۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • علت تقاضای دمیرتاش مبنی بر گفت و گوی اینترنتی با اوجالان چیست؟

علت تقاضای دمیرتاش مبنی بر گفت و گوی اینترنتی با اوجالان چیست؟

  • ۱۳ آذر ۱۴۰۱
  • ۲۳۷ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : صلاح الدین دمیرتاش، رئیس مشترک سابق حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) هفته گذشته به طور رسمی از وزارت دادگستری خواست تا به او اجازه دهد عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک را از طریق اینترنت ببیند. هیچ پاسخ مثبتی دریافت نشده است، اما درباره درخواست دمیرتاش صحبت های زیادی شده است.

درگیری بین دمیرتاش و اوجالان پنهان نمانده است، به ویژه زمانی که پ.ک.ک از طریق رسانه های خود به دمیرتاش حمله کرد، حتی برخی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای مرکزی HDP نیز به دمیرتاش حمله کردند.

در این مرحله، چرا دمیرتاش از اوجالان درخواست می کند و در مورد چه چیزی می خواهد با او صحبت کند؟ آیا HDP آگاه است؟

در انتخابات ۷ ژوئن ۲۰۱۵، HDP 80 کرسی در پارلمان ترکیه به دست آورد، اما پس از ورود ترکیه به انتخابات زودهنگام، HDP در سه ماه ۱۳ کرسی از دست داد که ضرر بزرگی برای HDP بود، بنابراین یک نظر این است که دمیرتاش نمی خواهد اگر همین سناریو تکرار شود، اگر حامیان دمیرتاش در این انتخابات به HDP رای ندهند، دمیرتاش می خواهد با اوجالان آشتی کند و به همه رای دهندگان کرد بگوید که چیزی به نام درگیری بین آنها وجود ندارد.

موضوع حساس دیگر تنش و درگیری است که دامنگیر کردها در غرب کردستان شده است، ترکیه تهدید به عملیات زمینی می کند و در شمال فشار بر HDP تشدید شده است چهره را بشناسید.

بر اساس گزارش های متعدد رسانه های ترکیه، HDP به شدت نگران دمیرتاش است زیرا او بدون بازگشت به HDP در حال حرکت است، حتی درخواست او از وزارت دادگستری برای ملاقات اوجالان برای HDP اطلاعی ندارد.

طیب تمل، معاون رئیس حزب HDP، درخواست دمیرتاش برای ملاقات با اوجالان بدون بازگشت به حزب را رد کرد و گفت که او قبلا به حزب اطلاع داده است.

از نظر فنی غیرممکن است که HDP بتواند از دیدار دمیرتاش با اوجالان جلوگیری کند. خود دمیرتاش باید هر گونه تلاش سیاسی را که می خواهد انجام دهد باید به HDP اطلاع دهد و این کار را هم انجام داده است.

دمیرتاش حساب توئیتری قوی دارد، وقتی در مورد هر موضوعی نظرش را بیان می کند، نظراتش در دستور کار رسانه های ترکیه قرار می گیرد، اما اوجالان حساب توییتری ندارد و ممنوع است، بنابراین دمیرتاش به مردم، رسانه ها و سیاست نزدیکتر است.

وقتی دمیرتاش در آخرین مصاحبه خود گفت: «از من خواستند که اوجالان را جایگزین کنم و من نپذیرفتم»، نشان می‌دهد که پ‌ک‌ک احساس می‌کند که دمیرتاش نام برجسته‌ای در سیاست در ترکیه است و شمال کردستان از عظمت دمیرتاش بکاهد.

اگر به رسانه‌های پ‌ک‌ک نگاه کنید، متوجه می‌شوید که چقدر از دمیرتاش عصبانی هستند و چه برخوردی با او دارند.

پروین بولدان و مدحت سانچار، روسای مشترک HDP، قبلاً درخواست ملاقات با اوجالان را داده بودند، اما وزارت دادگستری نپذیرفت.

دمیرتاش هم همین درخواست را داشت که نشان می‌دهد دمیرتاش هنوز هم خود را به عنوان رئیس مشترک HDP معرفی می‌کند، زمانی که او برای چند موضوع خواستار ملاقات با اوجالان شد که او مسائل مربوط به صلح و ثبات را تعیین کرد. هر موضوعی که مربوط به کردها در شمال و غرب باشد.

اگرچه HDP وانمود می‌کند که دمیرتاش از دمیرتاش درخواست ملاقات با اوجالان را داده است، اما به شدت نگران هستند زیرا نقش آنها کاهش یافته است و نمی‌توانند آشکارا با موضع دمیرتاش مخالفت کنند، زیرا ترکیه هفت ماه دیگر به انتخابات می‌رود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین