۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

سوئد پناهگاه امنی برای پ.ک.ک است

  • ۱ اسفند ۱۴۰۱
  • ۱۹۱ بازدید
  • ۰

دولت ترکیه اصرار دارد که موضع نرم سوئد در قبال پ.ک.ک و سایر شاخه های این گروه تروریستی باید تغییر کند، که مانع از پیوستن استکهلم به ناتو شده است.

انجمن بی تاوان : در ابتدا با پ‌ک‌ک به‌عنوان یک گروه عادی در سوئد رفتار می‌شد، اما پس از یک سری قتل‌های جدا شده از آن، اولاف پالمه، نخست‌وزیر سوئد، آن را در فهرست تروریستی در سال ۱۹۸۵ قرار داد و آن را به اولین کشور اروپایی تبدیل کرد که علیه پ‌ک‌ک تصمیم گرفت.

پالمه در سال بعد ترور شد، نظرات مختلفی وجود داشت، یکی از آنها این بود که او را ترور کرده‌ است، اما سوئد نتوانست این موضوع را تایید کند و پ‌ک‌ک را یک گروه مظنون باقی گذاشت.
پس از ترور پالمه، سوئد سیاست عدم مداخله علیه حامیان و فعالان پ‌ک‌ک را در پیش گرفت. قوانین پناهندگی سوئد و عدم استرداد مجرمان در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ده‌ها هزار کرد از جمله اعضای پ‌ک‌ک را به نفع خود درآورد.
طی دو دهه بعد، پ‌ک‌ک و حامیان آن توانایی زیادی در فشار، جمع‌آوری کمک‌های مالی و تبلیغات در سوئد، آلمان و سایر کشورها به دست آوردند و سوئد و کشورهای اروپایی را به پایگاه ذخیره پ.ک.ک تبدیل کردند.

استراتژی دو وجهی

فعالیت‌های پ.ک.ک نمونه‌ای از یک مشکل گسترده‌تر در اروپا است. این گروه بر استراتژی‌های مختلفی تکیه دارد و فعالیت‌های صلح‌آمیز را در اروپا دنبال می‌کند تا از فعالیت‌های مسلحانه خود در ترکیه، سوریه و عراق حمایت کند.
سال‌هاست که کشورهای اروپایی چشم خود را بر فعالیت‌های خود در حمایت از پ‌ک‌ک بسته‌اند و نادیده گرفتن گروه‌های شورشی سوئد را به پناهگاه امن پ‌ک‌ک تبدیل کرده است، بنابراین انتظار می‌رود آنکارا از همه مکانیسم‌های موجود از جمله کارت ورود به ناتو سوئد استفاده کند.

فعالیت های جنایی

به گفته پلیس اتحادیه اروپا، فعالیت های مجرمانه پ.ک.ک، از جمله پولشویی و قاچاق مواد مخدر، در چندین کشور اروپایی دستگیر و محکوم شده است، اما در سوئد نه.
آنچه پرونده سوئد را بی سابقه می کند، تلاش آنکارا برای مبارزه با پ.ک.ک و حمایت آن از PYD در سوئد از سال ۲۰۲۰، شاخه سیاسی گروه کارگران کردستان (YPG)، که بخشی از پ.ک.ک است، می باشد.
سوئد، یکی از کشورهای اروپایی که از سال ۲۰۱۶ به PYD اجازه افتتاح دفتر در استکهلم را داده است، پنج سال بعد، وزرای دفاع و امور خارجه این کشور از طریق ویدئو کنفرانس با مقامات ارشد YPG ملاقات کردند که باعث شد ترکیه سفیر سوئد در آنکارا را احضار کند.
سال گذشته، شورای دموکراتیک سوریه تحت کنترل PYD کنفرانسی را در استکهلم زیر نظر وزارت خارجه سوریه برگزار کرد.
سوئد و کشورهای اروپایی بارها با ترکیه بحث کرده‌اند که بین پ‌ک‌ک و سایر سازمان‌های سوری اختلافاتی وجود دارد که ترکیه آن را رد می‌کند.

آنکارا یا پ.ک.ک؟

مقامات ترکیه می گویند از موشک های سوئدی AT-4 در حملات به ترکیه و عراق استفاده شده است.با وجود این موضوع، سوئد در حال تسهیل فعالیت های پ.ک.ک و شاخه های آن چه سیاسی و چه نظامی است.
از دیدگاه سوئد، اروپا و واشنگتن که پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو عنصر تعیین کننده امنیت جمعی در برابر خصومت روسیه است که نزدیک به یک سال است که حملات خود را به اوکراین آغاز کرده است، آنکارا این را فرصتی طلایی برای اعمال تدابیر قاطع سوئد می داند. می گوید ناعادلانه است که غرب را مجبور کنیم بین ترکیه و PKK یکی را انتخاب کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین