۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • سوریه در آینده به کانتون‌های خودگردان تقسیم می‌شود

سوریه در آینده به کانتون‌های خودگردان تقسیم می‌شود

  • ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳
  • ۳۲۹ بازدید
  • ۰

سفیر سابق آمریکا در سوریه، ایجاد مناطق خودگردان کانتونی در سوریه را یک امر گریزناپذیر می داند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : تولگا تانش از تحلیل گران روزنامه ی حریت ترکیه که طی ماه های اخیر مقالات فراوانی در خصوص مسائل مرتبط با کردهای سوریه منتشر کرده، در یک یادداشت تحلیلی به بررسی تحولات اخیر پرداخته و نوشت:«رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه، در مرکز مطالعات خاورمیانه ی واشنگتن، درمورد آینده ی سیاسی سوریه سخنرانی کرده و به سوالات حاضرین پاسخ داد. دو نکته ی برجسته در سخنرانی این دیپلمات آمریکایی توجه مرا به سوی خود جلب کرد: ۱- وی برای سخن گفتن از حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) و واحدهای دفاع از خلق (YPG) نیازی به استفاده از این دو اسم نمی دید و به جای آنها، مدام از نام پ.ک.ک استفاده می کرد. ۲- فورد در پاسخ به سوالی در خصوص آینده ی سوریه اعلام کرد که سوریه در آینده به کانتون های خودگردان تقسیم می شود و ایجاد مناطق خودگردان کانتونی دراین کشور، یک امر گریزناپذیر است».
تانش در ادامه ی یادداشت تحلیلی خود به اهمیت موقعیت جغرافیایی منطقه ی کردنشین کوبانی سوریه اشاره کرده و می نویسد:«۱۳ دقیقه از مکالمه ی ۵۹ دقیقه ای محرمانه ی احمد داوداوغلو، هاکان فیدان، فریدون سنرلی اوغلو و یکی از فرماندهان ارتش لو رفت اما در این فایل، حتی برای یک بار از کردها سخن به میان نمی آید. این در حالی است که ترکیه برای نفوذ به عمق ۳۵ کیلومتری سوریه به منظور دفاع از مقبره ی سلیمان شاه، لاجرم باید از منطقه ی خودگردان کوبانی عبور کند و جالب اینجاست که در همان روزهایی که این فایل صوتی افشا شد، هیاتی از مقامات خودگردانی کوبانی، به دعوت وزارت امور خارجه ی ترکیه به کوبانی سفر کردند».
این تحلیل گر ترکیه ای در پایان یادداشت خود به این موضوع اشاره کرده که با چند تن از کارشناسان سیاسی هلندی که به تازگی به مناطق کردنشین سوریه سفر کرده اند مصاحبه نموده و آنان اعلام کرده اند که تنها منبع درآمد خودگردانی های سه گانه ی کُردی در شمال سوریه، پناه بردن به تجارت پنهانی و قاچاق است و هدف بارزانی از ایجاد خندق ۱۷ کیلومتری مرزی، خشکاندن سرچشمه ی درآمدهای سه کانتون جزیره، کوبانی و عفرین است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین