۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

علل زمین گیر شدن پ.ک.ک

  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
  • ۴۹۲ بازدید
  • ۰

تنها در عرض ۸ ماه، ۱۹ نفر از فرماندهان و عناصر مهم گروه تروریستی پ.ک.ک مورد هدف پهپادهای ترکیه قرار گرفته‌اند.

انجمن بی تاوان : انتشار اطلاعات رسمی منابع سیاسی و امنیتی ترکیه نشان می دهد که پ.ک.ک در حمله به این کشور ناتوان مانده و عملاً زمین گیر شده است. گزارش های جدید نشان می دهد که تنها در عرض ۸ ماه، ۱۹ نفر از فرماندهان و عناصر مهم پ.ک.ک مورد هدف پهپادهای ترکیه قرار گرفته اند.

دولت اردوغان، حملات دقیق به مقامات پ.ک.ک را به یک ابزار سیاسی و تبلیغاتی مهم تبدیل کرده و عملاً در برابر این گروه، قدرت نمایی می کند و توانسته آنان را به عمق مناطق شمال عراق براند. نکته مهم اینجاست که حملات موفق علیه فرماندهان پ.ک.ک، تنها وابسته به فن آوری پیشرفته نظامی نیست و زیرساخت های اطلاعاتی و نفوذ در داخل پ.ک.ک نیز به کمک سرویس اطلاعاتی میت آمده و به محض این یک فرمانده یا عنصر مهم، با استفاده از خودرو در منطقه جا به جا می شود، مورد اصابت موشک قرار می گیرد.

چهار دلیل ناتوانی پ.ک.ک

سال هاست که شاخه نظامی پ.ک.ک نتوانسته از مرز بگذرد و به ترکیه حمله کند. اما این به معنی توقف جنگ نیست و دامنه تنش و درگیری، به بسیاری از مناطق عراق، اقلیم کردستان و شمال سوریه کشیده شده است.

از سال ۱۹۸۴ میلادی که پ.ک.ک یا حزب کارگران کردستان ترکیه، نخستین حمله را علیه نظامیان ترکیه انجام داد، ۳۸ سال تمام سپری شده است. با آن که چندبار، آتش بس و مذاکرات طولانی روی داده، اما این آتش هنوز هم خاموش نشده و پ.ک.ک همچنان یک تهدید ضد امنیتی علیه ترکیه و کشورهای منطقه است. با این تفاوت که حالا، از میزان فشار و شدت حمله پ.ک.ک کاسته شده و این گروه نمی تواند ترکیه را به شکل جدی تحت فشار قرار دهد.

این وضعیت، چهار دلیل اصلی دارد:

۱٫با توجه به تحول شتابانی که در فن آوری جنگ و صنایع دفاعی روی داده، بخش مهمی از توان و قدرت مانور حملات چریکی این گروه از بین رفته است. استفاده از چند نوع متفاوت پهپادهای ناظر و پهپادهای مسلح، تجهیزات پیشرفته شنود بیسیم و تلفن همراه ماهواره ای و برخورداری از رصد ماهواره ای، امکان هر نوع تحرکی را از پ.ک.ک گرفته است.

۲٫مراقبت از مرزهای ترکیه با استفاده از امکانات ویژه رصد هوایی و زمینی، بسیار دقیق تر و کارا تر شده و پایگاه ها و پاسگاه های نظامی و انتظامی، با استفاده از بالن های عظیم مسلح به دوربین و انواع و اقسام تجهیزات دید در شب، تبدیل به دژهایی شده اند که حمله به آنها با تسلیحات سنتی همچون آر.پی.جی و نارنجک ناممکن شده است.

۳٫بخش مهمی از توان رزمی پ.ک.ک از بین رفته و اغلب فرماندهان قدیمی و باتجربه این گروه تروریستی، در سال های گذشته به دست نیروهای امنیتی ترکیه کشته یا اسیر شده اند.

۴٫پ.ک.ک از کوهستان قندیل در مرز ایران و اقلیم کردستان تا سنجار، کرکوک، دهوک، مرز ترکیه و سوریه و بسیاری از مناطق شمال سوریه، یک حوزه ماموریتی بسیار وسیع برای خود تعریف کرده و تردد در این گستره جغرافیایی بدون استفاده از خودرو ناممکن است و هر خودرویی که حرکت می کند، مورد حمله قرار می گیرد.

یک نقشه، یک آلبوم

روزنامه آکشام از روزنامه های تحت امر حزب عدالت و توسعه، عکسی را منتشر کرده که نشان می دهد کدام فرمانده و مسئول پ.ک.ک در کدام نقطه، مورد هدف شلیک پهپادهای ارتش ترکیه قرار گرفته است.

کشور ترکیه ,

آکشام نوشته است: «در عملیات های انجام شده توسط سازمان اطلاعات ترکیه (MIT) در ۲۰ ماه گذشته، ۴۴ نفر از سران سازمان تروریستی پ.ک.ک بی اثر(کشته) شده اند. آمارها نشان می دهد که تنها در ۸ ماهه اول سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱۸ نفر از فرماندهان این سازمان تروریستی مورد اصابت قرار گرفتند و اغلب آنان در پشت خطوط مرزی سوریه و عراق، مورد حمله هوایی قرار گرفتند.»

برخی از فرماندهان مهم پ.ک.ک و نهادهای اقماری آن که در ۸ ماه نخست سال جاری میلادی با پهپاد از بین رفته اند، از این قرارند:

در ۲۸ ژانویه عملیاتی بر روی خودروی سلیمان شمو یوسف، فرمانده پ.ک.ک در منطقه باب شیلو در سنجار عراق انجام شد.

سلیمان اورهان، یکی از افسران و فرماندهان ی.پ.گ، در ۱۷ فوریه در عامود کشته شد.

رودین عبدالقادر محمد و رانیا حنان دو فرمانده پ.ک.ک در کوبانی یا عین العرب در  ۲۰ فوریه کشته شدند.

مهمت آیدین فرمانده ی.پ.گ در عامودای سوریه، در ۱۷ آوریل کشته شد.

اکرم اوستک با کد سازمانی خیری، در ۱۵ می در کوبانی کشته شد.

مهمت اردوغان، فرمانده پ.ک.ک در محور مخمور – کرکوک – سلیمانیه در ۲۱ می در موصل کشته شد.

مهمت دوغان مسئول نیروهای پ.ک.ک در کرکوک، در ۲ ژوئن در سلیمانیه از پای درآمد.

در ۱۹ ژوئن حسین شبلی، رئیس مشترک شورای اجرایی سوریه، فرمانده ارشد دلال عزیز اوغلو در ۲۴ ژوئن و خدیجه حذر در ۲۸ ژوئیه در سلیمانیه کشته شدند.

در ۴ جولای ۲۰۲۲، خانم دمیر و عزالدین اینان در ۱۷ ژوئیه و آزاد یاندی در ۹ اوت در گارا کشته شدند.

شاهین تکینتانغاچ، فرمانده کل کوبانی در ۲۸ ژوئیه و ایرهان آرمان در ۱ آگوست در کوبانی کشته شدند.

یوسف محمود ربانی و مظلوم عصات در ۱۲ اوت در قامیشلو کشته شدند.

کشور ترکیه ,

علاوه بر افراد مذکور که با پهپاد مورد هدف قرار گرفتند، سه فرمانده نیز در عراق و سوریه دستگیر شده و به ترکیه منتقل شده اند.

پراکندگی جغرافیایی نقاط حمله نشان دهنده این است که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ترکیه در نقاطی همچون سلیمانیه، گارا، سنجار، مخمور در عراق و همچنین عامودا، کوبانی و قامیشلی در سور یه، از امکان رصد دقیق هوایی برخوردارند و علاوه بر این، در کنار عناصر نفوذی در داخل پ.ک.ک، در پیرامون این گروه نیز یک شبکه اطلاعاتی زمینی به وجود آورده که از طریق آن، رفت و آمدها، ماموریت ها و تحرکات را رصد کرده و به موقع به سوژه حمله می کند.

روزنامه آکشام در این گزارش، تنها به اسامی آن دسته از فرماندهان پ.ک.ک اشاره کرده که در ۸ ماه نخست سال جاری میلادی کشته شده اند. اما در طول سالیان ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ میلادی نیز، چندین مقام مسئول کمیته سیاسی و فرماندهان رده بالای پ.ک.ک کشته شده اند که برخی از آنان، از همراهان قدیمی و از موسسین پ.ک.ک بودند و افرادی همچون صوفی نورالدین، زکی شنگال، برخودان، غریب سلیمانیه، رضا آلتون، علی حیدر قایتان، مهمت امین اکینجی و چندین چهره دیگر، نقش مهمی در این گروه بر عهده داشتند.

کشور ترکیه ,

ذکر این نکته نیز ضروری است که نیروهای ترکیه، در استفاده از پهپاد برای از پا انداختن فرماندهان پ.ک.ک، توجه چندانی به حفاظت از جان غیرنظامیان ندارند و بارها در شمال سوریه و شمال عراق دیده شده که در حمله به سران پ.ک.ک، هم با استفاده از پهپاد و هم بر اثر حملات هوایی متمرکز، روستاییان و غیرنظامیان نیز جان خود را از دست داده اند و مقامات ترکیه به راحتی از کنار این موضوع گذشته اند.

در پایان باید گفت، استفاده از پهپاد مسلح و موشک انداز به عنوان یک سلاح استراتژیک و مهم، موجب شده که تحول مهمی در معادلات امنیتی و دفاعی مرتبط با درگیری های ترکیه و پ.ک.ک روی دهد.

منبع : تسنیم

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *