۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • غربی ها می خواهند با شایعه سازی اذهان مردم ترکیه علیه ایران را مسموم کنند

غربی ها می خواهند با شایعه سازی اذهان مردم ترکیه علیه ایران را مسموم کنند

  • ۳ بهمن ۱۴۰۲
  • ۱۲۰ بازدید
  • ۰

یک روزنامه نگار ایرانی به روزنامه آیدینلیک ترکیه گفت: غربی ها می خواهند اذهان مردم ترکیه را علیه ایران مسموم کنند.

به گزارش انجمن بی تاوان، آذر مهدوان، کارشناس ترکیه خبرگزاری مهر، با انتقاد از اخبار منتشر شده در مطبوعات ترکیه مبنی بر اینکه پ.ک.ک در خاک ایران محافظت می شود، گفت: گروهک تروریستی پ.ک.ک/پژاک نیز دشمن ایران است.غربی ها می خواهند اذهان مردم ترکیه را علیه ایران مسموم کنند.

پس از ناامیدی اسرائیل از عملیات طوفان الاقصی، پروژه «اسرائیل دوم» آمریکا در شرف انداختن به سطل زباله است. ترکیه و ایران از جمله نیروهای پیشرو هستند که دولت تروریستی را که قرار است با تجزیه کشورهای منطقه ایجاد شود، ناکام خواهند گذاشت. همه نگاه ها به دیدار ۲۴ ژانویه است که انتظار می رود نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد. در حالی که افزایش فعالیت های نظامی و سیاسی در منطقه ادامه دارد، ابراهیم رییسی رئیس جمهور ایران فردا به ترکیه سفر می کند. موضوعات زیادی از اقتصاد گرفته تا مبارزه با تروریسم روی میز خواهد بود. در خصوص سفر رئیس جمهور و آخرین تحولات منطقه با آذر مهدوان، کارشناس ترکیه خبرگزاری مهر گفتگو کردیم. مهدوان با بیان اینکه همکاری مستحکم دو کشور در هر زمینه، تجاوزات آمریکا را مهار می کند، به تلاش برخی رسانه ها برای اختلاف افکنی در روابط دو کشور اشاره کرد. مهدوان با اشاره به اینکه بعید است این تلاش ها به نتیجه برسد، تاکید کرد: سازمان های تروریستی داعش و پ ک ک در کنترل آمریکا علیه کشورهای منطقه هستند. مهدوان همچنین تاکید کرد: باید حجم تجارت بین دو کشور افزایش یابد. در اینجا ارزیابی های انتقادی مهدوان آمده است:

“از گذشته تا کنون، علیه تروریسم همکاری وجود دارد”
اخیراً حملات تروریستی علیه کشور ما شروع به افزایش کرده است. غیرنظامیان عموما در داخل کشور هدف قرار گرفتند و نیروهای مرزی ما در امتداد مرز هدف قرار گرفتند. ایران اعلام کرد که به این موارد پاسخ سختی خواهد داد. و در واقع پایگاه موساد در اربیل و نقاط داعش در ادلب بمباران شدند. اگرچه داعش مسئولیت حمله به کرمان را بر عهده گرفت، اما عامل اصلی آن اسرائیل است. حمایت ایران از حماس و مردم فلسطین در غزه آشکار است. نکته دیگری که توجه ما را به خود جلب می کند این است که حملات پ.ک.ک علیه ترکیه پس از ۷ اکتبر افزایش یافت. در حالی که توجه ترکیه به فلسطین بود، آنها می خواستند این را به یک فرصت تبدیل کنند. داعش و پ ک ک هر دو دست نشانده هستند. حامی اصلی آنها آمریکا است. همکاری های مختلفی بین ایران و ترکیه در زمینه مبارزه با تروریسم از گذشته تا کنون وجود دارد. همچنین قابل ذکر است که اخیراً عملیات دو کشور در آن سوی مرز به صورت همزمان بوده است. همزمان بودن آن موضوع هماهنگی را به ذهن متبادر می کند. طرف ایرانی عموما به دلایل امنیتی جزئیات همکاری خود را با مردم در میان نمی گذارد.

“آمریکا دشمن ترکیه است”
یک حقیقت وجود دارد، سازمان های تروریستی ابزار هستند. حامی اصلی آن آمریکا است. بنیانگذار داعش آمریکا است. آنها قبلاً به این موضوع اعتراف کردند. تامین کننده مالی پ.ک.ک آمریکا است. اخیراً برخی رسانه ها در ترکیه اخباری مبنی بر حمایت پ ک ک در خاک ایران منتشر کرده اند. کدام منطق این را می پذیرد؟ پ.ک.ک/پژاک نیز دشمن ایران است. ایران همچنین پ ک ک را به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت می شناسد. بر اساس چه اسنادی این حرف ها را می زنند؟ اذهان غربی می خواهند مردم ترکیه را علیه مردم ایران مسموم کنند. با توجه به چنین اخباری تعداد گردشگرانی که از ترکیه به ایران می آیند در حال کاهش است. ایران نادرست معرفی شده است. اما تعداد گردشگرانی که از ایران به ترکیه می روند بیشتر است. چون در رسانه های ایران به اندازه ترکیه خبری از ترکیه نیست. ما فرهنگ، تاریخ و مذهب مشترکی با ترکیه داریم. ما اشتراکات زیادی داریم. همکاری های بسیار مهمی می تواند بین دو کشور ایجاد شود. ترکیه باید به کشورهای منطقه اهمیت بدهد نه آمریکا. ایالات متحده آمریکا حامی آشکار پ‌ک‌ک است و آن را انکار نمی‌کند. آمریکا دشمن ترکیه است. اف ۳۵ را که حقشان بود، ندادند، الان اف ۱۶ را نمی دهند، حتی از برنامه اف ۳۵ هم حذف کردند. اس-۴۰۰ از روسیه خریداری شد و تحریم ها اعمال شد. آمریکا نمی‌خواهد ترکیه فقط به خودش وابسته باشد و با کشورهای همسایه همکاری کند. ترکیه نیز قصد خرید تجهیزات نظامی از چین را داشت، اما آمریکا آنقدر فشار آورد که ترکیه مجبور به لغو آن شد. اما او این اشتباه را در روسیه مرتکب نشد. کودتا در ترکیه در سال ۲۰۱۶ رخ داد. اولین کشوری که حمایت خود را از ترکیه اعلام کرد ایران بود. جواد ظریف، وزیر امور خارجه وقت، بلافاصله در توئیتی نوشت.

کمک آستانه به صلح منطقه ای
زمانی که بحران سوریه آغاز شد، اختلاف نظرهای زیادی بین دو کشور وجود داشت. در این مرحله ایران و ترکیه در موضوع سوریه با یکدیگر همکاری کرده اند. به عنوان مثال آستانه… ترکیه، روسیه و ایران دور یک میز برای حل بحران سوریه جمع شدند. بین دو کشور اختلاف نظر وجود خواهد داشت، اما دشمنی وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، هر دو کشور از دشمن مشترک آگاه هستند. و آن آمریکاست… ترکیه، ایران و روسیه هر دو از حضور آمریکا در سوریه ناراحت هستند و آن را نمی خواهند. ما می‌توانیم مقاله‌ای در این باره در بیانیه آستانه ببینیم. وجود آن در اظهارنامه کافی نیست. باید گام های مشخصی برداشته شود. در همین حال، ادلب در بن بست قرار دارد. در مورد گروه‌های موجود بین کشورها اختلاف نظرهایی وجود دارد. روند آستانه اکنون باید به نتیجه برسد. ترکیه و سوریه باید روابط مستقیم خود را حفظ کنند. اگر روابط ترکیه و سوریه آغاز شود، مشکل امنیتی در سوریه حل خواهد شد. همکاری ترکیه و سوریه پیروزی را به همراه خواهد داشت. فشار سیاسی بر آمریکا باید ادامه یابد. بحث عمق ۳۰ تا ۶۰ کیلومتری در ترکیه علیه تروریسم وجود دارد. آنها همچنان در کیلومتر ۷۰ و ۸۰ حضور خواهند داشت. همچنین باید همکاری نظامی علیه تروریسم وجود داشته باشد. ترکیه، ایران و روسیه باید این را تجسم کنند. اگر این کشورها داعش و دیگر سازمان های تروریستی را در سوریه پاکسازی کنند، آمریکا هم نمی تواند اینجا بماند. بهانه مبارزه با داعش که سال هاست مطرح می کند نیز از بین می رود. آمریکا سال‌هاست که با پروژه BOP سعی در تجزیه ترکیه و ایران داشته است. او این کار را تا حدی در عراق انجام داد. او می خواهد همین کار را در سوریه انجام دهد. هر دو طرف می دانند که ایالات متحده یک دشمن مشترک است. با همکاری قوی، حملات ایالات متحده نمی تواند به این آسانی باشد.

حجم تجارت دور از هدف است
مسائل مهم روز چهارشنبه مورد بحث قرار خواهد گرفت. به احتمال زیاد آقای اردوغان همکاری بیشتر علیه پ.ک.ک را در دستور کار قرار خواهد داد. رئیس او نیز از این امر استقبال خواهد کرد. در عین حال، رئیس جمهور همچنین می خواهد روابط با اسرائیل را بررسی کند. تحولات خوبی در قفقاز جنوبی در حال وقوع است. ارمنستان و آذربایجان گام های خوبی برای صلح برمی دارند. ترکیه و ایران حامیان تضمین صلح هستند. بحث کریدور زنگزور بود که باعث اختلاف نظر شد. ایران گفت: «اگر جاده می‌خواهی، من به رود ارس راه می‌دهم.» و اکنون ساخت آن جاده آغاز شده است. ترکیه نیز به گرمی از این امر استقبال کرد. موضوع ایجاد بازارهای مشترک در مرزها نیز در دیدار اردوغان و رئیسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. راه‌های مستقیم و غیرمستقیم برای غلبه بر تحریم‌های آمریکا علیه ایران وجود دارد. امکان تجارت بین دو کشور در بسیاری از اقلام وجود دارد. بر اساس اطلاعات دریافتی، مشکلاتی در گمرک وجود دارد. وسایل نقلیه باری زمان حمل و نقل طولانی دارند. آنها برای مدت طولانی در مرز منتظر می مانند. باید بر این غلبه کرد. موضوع دیگر این است که ایران ممکن است سوخت ارزانی برای کامیون هایی که از مرز عبور می کنند تامین کند. دولت ها می توانند برای افزایش حجم تجارت بین دو کشور، حمایت بیشتری از بازرگانان ارائه دهند. روابط ایران و ترکیه باید بیشتر توسعه یابد. اگر همکاری های اقتصادی قوی باشد، همکاری های سیاسی و امنیتی نیز افزایش می یابد. شاخص های اقتصادی بین دو کشور خوب نیست. حجم تجارت ۸٫۵ میلیارد دلاری وجود دارد و این بسیار کم است. در آخرین سفر رئیس جمهور اردوغان به تهران، هدف از این سفر افزایش حجم تجارت به ۳۰ میلیارد دلار بود. همین هدف در دوره محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران نیز وجود داشت. هنوز به هدف نرسیده است. داشتن روابط اقتصادی خوب بین ترکیه و ایران، قدرت اقتصادی ترکیه در برابر آمریکا را افزایش می دهد. به نظر من، هر چه ترکیه سیاستی را به آمریکا نزدیک‌تر کند، آسیب بیشتری متحمل می‌شود.»

آذر مهدوان با بیان اینکه روزنامه ترکیه ای اخبار ساختگی درباره ایران منتشر کرده است، گفت:

روزنامه ترکیه خبرهای بسیار جالب حتی اخبار تخیلی را منتشر می کند. ایران با پاکستان مشکل داشت. دو کشور بلافاصله این موضوع را حل کردند. هر دو کشور عملیات ضد تروریستی انجام دادند. اما روزنامه ترکیه این عملیات را “بر ضد اهل سنت” نشان داد. آیا این خبر از جنگ چالدران آمده است؟ رویکرد فرقه ای فایده ای ندارد. اهل سنت در ایران زندگی می کنند. کجا کشته شدند؟ این خبرها را از کجا می آورند؟ دارند با مردی مصاحبه می کنند که می خواهد ایران را تجزیه کند. این اخبار خوش نیت نیست. آنها می خواهند به روابط آسیب برسانند. اما هر دو دولت این اجازه را نمی دهند. اگر ایران قاتل مسلمان بود چرا اینقدر از غزه و حماس حمایت می کند؟ انقلاب اسلامی ایران بر پایه حمایت از مسلمانان و حمایت از کشورهای مظلوم استوار است. ما در حال حاضر بهای این را می پردازیم. این تحریم ها علیه ایران برای چیست؟ ایران در سوریه علیه داعش جنگید. شهید قاسم سلیمانی هم معمار این کار بود. اتفاقاً در کشور ما سفارتخانه های آمریکا و اسرائیل وجود ندارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *