۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

شبکه PKK در سوئد – اهداف پنهان گروه تروریستی مورد حمایت اروپا

  • ۲۳ دی ۱۴۰۱
  • ۳۵۸ بازدید
  • ۱

انجمن بی تاوان : اتفاقات اخیر نشان می دهد که شبکه پ ک ک در اروپا حمایت می شود و از بین بردن آنها بسیار دشوار خواهد بود

در زمانی که روابط آنکارا و استکهلم در خصوص عضویت سوئد و فنلاند در ناتو عادی شده بود، تروریست های پ.ک.ک دست به تحریک دیگری زدند. عروسک رئیس جمهور ترکیه در میدان مرکزی پایتخت سوئد آویزان شد.

این اتفاق باعث نارضایتی جدی ترکیه شد و سفر رئیس پارلمان سوئد به آنکارا که برای هفته آینده برنامه ریزی شده بود به تعویق افتاد. همانطور که در بالا اشاره کردم، در مورد عضویت در ناتو بین دو کشور اختلاف نظر وجود داشت. آنکارا از عضویت این کشور در ناتو به دلیل حمایت دولت سوئد از پ ک ک جلوگیری می کرد. اما پس از گفتگوهای طولانی و وعده های طرف سوئدی مبنی بر تحویل تروریست های پ.ک.ک، توافقی حاصل شد. با این حال، همانطور که اکنون مشاهده می شود، اعضای پ.ک.ک قرار نیست ساکن بمانند.

آخرین رویداد همچنین نشان می دهد که یک “دیاسپورا” بسیار قوی PKK در سوئد وجود دارد. در واقع حق با ترکیه در این مورد است، زیرا یک سازمان بسیار قوی PKK در اروپا وجود دارد. این سازمان خود تقریباً ۵۰ سال قدمت دارد.

PKK در بسیاری از کشورهای اروپایی به طور جدی سازماندهی شده است. به همین دلیل، اروپا به مناطقی برای هواداران پ ک ک تقسیم شده است. یکی از قوی ترین مناطق، منطقه ای به نام «اسکاندیاوی» است. همانطور که از نام آن پیداست، این منطقه شامل کشورهای اسکاندیناوی می شود. اعضای پ ک ک به عنوان پناهنده از ترکیه و سایر کشورهای منطقه به اسکاندیناوی از جمله سوئد رفتند. حامیان پ ک ک در این کشور عمدتاً سازمان های غیردولتی و نهادهای جامعه مدنی ایجاد می کنند و در این نهادها فعالیت می کنند.

در عین حال، از طریق این مؤسسات، آنها می توانند مصونیت بیشتری بگیرند، برای PKK پول جمع آوری کنند و رویدادها و اقداماتی را ترتیب دهند. در دهه ۱۹۸۰، حامیان پ.ک.ک می توانستند به راحتی در سوئد و در بسیاری از کشورهای اروپایی فعالیت کنند. در این مدت به دلیل اوضاع سیاسی ترکیه هزاران شهروند از جمله کردها به کشورهای اروپایی مهاجرت کردند.

با این حال، در اواخر دهه ۱۹۸۰، انشعاب در داخل پ.ک.ک و همچنین حوادث ترور علیه فعالان پ.ک.ک در اروپا، دولت سوئد را نگران کرد. قتل فعالان پ.ک.ک انور آتا و چتین گونگورن (که در سال ۱۹۸۵ در سوئد در نتیجه شهرک سازی داخلی پ.ک.ک کشته شدند) استکهلم را به حرکت درآورد، تعدادی اقدامات تنبیهی انجام شد و در همان زمان پ.ک.ک به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شد. اما با وجود این، فعالیت اعضای پ ک ک تحت عنوان سازمان های غیردولتی مختلف ادامه یافت.

به هر حال، اولاف پالمه، نخست وزیر سوئد، که پ.ک.ک را به عنوان یک سازمان تروریستی در سوئد به رسمیت شناخت، در سال ۱۹۸۶ به طور مرموزی ترور شد و قاتل او هنوز پیدا نشده است. بر اساس برخی ادعاها، پ ک ک پشت این توطئه بوده است.

اما البته همه کردهای سوئد و سایر کشورهای اروپایی حامی پ ک ک نیستند، هزاران کرد وجود دارند که با این سازمان همدردی ندارند. ۶ نماینده کرد در دوره های مختلف پارلمان سوئد حضور داشتند. ده ها کرد در مناصب مختلف دولتی مشغول به کار هستند.

فعال شدن مجدد حامیان پ ک ک در سوئد پس از “بهار عربی” اتفاق می افتد. به ویژه، نگرش نسبت به کردها در جریان جنگ داخلی در سوریه در حال تغییر است. PYD، یکی از زیرمجموعه های پ.ک.ک، با ایجاد گروهی مسلح به نام YPG به یک قدرت واقعی در سوریه تبدیل شده است. در این دوره بسیاری از کشورهای جهان و اروپا از PYD/YPG حمایت کردند. چندین دلیل برای این بود.

به دلیل عواملی مانند مبارزه کردها با داعش، مخالفت آنها با دولت سوریه، اتحاد آنها در یک سازمان سکولار بر خلاف سایر گروه های مسلح مخالف سوری، چپ گرایی آنها و در نهایت اقلیت قومی آنها، حمایت و همدلی جدی غرب را دریافت کردند. کشورها. داوطلبان بسیاری از کشورها، از استرالیا گرفته تا اروپا، آمدند و در کنار کردها جنگیدند. واحد جداگانه ای به نام «YPG International» برای آنها فعالیت داشته است. حدود ۴۰۰ شبه نظامی غیر کرد از ۱۷ کشور غربی از جمله آمریکا، اروپا و استرالیا در اینجا جنگیدند.

در همان زمان بسیاری از کشورهای غربی از جمله سوئد به YPG کمک تسلیحاتی و مالی کردند. در سال ۲۰۱۹، آن لینده، نخست وزیر سوئد با الهام احمد، یکی از اعضای PYD و رئیس مشترک خودمختاری غیررسمی کردها دیدار کرد. همین سوئد در واکنش به عملیات علیه پ ک ک، ترکیه را تحریم تسلیحاتی کرد. این امر روابط دو کشور را بیش از پیش تیره کرده است.

در نتیجه، حامیان پ‌ک‌ک در سوئد راحت‌تر شروع به فعالیت کردند. از سال ۱۹۹۴، شورای کردهای سوئد، که در استکهلم فعالیت می کرد، راهپیمایی های اعتراضی را علیه ترکیه سازماندهی کرد. رمزی کارتال، عضو پ ک ک، که ترکیه با «بولتن قرمز» تحت تعقیب است، سمینارهای آزاد در استکهلم برگزار کرد.

در نتیجه این روند، ترکیه درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو را پس از جنگ اوکراین وتو کرد. حمایت استکهلم از پ.ک.ک به عنوان اساس نشان داده شد. اما پس از میانجیگری سران آمریکا و ناتو توافقات خاصی بین دو کشور حاصل شد. برای اولین بار در دسامبر سال گذشته، دولت سوئد در ترکیه حدود ۱ محمود تاتی که به اتهام عضویت در گروه تروریستی پ.ک.ک به ۰ سال زندان محکوم شده بود به ترکیه تحویل داده شد.

اما اقدامات اخیر نشان می دهد که این روند آسان نخواهد بود. حامیان بسیار قوی پ ک ک در سوئد سعی خواهند کرد روابط دو کشور را مختل کنند. از سوی دیگر، مشخص نیست که استکهلم رسمی تا چه اندازه فعالیت اعضای پ ک ک را محدود خواهد کرد. به عبارت دیگر، مبارزه با شبکه پ ک ک در اروپا بسیار دشوار خواهد بود.

قبلی «
بعدی »

۱ دیدگاه

  1. کثیف ترین بی‌ریشه ترین قوم سرکون پاشا وعثمانی ترکیه انشاا…روزی بیاد ترکیه هیچ کشوری خیلی بدتر ازالان منفور باشه.دردنیا برای همه سیاسیون روشن شده سیاست ترکیه از هر طرف باد بیاد شنگ میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین