۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • عبدالسلام احمد سیاست مدار کُرد سوری: در سوریه سه قدرت وجود دارد؛ رژیم، داعش و کردها

عبدالسلام احمد سیاست مدار کُرد سوری: در سوریه سه قدرت وجود دارد؛ رژیم، داعش و کردها

  • ۳ تیر ۱۳۹۳
  • ۲۸۵ بازدید
  • ۰

رئیس شورای مشترک نهادهای کُرد سوری نزدیک به پ.ک.ک بر این باور است که کردها در سوریه یک عنصر اصلی هستند و مخالفین قدرتی در دست ندارند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :عبدالسلام احمد رئیس شورای مردم غرب است. شورای مردم غرب، در مقابل شورای میهنی کردهای سوریه تاسیس شده و در حالی که همه ی احزاب و نهادهای نزدیک به مسعود بارزانی، زیر چتر شورای میهنی گرد هم آمده اند، حزب و جریانات نظامی و سیاسی نزدیک به اوجالان نیز از مجلس مردم غرب تبعیت می کنند. از این حیث می توان عبدالسلام احمد را در کنار صالح مسلم رهبر حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) و آلدار خلیل رئیس جنبش دموکراتیک (TEVDEM) به عنوان سه سیاست مدار قدرتمند وابسته به پ.ک.ک معرفی کرد که در مناطق کردنشین سوریه، اختیار امور را در دست گرفته اند. عبدالسلاام احمد عضو یک هیات سیاسی است که از قامیشلوی سوریه به منظور دیدار با سران ائتلاف مخالفین سوری به استانبول رفته است. خانم چنار صالح رئیس این هیات در گفتگو با کردپرس به نتایج سفر به استانبول پرداخت و عبدالسلام احمد نیز درباره ی همین موضوع، با بخش ترکی بی.بی.سی صحبت کرده و به جوانب دیگری از مسائل مربوط به کردهای سوریه نیز اشاره کرده است.

برای آینده ی سوریه برنامه داریم
عدبالسلام احمد در مورد اهداف سفر به ترکیه اعلام کرد که کردهای سوریه برای اداره ی سوریه و گذر از بحران موجود، طرح و برنامه دارند و برای آن که در مورد این طرح با سران ائتلاف مخالفین سوری نیز صحبت کنند، به ترکیه رفته اند. وی اعلام کرده که با ترکمان ها، آشوری ها و سران شورای ملی مخالفین سوری دیدار کرده اند. وی بر این باور است که ائتلاف مخالفین سوری در هر دو بُعد نظامی و سیاسی به بن بست رسیده و در آستانه ی انحلال قرا گرفته است.
عبدالسلام احمد همچنین به این موضوع اشاره کرده که برخی از مخالفین سوری اعلام کرده اند که تمایل دارند در فرصتی مناسب برای بازدید از خودگردانی های سه گانه ی مناطق کردنشین شمال سوریه، به جزیره بروند. اما از آن جایی که فعلا مخالفین در وضعیت نامعلوم و نابه سامان به سر می برند، هیات کردها تصمیم گرفته، ادامه ی دیدارهای خود را به زمانی موکول کند که مخالفین توانسته باشند از شرایط بحرانی و از هم پاشیده ی کنونی گذر کنند.

موفقیت های بشار اسد پس از ژنو۲ و انتخابات
رئیس مجلس مردم غرب کردستان (مناطق کردنشین شمال سوریه) معتقد است که پس از مذاکرات ژنو ۲ مخالفین سوری روز به روز ضعیف تر شدند و در مقابل، بشار اسد قدرت بیشتری در دست گرفت و پس از انتخابات نیز شرایط به نفع او پیش رفته است. اما با این حال، داعش در سوریه پیشروی جدی داشته و مهم ترین نیروی ضد رژیم اسد، گروه افراطی داعش است. عبدالسلام همچنین معتقد است که حمله ی داعش به موصل و پیشروی در عراق، ربطی به پیروزی های اسد و نتایج انتخابات سوریه ندارد و داعش بالاخره، به دنبال هدف ایجاد امارت اسلامی در عراق و سوریه است و نمی توان تحولات اخیر را ناشی از ضعف داعش در خاک سوریه دانست. و ی همچنین معتقد است که داعش از مردم سنّی خط فلوجه تا رقه کمک گرفته و از آن جایی که زمینه ی مناسبی برای رشد و قدرت گرفتن داعش در موصل و دیگر مناطق سنی نشین عراق وجود داشته، شخصا از پیشروی های این نیروی افراطی متعجب و شگفت زذده نشده است.

جتگ شیعه و سنی در عراق طول خواهد کشید
عبدالسلام احمد معتقد است که از بین بردن داعش در کوتاه مدت در عراق دشوار است و جنگ بین شیعه و سنی در این کشور طولانی خواهد بود و آمریکا نیز تمایلی ندارد تا از جنگ بین شیعه و سنی جلوگیری کند. قبلا در جریان جنگ ایران و عراق نیز، آمریکایی ها به خوبی نشان داده اند که با جنگ های طولانی بین کشورهای منطقه مشکلی ندارند و تمایل دارند این کشورها در مقابل غرب، ضعیف باشند.

تاثیر مساله ی موصل بر کردهای سوریه
عبدالسلام احمد به موضوع انتقال سلاح و تجهیزات به جا مانده از ارتش عراق، از موصل به مناطق کردنشین سوریه خبر داده و معتقد است که داعش تلاش خواهد کرد تا با توان و آمادگی بیشتری به مناطق کردنشین سوریه حمله ور شود.
بی.بی.سی ترکی از این سیاست مدار کُرد سوری پرسیده است: چه پاسخ و دفاعی در مورد گزارش سازمان حقوق بشر دارید؟ این گزارش معتقد است که در خودگردانی های شما، حقوق بشر از سوی مدافعین کُرد لگدمال شده و مردم را با بهانه های واهی زندانی و شکنجه می کنید. وی در پاسخ گفته است:« این گزارش بر اساس نگرش و رویکرد خصمانه ی مخالفین ما به نگارش درآمده و با ما رایزنی نشده است. برخی قضاوت ها جانب گرایانه است و آمادگی و تحقیق لازم برای تدوین یک گزارش منطقی و منسجم وجود نداشته است. با این حال همه چیز این گزارش را منفی نمی بینیم و تلاش می کنیم اگر خطاهایی از ما سر زده، آنها را جبران کنیم. ما در وضعیت فوق العاده و اضطراری به سر می بریم و بعید نیست در برخی مسائل خطاهایی از ما سر بزند» .

اگر کردهای سوریه شکست بخورند، ترکیه نیز آسیب می بیند
عبدالسلام احمد از این موضوع خبر داده که ده ماه پیش افراد برجسته ای از سیاست مداران عضو شورای مردم غرب، با مشاورین و مقامات وزارت امور خارجه ی ترکیه دیدار کرده اند. ترکیه ای ها در این دیدار اعلام کرده اند که بین کردها و اعراب سوریه تبعیض و تفاوتی قائل نمی شوند و مسدود کردن دروازه های مرزی نیز به خاطر ضرورت های امنیتی است. وی در ادامه گفته است:« متاسفانه ترکیه دروازه ها را نگشوده است و به طور محدود به تردد مرزی راضی می شوند. این در حالی است که ما می خواهیم دروازه ها به شکل رسمی باز شوند تا مردم تجارت کنند، ما قدرت بگیریم و بتوانیم در مقابل افراطی های بجنگیم و چنین چیزی به نفع امنیت ترکیه نیز هست. اگر ترکیه در مواضع خود در خصوص ساختارهای سیاسی مناطق ما تجدیدنظر کند و با ما ارتباط برقرار کند، چنین رابطه ای قطعا به نفع ترکیه است. اما اگر بخواهد با افراطی ها مرتبط باشد، آتش به خرمن ترکیه نیز می رسد. اصولا نفع ترکیه در این است که با کردهای سوریه رابطه ی قدرتمند برقرار کند. اگر کردهای سوریه شکست بخورند، چنین چیزی به معنی شکست ترکیه نیز هست».

در سوریه سه قدرت وجود دارد
عبدالسلام احمد دیروز در آنکارا و در کنگره ی حزب دموکراتیک خلق ها، پس از پایان سخنرانی کمال کرکوکی نماینده ی مسعود بارزانی، با تشویق طولانی حاضرین در سالن ورزشی محل برگزرای کنگره، میکروفون را در دست گرفت و به نمایندگی از کردهای سوریه سخنرانی کرد. وی اعلام کرد:« آن چه که از آن به عنوان بهار عربی نام برده می شد، به خزان و طوفان رسید و ما شاهد شکوفایی بهار کردها هستیم. کردها در خاورمیانه نقش و جایگاه خود را پیدا می کنند و در این مقطع تاریخی، فرصت بزرگی ایجاد شده تا کردها نقش خود را ایفا کنند و پیشگام مردم خاورمیانه شوند. ما دارای اندیشه، رهبر، شهدا و برنامه هایی متعالی هستیم و می توانیم پیروز شویم و کردستان سوریه خط مقدم دفاع از همه ی کردها است. یک سال است ما فریاد می زنیم گرگ ها دارند می آیند، وحشی ها دارند می آیند؛ اما همه چشم خود را می بستند و حاضر نبودند حرف ما را قبول کنند. حالا داعش به موصل رسیده و اقلیم کردستان عراق نیز محاصره شده است. امروز بر خاک سوریه سه قدرت وجود دارد. قدرت کردها و واحدهای دفاع از خلق (YPG)، رژیم اسد و داعش. اگر کسی معتقد باشد که غیر از این ها قدرتی وجود دارد، فقط خود را فریب می دهد. پس به جای این که بعضی ها خنذق حفر کرده و دیوار بسازند، باید به فکر ارتباط با کردها باشند. داعش دشمن ترکیه و کردها نیز هست و به هیچ کسی رحم نمی کند و لذا باید همه از خط مقاومت کردهای سوریه حمایت کنند».

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین