۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • علی حیدر قیتان نه توسط ترکیه،بلکه توسط گلوله های گروهی که خود تأسیس کرده بود کشته شد

علی حیدر قیتان نه توسط ترکیه،بلکه توسط گلوله های گروهی که خود تأسیس کرده بود کشته شد

  • ۹ آذر ۱۴۰۱
  • ۳۱۶ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : علی حیدر قیتان کجاست؟ جمیل بایک گفت:”رفیق فواد شهید شد، اما ما آن را اعلام نمی کنیم. اگر شما به عنوان خانواده او می خواهید، می توانید آن را از طرف خود اعلام کنید.”
سال ۱۹۹۷ در دمشق است. “رئیس جمهور من، من مدام از خودم می پرسم، “چگونه می توانم بمیرم؟” من بر چگونگی مردن تمرکز کرده ام، نه چگونه زندگی کردن… من برای مرگ بیشتر از زندگی ارزش قائل هستم. اینکه چگونه خواهم مرد، سوالی است که همیشه ذهن من را به خود مشغول کرده است.» شخصی که این اظهارات را مطرح کرد، یکی از کادرهای مؤسس پ.ک.ک، علی حیدر قیطان بود که در داخل پ.ک.ک به نام فواد درسیم شناخته می شد. بیست و پنج سال از این پرسش ها می گذرد و اکنون می پرسیم که علی حیدر قیتان چگونه و کجا درگذشت؟
عارضه مرگ مردی که همیشه می‌گفت «چطور می‌میرم» واقعاً غم‌انگیز است و غم‌انگیزتر این است که او یکی از بنیان‌گذاران پ.ک.ک بوده و ۵۰ سال است که در آن حضور دارد. مرگ علی حیدر قیطان بسیار مبهم است واقعا چه بر سر او آمده است؟
او از آن زمان مفقود شده است
قیتان فردی است که برای پ.ک.ک در زمینه های نویسندگی، ادبیات و روشنفکری زحمت کشیده است. به ویژه با سخنرانی ها و بیانیه های خود در رسانه ها، خط پ.ک.ک را در میان توده ها گسترش داد. او همچنین نقش عمده ای در فعالیت های تبلیغاتی و آموزش کارکنان در داخل پ.ک.ک ایفا کرد. اما قیتان از دیرباز دیده نشده است رسانه‌های PKK آخرین بیانیه‌ای را در نوروز ۲۰۲۰ منتشر کردند، اما بررسی‌های ما نشان داد که عکس‌ها و اظهارات مربوط به از یک سو، دولت ترکیه بارها از هدف قرار دادن علی حیدر قیتان در سال ۲۰۱۹ خبر می دهد، در حالی که پ.ک.ک سکوت می کند.
بایک به خانواده قیتان گفت: “ما آن را اعلام نمی کنیم. اگر بخواهید می توانید آن را برای خودتان اعلام کنید.”
زمانی که در سال ۲۰۲۰ خبر کشته شدن قیتان، نام برجسته پ.ک.ک و از رفقای اولیه اوجالان در رسانه های ترکیه منتشر شد، خانواده وی برای اطلاع از سرنوشت پسرشان از سازمان های پ.ک.ک در اروپا بازدید کردند، اما نتیجه ای نداشت.
تا آنجا که می دانیم، خواهر علی حیدر، فریده قیطان، که با نام دنیز در اروپا زندگی می کند، به سلیمانیه در جنوب کردستان پرواز کرده بود. او در ابتدا با چند تن از مقامات پ.ک.ک در سلیمانیه مانند فاطما آدر و بسی ارزنجان ملاقات کرد و به آنها گفت که می خواهد برادرش را ببیند. آنها نتوانسته بودند خواهر قیتان را متقاعد کنند و موضوع را به جمیل بایک برده بودند. جمیل بایک و تعدادی از اعضای رهبری پ.ک.ک با فریده قیتان صحبت کرده بودند. بایک گفت: “رفیق فواد شهید شد، اما ما آن را اعلام نمی کنیم. اگر شما به عنوان خانواده او می خواهید، می توانید آن را از طرف خود اعلام کنید.”
تردیدها از آنجا شروع می شود که دولت ترکیه می داند که قیتان زنده نیست، خانواده او می دانند، ساختار و مدیریت پ.ک.ک می دانند، اکثر حامیان پ.ک.ک می دانند، اما هیچ کس حاضر نیست در مورد آن صحبت کند و بپرسد که او چگونه مرده و در کجا کشته شده است. قبر است. شاید قیتان احساس می کرد که زندگی اش چگونه به پایان می رسد، بنابراین مدام می گفت: “چطور می خواهم بمیرم؟” به نظر می رسید اشتباه نمی کرد که چنین احساسی داشت.

علی حیدر قیطان چگونه دیوانه شد؟
قیتان ماه ها قبل از مرگ یا کشته شدن در غاری قرار داشت. دست و سرش را به سمت سنگ ها می انداخت و گریه می کرد.
بدون ذکر داستان قیتان نمی توان فهمید که چرا قیتان در غار گریه می کرد. قیتان در ۵۰ سال زندگی خود شکست و آسیب بزرگی را در پ.ک.ک تجربه کرده بود. مدام متهم می شد و مدام از او خواسته می شد که خودش را ثابت کند. علی حیدر قیتان کم کم دیوانه شد.
علی حیدر قیتان عاشق کسیرا یلدیریم (فاطما) همسر اوجالان بود، اما عبدالله اوجالان او را از او گرفت. اوجالان مدام به قیتان توهین می کرد و می گفت: «یک زن علوی حاضر نبود تو را انتخاب کند». قیتان طبق قانون اساسی PKK با جمیله مارکت “سحر” ازدواج کرد. اوجالان این بار علی قیتان را به خاطر رابطه اش با همسرش هدف قرار داد و او را تحت فشار روانی زیادی قرار داد.
پ‌ک‌ک مردم را به روبات تبدیل می‌کند، بنابراین افراد در پ‌ک‌ک اراده، علاقه، مهارت‌ها، آینده، خانواده و گذشته خود را انکار می‌کنند. جنگ روانی نیز علیه شیطان صورت گرفت. یکی از چیزهایی که کیتان در زندگی اش بیشتر از همه می خواست این بود که بچه دار شود. همسرش جمیله (سحر) باردار بود. اما به قیتان گفته شد: «مظلوم، کمال در زندان دفاع می‌کنی، بعد تو به این فکر می‌کنی که همسرت بیایند اینجا و عشق بازی کنند و به فکر آینده‌ات باشند. این غیر اخلاقی است.» قیتان برای اینکه خودش را به پ.ک.ک و اوجالان ثابت کند بیش از هرکس دیگری به همسرش سحر حمله کرد. نوزاد هفت ماهه سحر سقط شد، قیتان برای اینکه خودش را به پ.ک.ک ثابت کند، جسد او را در کوره هیزمی در کمپ لولند گذاشت و آن را سوزاند و گفت: «از گناهانم پاک شدم».
سحر در لولان دستگیر و شکنجه شد. قیتان صاحب همسرش سحر نبود. با اینکه می دانست آنچه در مورد سحر گفته شده نادرست است، قیتان آن را تکرار کرد. وقتی سحر دید که شوهرش به دشمنش تبدیل شده است ناامید شد و پ ک ک را ترک کرد.
قیتان اولین کسی بود که شعار “زنده باد رئیس آپو” را سر داد.
بعد از آن ماجرای سحر، فواد، فؤاد پیر، رفت. از شعر گفتن دست کشید و حقیقت را نگفت و کاملاً تسلیم پ ک ک شد. برای اینکه خود را به پ.ک.ک ثابت کند، قیتان به هر کسی و هر چیزی که پ.ک.ک به آن اشاره می کرد حمله می کرد.
او می دانست که اوجالان آرزو دارد تنها رئیس جمهور شود. از این رو در سال ۱۹۸۶ برای اولین بار در سومین کنگره پ.ک.ک شعار “زنده باد رئیس آپو” را بر زبان آورد. اما قیتان در کنگره از پ ک ک اخراج و به اروپا فرستاده شد. اما او همیشه برای PKK کار می کرد و در خدمت آن بود.

آیا این درست است که انقلاب فرزندان خودش را می بلعد؟
قیتان خود، خانواده، شخصیت و تمام رویاها و توانایی هایش را فدای پ.ک.ک کرد. قیتان نه تنها چهار یا پنج سال بلکه حداقل نیم قرن از زندگی خود را فدای پ.ک.ک کرد.
آنها می گویند “انقلاب فرزندان خود را می بلعد” همانطور که در داستان قیتان مشاهده می شود “انقلاب بنیانگذاران خود را می بلعد”.
قیتان پس از تجربیاتی که تجربه کرد، پس از آن دچار مشکلات سلامتی و روانی شد در یک نهاد عقیم، نهادی به نام «نهاد ریاست جمهوری» از بین رفت و نفوذ سیاسی آن در میان مردم و حزب پاک شد.
او بعداً به غرب فرستاده شد خاطراتش، به ویژه کارهایی که مجبور به انجامش شده بود، مثل بید بالای سرش بود. قیتان برای فراموش کردن گذشته بیشتر شبیه یک آپوچی عمل می کرد و با شدت بیشتری به کادر خود حمله می کرد. اما این هرگز از درد او کاسته نشد.
قیتان در اواخر اقامت خود در غرب از سیستم غربی ناراضی بود. او معتقد بود که این نظام غرب را به فروپاشی می کشاند. او در دوره‌های آموزشی می‌گفت «تشکیل دولت بد است»، اما در غرب متوجه شد که کردها برای جمع‌آوری قدرت و قدرت به دولتی نیاز دارند و این دیدگاه جدید پ‌ک‌ک را آزار می‌دهد.
قیتان عقلش را از دست داد
قیتان می دانست که تمام شده است زیرا او پ ک ک را خوب می شناخت. پ ک ک یک طناب به غاری در منطقه گارا فرستاد. در آن غار، وضعیت سلامتی و روحی قیتان بیشتر بدتر شد. قیتان دیوانه وار می چرخید و گریه می کرد و آرامبخش ها دیگر بر او اثر نمی گذاشتند.
قایتان مدام نام سحر، مظلوم دوغان و سایر رفقا را به زبان می آورد و گهگاه به برخی از رهبران پ ک ک توهین می کرد.
پ.ک.ک می ترسید که مردم فکر کنند این یک مبارزه است، بنابراین یک واحد از محافظان جمیل بایک به غار فرستاده شد و دیگران رانده شدند.
شیطان را مجبور به مرگ کردند
قیتان تمام زندگی خود را وقف پ ک ک کرده بود. در واقع، تمام خانواده او دوران بسیار دردناکی را پشت سر گذاشته بودند، اما پ.ک.ک او را به داخل غار کشاند تا بمیرد. پ.ک.ک این فرصت را داشت که قیتان را برای معالجه به غرب یا اروپا بفرستد، اما جان قیتان اکنون برای پ.ک.ک در خطر بود. پ.ک.ک می ترسید که قیتان در جعبه سیاه را باز کند، بنابراین می خواستند هر چه زودتر از شر قیتان خلاص شوند. حال قیتان روز به روز بدتر می شد و سرش را به دیوارهای غار می کوبید و جیغ می کشید. سرانجام جمیل بایک دستور اعدام قیتان را صادر کرد.
قیتان نه توسط دولت ترکیه، بلکه توسط گلوله های حزبی که خود تأسیس کرده بود کشته شد
در چهل و چهارمین سالگرد پ.ک.ک. بنیانگذاران پ.ک.ک کجا هستند؟
پ ک ک ۴۴ سال پیش رسما به عنوان یک حزب تاسیس شد. چندین هفته است که فعالان پ‌ک‌ک در رسانه‌ها تاریخ پ‌ک‌ک را با این جمله که «این عید را به شما تبریک می‌گوییم» جشن می‌گیرند. پ ک ک مدعی است که حزب عدالت، آزادی و وجدان است. اما این سوال پیش می‌آید: وقتی شما می‌گویید ما حزبی هستیم که وجدان را ترویج می‌کنیم، چطور توانستید یکی از بنیانگذاران حزب خود را بکشید؟ آیا حزبی که مؤسس خود را می کشد می تواند عدالت را در جامعه برقرار کند؟
قیتان کشته شد پ.ک.ک از مبارزات ۵۰ ساله قیتان بهره برده است و هنوز هم درس های قبلی قیتان را در رسانه های خود منتشر می کند و اشعار او را می خواند. پ ک ک نیز از مرگ قیتان بهره برداری کرده است.
بسیاری از کادرهای پ.ک.ک هستند که کودکانه معتقدند که «اگر پ.ک.ک را ترک کنند، خائن خواهند شد و می خواهند بمیرند و قهرمان شوند». این خود کادرهای پ‌ک‌ک هستند که می‌توانند از داستان قیتان بیشتر بیاموزند.
قایتان مدام از خود می‌پرسید: «چگونه می‌میرم؟» متأسفانه او به طرز غم‌انگیزی درگذشت. نام علی حیدر قیطان در حال حاضر در فهرستی است که پ ک ک هر زمان که صلاح بداند اعلام خواهد کرد. زمانی که جمیل بایک، دوران کالکان، مورات کاراییلان و مصطفی کاراسو لازم می دانند در دو خط خبر مرگ رفیق خود را اعلام می کنند.
یکی باید کتابی به نام «فاجعه زندگی و مرگ علی حیدر قیتان» بنویسد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین