۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • صلاح الدین دمیرتاش: اگر کودکان کُرد را از کوه پایین بیاوریم؛ صندلی را از اردوغان می گیریم

صلاح الدین دمیرتاش: اگر کودکان کُرد را از کوه پایین بیاوریم؛ صندلی را از اردوغان می گیریم

  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۳
  • ۳۳۳ بازدید
  • ۰

موضوع پیوستن نوجوانان کم سن و سال به شاخه ی نظامی پ.ک.ک به یک معضل سیاسی تبدیل شده و رهبر حزب صلح و دموکراسی به تندی به انتقادات اردوغان پاسخ داد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : طی روزهای اخیر، اجتماع خانواده هایی که فرزندان نوجوان آنها به شاخه ی نظامی پ.ک.ک پیوسته اند، در صدر اخبار رسانه های ترکیه جای گرفته است. شمار این خانواده ها طی چند روز از پنج خانواده به ۲۳ خانواده رسیده و آنان هنوز هم در برابر ساختمان شهرداری دیاربکر اجتماع کرده اند.
صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب صلح و دموکراسی با این خانواده ها دیدار کرده و دست یکایک مادران نوجوانان به پ.ک.ک پیوسته را بوسید و وعده داد در این خصوص با سران پ.ک.ک گفتگو می کند. اما این اقدام دمیرتاش نیز منجر به متفرق شدن خانواده های مزبور نشده و رسانه های نزدیک به دولت نیز به طرز گسترده ای به بازتاب اخبار مربوط به تجمع آنها پرداخته اند.

آمارها چه می گویند
بر اساس آمارهایی که از سوی نهادهای نظامی و امنیتی ترکیه منتشر شده، در صفوف شاخه ی نظامی پ.ک.ک، ۲۳۵۰ عضو نوجوان وجود دارد که ۷۰ درصد از آنان زیر ۱۶ سال سن دارند. در این گزارش که امروز توسط بسیاری از پایگاه های اینترنتی و شبکه های تلویزیونی ترکیه منتشر شده، این موضوع مورد اشاره قرار گرفته که همزمان با آغاز بحران سوریه و تلاش پ.ک.ک برای افزایش نفوذ و قدرت خود در این منظق] خشی از نیروهای خود را از شمال عراق به شمال سوریه منتقل کرده وب رای جبران این مساله، نوجوانان را تشویق کرده که به شاخه ی نظامی پ.ک.ک بپیوندند تا قرارگاه های این حزب در کوهستان قنیدل و سایر مناطق کوهستانی اقلیم کردستان عراق، با کاهش نیرو مواجه نشوند.
یکی دیگر از موضوعاتی که در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته این است که برخی از خانواده ها برای بازگردادند فرزندان خود هب واسطه های ویژه ای پناه برده اند و با پرداخت مقداری پول، از آنان خواسته اند که پادرمیانی کرده و کودکانشان را به ترکیه بازگردانند.
موضوع جغرافیای پیوستن نوجوانان کُرد به شاخه ی نظامی پ.ک.ک نیز از دیگر موضوعات این گزارش است. بر اسن اساس، در استان های استانبول، ازمیر، آدانا و مرسین، یعنی چهار استان ترک نشین و پرجمعیت ترکیه که بیشترین میزان خانواده های مهجر کُرد نیز در اسن استان ها زندگی می کنند، بالاترین آمار الحاق نوجوانان به پ.ک.ک مشاهده شده و افراد مزبور، فرزندلن خانوادههای پرجمعیتی مهاجر گُرد هستند که اولیای آنها نمی توانند کنترل چندانی بر روی روابط فرزندان خود داشته باشند و در عین حال، از تامنی نیازهای آنان برنمی آیند. پس از این استان ها، در استان های کردنشین دیاربکر، ماردین، شرناخ و حکاری نیز، بیشترین آمار پیوستن نوجوانان کُرد به صفوف پ.ک.ک مشاهده شده است.در سال ۲۰۱۳ میلادی گرهی از بازرسین سازمان ملل در شمال سوریه با تدوین یک گزارش، اعلام کردند که گروه نظامی موسوم به واحدهای دفاع از خلق در مناطق کردنشین سوریه کودکان را مسلح می کند. اما ریدور خلیل سخنگوی این نیروی وابسته به پ.ک.ک، در گفتگو با کردپرس این موضوع را تگذیب کرد و اعلام کرد که فرماندهانی که در گروه های تحت امر خود به طور خودسرانه اقدام به پذیرفتن نوجوانان زیر ۱۸ سال کنند، مجازات خواهند شد.

پ.ک.ک چه می گوید؟
با توجه به این که موضوع پیوستن نوجوانان کم سن و سال به شاخه ی نظامی پ.ک.ک، در اغلب رسانه های ترکیه با عنوان و تیتر خاص «ربودن کودکان» بازتاب سافت، قرارگاه مرکزی شاخه ی نظامی پ.ک.ک در بیانیه ای رسمی به این موضوع پاسخ داده و اعلام کرد که هیچ فردی را بدون تمایل و اشتیاق به داخل صفوف خود راه نمی دهد و کنوانسیون های بین المللی سقف سنی اعضای خود را رعایت می کند. در بیانیه ی قرارگاه مرکزی پ.ک.ک، همچنین به این موضوع اشاره شده که افرادی که پ.ک.ک می پیوندند، کودک و نوجوان نیستند و افرادی انقلابی و دارای مطالبات آشکار هستند.
لیلا زانا نماینده ی دیاربکر و سیاست مدار وابسته به پ.ک.ک که به خاطر برخی مواضع سیاسی مستقل خود در دو سال گدشته مورد بایکروت نهادهای نزدیک به پ.ک.ک قرار گرفته، دیروز در سخنرانی خود در شهر آگری اعلام کرد که فرزندان دولتمردان ترکیه در بهترین مدارس و دانشگاه های اروپا و آمریکا درس می خوانند و فرزندان کردها نیز در کوچه و خیابان در حال واکس زدن کفش مردم هستند. وی همچنین از این موضوع خبر داد که پسردایی نوجوان و کم سن و سال او به پ.ک.ک پیوسته و زمانی که فرماندهان پ.ک.ک از او خواسته اند هخب خانه بازگدد، در پاسخ گفته است:«این حزب ملک پدرو مادر شما نیست و من نیز آمده ام به وظایف خود عمل کنم». لیلا زانا در ادامه به این مضووع اشاره کرد که پیوستن نوجوانان کُرد به پ.ک.ک، یک معلول است و نخست وزیر باید به بررسی علل آن بپردازد.
صباحت تونجل یکی از دو رهبر حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) نیز در سخنرانی خود در تالار ویژه ی این حزب در مجلس ملی ترکیه اعلام کرد که نخست وزیر ترکیه وعده داده بود که با حل معضل کردها، زمینه ی بازگشت جوانان کُرد از کوه ها به شهرها را فراهم کرده و اجازه دهد که آنان به طور آزادانه در فعالیت های سیاسی و سازمانی قانونی و رسمی مشارکت کنند اما از آن جایی که چنین زمینه ای فراهم نشده، الحاق کردها به پ.ک.ک ادامه دارد.

تهدیدات اردوغان و پاسخ دمیرتاش
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه، یک بار در استانبول و بار دیگر در شهر کردنشین آگری، نمایندگان کُرد نزدیک به پ.ک.ک را تهدید کرده و اعلام کرد:« اگر آن کودکان را از کوه پایین نیاورید؛ نقشه های بی و سی را پیاده می کنیم».
صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب صلح و دموکراسی که امروز به شهر نورشین در استان کردنشین بتلیس سفر کرده است، در پاسخ به اردوغان گفت:«ما از تهدیدات اردوغان هراسی نداریم. اگر قرار باشد ما آن کودکان را از کوه پایین بیاوریم، صندلی نخست وزیری را هم از زیر اردوغان بیرون می کشیم».
وی در ادامه افزود:«اردوغان عادت کردع که هب طور مداوم د رهمه ی سخنرانی های خود، شعار تک ملت و تک بیرق را تکرار کند. ما نیز در پاسخ به او می گوییم؛ اگر خدواند متعال می خواست و اراده می کرد، ما را به شکل تک ملت خلق می کرد. اما اراده و مشیت الهی این بوده که ما کُرد باشیم. بنابراین قرار نیست چیزی هب نام تک ملت وجود داشته باشد و در کردستان هم کُردها می توانند کُرد بمانند و ترک ها و ارمنی ها نیز ترک و ارمنی باشند. من از نخست وزیر می خواهم یک بار دیگر قد خود را اندازه بگیرد تا حد و حدود خود را بداند. بگذارید انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، آن وقت اردوغان خواهد فهیمد که حزب دموکراتیک خلق ها و حزب صلح و دموکراسی چه قدرتی دارد».

اوجالان چه خواهد کرد
روشن چاکر تحلیل گر روزنامه ی وطن و کارشناس برجسته ی مرتبط با مسائل کردها امروز در مقاله ی خود به اینموضوع اشاره کرده که منظور اردوغان از طرح ها و نقشه های بی و سی، تهدید پ.ک.ک و نمایندگان کُرد نیست. بلکه مقصود شخص نسخت زویر آن است که برای حل این موضوع از عبدالله اوجالان کمک می گیرد و با اعزام هاکان فیدان رئیس سرویس اطلاعاتی میت به ایمرالی، به اوجالان پیام می دهد که با صدور یک دستور، این غائله را ختم کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین