخان و دبیر کل حزب ایزدی دمکرات، هشدار داد کە در شرایط کنونی ممکن است منطقە شنگال نیز مانند قندیل، محل و هدف حملات و عملیات نظامی ترکیه قرار بگیرد.

به گزارش انجمن بی تاوان، حیدر ششو طی مصاحبە ای با رادیو صدای آمریکا، اعلام کرد کە وضعیت در شنگال دشوار و پر از تنش است و چندین بار درگیری میان نیروهای نزدیک بە پ.ک.ک و ارتش عراق روی دادە است.

فرماندە نیروهای ایزدخان و  دبیر حزب ایزدی دمکرات افزود کە حشدالشعبی در صدد کنترل مرزهای میان عراق و سوریە است  و از سوی دیگر ترکیه نیز منافع و اهدافی در شنگال دارد کە اهداف و نقشە های این کشور، توسط پ.ک.ک، در شنگال و نیز دیگر مناطق کردنشین اجرایی می شود.

وی نیروهای پ.ک.ک، را متهم کرد کە درگیری و اختلافات آنان با ترکیه فقط ظاهرسازی است و در واقعیت با یکدیگر همکاری کردە و پ.ک.ک، نقشە های ترکیه را بە پیش می برد.

همچنین گفت کە حزب متبوع وی و نیروهای ایزدخان هیچ گونە دخالتی در تنش های سیاسی و نظامی روی دادە در شنگال نمی کنند و هدف آنان فقط دفاع از شنگال و مردم آن است و شنگال باید بە عنوان شهری عراقی باقی بماند و ساکنان آوارە آن نیز بازگردند.

حیدر ششو با اشارە بە اینکە توافق میان اربیل و بغداد برای عادی سازی وضعیت شنگال، خروج نیروهای شبە نظامی از منطقە و بازگشت ساکنان آوارە آن، به دلیل دخالت های خارجی اجرایی نشدە و کمک های سازمان ملل نیز بسیار کم است و ساکنان واقعی شنگال نیز بە این اختلافات و مسائل اهمیتی ندادە و ۶۰ درصد آنان از سال ۲۰۱۴  در اردوگاه های آوارگان بە سر بردە و  فقط خواستار بازگشت به محل سکونت خود و زندگی در امنیت و شرایط عادی هستند.

همچنین هشدار داد کە در صورت تداوم شرایط کنونی و عدم اقدام دولت مرکزی عراق برای رفع تنش ها در شنگال، این خطر وجود دارد کە شنگال نیز مانند قندیل هدف حملات و عملیات نظامی ترکیه قرار بگیرد و پ.ک.ک، را متهم کرد کە سعی دارد ترکیه را بە شنگال بکشاند، زیرا پ.ک.ک، در هر منطقە ای باشد، ترکیه نیز وارد آن منطقە خواهد شد

حیدر ششو اعلام کرد شمار گروە های مسلحی کە در شنگال هستند زیاد است و  بە گفتە وی چهار یا ۵ گروە وابستە به پ.ک.ک در شنگال حضور داشتە و گروە های وابستە بە حشد الشعبی نیز شامل کتائب امام علی، عصائب اهل حق و چندین گروە دیگر شدە  و از سوی دیگر ارتش عراق، پلیس داخلی، نیروهای امنیت ملی و نیروهای ایزدخان کە وابستە بە دولت اقلیم کردستان هستند نیز در شنگال هستند و برای بهبود شرایط و رفع مشکلات منطقە، شنگال تبدیل بە یک استان مجزا شدە و با اجرای توافقنامە شنگال، وضعیت منطقە عادی و نیروهای شبە نظامی بیرون راندە شدە و امنیت و ادارە  منطقە تحت کنترل نیروهای مشترک اربیل و بغداد قرار بگیرد و ساکنان واقعی منطقە بە محل سکونت خود بازگردند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *