۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • عفو بین الملل از مقامات کردستان عراق به دلیل سرکوب معترضان انتقاد می کند

عفو بین الملل از مقامات کردستان عراق به دلیل سرکوب معترضان انتقاد می کند

  • ۹ فروردین ۱۴۰۱
  • ۲۲۹ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، در گزارش سالانه عفو بین‌الملل که در روز سه‌شنبه منتشر شد، مقامات کردستان عراق به دلیل سرکوب خشونت‌آمیز معترضان در سال ۲۰۲۱ مورد انتقاد قرار گرفتند، گزارشی که سال گذشته را به‌عنوان «جوانگاهی برای نابرابری و بی‌ثباتی بیشتر» برای دهه پیش رو نامید.

اگنس کالامار، دبیر کل عفو بین‌الملل گفت: «۲۰۲۱ باید سال شفا و بهبودی می‌بود. در عوض، نه تنها در سال ۲۰۲۱، نه فقط برای سال ۲۰۲۲، بلکه برای دهه پیش رو، به انکوباتوری برای نابرابری و بی ثباتی بیشتر تبدیل شد.

در گزارشی که به نقض حقوق بشر در سراسر جهان در سال ۲۰۲۱ پرداخته است، آمده است که بازیگران مسلح در عراق، «به طور فراقانونی ده‌ها فعال را که در جریان اعتراضات آغاز شده به شهرت رسیدند، کشتند یا اقدام به کشتن کردند.

در این گزارش آمده است که اکثر قربانیان معمولاً در طول شب توسط مردان مسلح سوار بر موتور سیکلت یا وسایل نقلیه با شیشه‌های کناری سیاه‌شده هدف قرار می‌گیرند و می‌افزاید که شلیک گلوله‌ها «معمولاً به سر یا قفسه سینه» صورت می‌گیرد.

این نهاد ناظر حقوق همچنین دولت اقلیم کردستان (KRG) را به دلیل استفاده از «دلایل امنیت ملی برای توجیه هدف قرار دادن سیستماتیک منتقدان، روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر و سایر فعالان جامعه مدنی از طریق پیگرد قانونی» مورد انتقاد قرار داد.

دولت اقلیم کردستان در نامه‌ای به عفو بین‌الملل انکار کرد که محکومیت‌ها به کار این افراد به عنوان روزنامه‌نگار مرتبط باشد، اما عفو بین‌الملل با بررسی شواهدی که براساس آن‌ها محکوم شده‌اند، مشخص شد که این پیام‌ها کاملاً شامل پیام‌های رسانه‌های اجتماعی برای کار روزنامه‌نگاری است.

ده ها نفر از جمله کارمندان دولت، معلمان، فعالان و روزنامه نگاران در سال ۲۰۲۰ پس از سازماندهی تظاهراتی علیه عدم پرداخت به موقع حقوق های بخش دولتی توسط دولت توسط نیروهای امنیتی در دهوک بازداشت شدند.

تعدادی از بازداشت شدگان بعداً به اتهام “به خطر انداختن امنیت ملی اقلیم کردستان” محاکمه شدند و مجرم شناخته شدند و به شش سال زندان محکوم شدند که اعتراض ناظران رسانه ها و گروه های حقوق بشری را در پی داشت.

محاکمه بازداشت شدگان چندین بار به دلایل مختلف به تعویق افتاد تا اینکه طی فرمان ریاست جمهوری نیچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان در ماه فوریه، مجازات آنها ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافت.

گروه های حقوق بشر در آن زمان نسبت به عدم امکان ملاقات زندانیان با وکلای خود و سلامت آنها ابراز نگرانی کردند.

عفو بین‌الملل همچنین نیروهای امنیتی اقلیم کردستان را به دلیل سرکوب خشونت‌آمیز معترضان دانشجویی سلیمانی در اواخر نوامبر و اوایل دسامبر مورد انتقاد قرار داد.

هزاران دانش آموز اواخر سال گذشته به خیابان های اقلیم کردستان آمدند و خواستار بازگرداندن کمک هزینه زندگی شدند. تظاهرات با استفاده از گاز اشک آور، گاز اشک آور، گاز اشک آور، گلوله های لاستیکی و باتوم های برقی، تظاهرات به خشونت کشیده شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *