۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • سه جوان از پ.ک.ک فرار کردند و کشته شدند

سه جوان از پ.ک.ک فرار کردند و کشته شدند

  • ۵ شهریور ۱۴۰۱
  • ۱۶۵ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، نماینده امیر ایزدی ها با اشاره به اینکه در آلمان، سوئد و دیگر کشورهای اروپایی، جوانان ایزدی به ویژه اهالی شنگال کشته می شوند، خاطرنشان کرد: هفته گذشته در آلمان ۳ جوان که از پ.ک.ک فرار کردند در یک حادثه دو جوان ایزدی کشته و یک دختر به شدت مجروح شده است.

جوهر علی بیگ، نماینده امیر در امور روابط گفت: اخیراً یک جوان ایزدی به نام (رناس حیدر قاسم) در آلمان کشته شد و دو روز پیش نیز جوان دیگری به نام (نایف عبدالتمو) در هانوفر آلمان کشته شد. و خواهرش توسط قاتل به شدت مجروح شد و یک جوان یزدی دیگر به نام (زیدان خلف) در یونان در حال تلاش برای مهاجرت به اروپا جان باخت. ما خواستار دستگیری عاملان و قاتلان جوانان ایزدی در خارج از کشور هستیم.

وی توضیح داد: “مردم شنگال به دلیل نسل کشی به دست تروریست های داعش آواره شدند و نتوانستند به خانه های خود بازگردند. متاسفانه امروز جوانان ایزدی شنگال در خارج از کشور کشته می شوند. ما بسیار نگران کشته شدن این افراد هستیم، بنابراین مردم ما باید به هر نحوی محافظت شوند.»

معاون امیر ایزدی ها گفت: مردم ما در کشورهای خارجی با مشکلات زیادی مواجه هستند و به دلیل مشکلات اجتماعی کشته می شوند. ما خواستار حمایت از مردم خود در کشورهای اروپایی هستیم.

پیش از این، سعود مستو، یکی از اعضای کمیته مشورتی شورای عالی روحانی ایزدی ها گفته بود که شهروندان ایزدی شنگال با وجود گذشت هشت سال از آزادسازی شنگال از دست داعش، نمی توانند به سرزمین و خانه های خود بازگردند و هنوز هم هستند. از بی ثباتی امنیتی رنج می برند و گروه های مسلحی که اگر با آنها عاقلانه برخورد نشود، احتمالا منطقه را به یک بحران انسانی دیگر سوق خواهد داد.

سعود مستو توضیح داد که تنها راه برون رفت از بحران کنونی پیش روی شنگال، اجرای توافق اربیل-بغداد ۲۰۲۰ است که اخراج همه گروه‌ها، جناح‌ها و شبه‌نظامیان مسلح از منطقه را به منظور احیای قانون، دستیابی به امنیت و ثبات، و آغاز روند بازسازی در نظر گرفته است.

سعود ماستو، توضیح داد که وضعیت در شنگال به سمت فاجعه دیگری پیش می رود و امید چندانی وجود ندارد که گروه های مسلح خارج از ساختار دفاعی ایالت، به جای یک اداره دولتی قانونی، منطقه را اداره کنند. وی با اشاره به اینکه «خدمات عمومی در منطقه از بین رفته است و به نظر نمی رسد ابتکاری برای بازگرداندن قدرت، امنیت و ثبات به منطقه وجود داشته باشد. همه این‌ها، شنگال را به پایگاه گروه‌های مسلحی تبدیل کرد که به برنامه‌های خارجی خدمت می‌کردند.»

یکی از اعضای کمیته مشورتی شورای عالی روحانی ایزدی خاطرنشان کرد که “ایزیدیان در معرض جنایات هولناکی قرار گرفتند و دیگر تحمل یک فاجعه دیگر را ندارند. نیروها در شنگال باید به رنج و فداکاری آنها احترام بگذارند.” با اشاره به اینکه «این گروه‌های مسلح دلیل ادامه رنج شهروندان شنگال هستند، زیرا ایزدی‌ها تاوان خشونت و برنامه‌های این گروه‌های خارجی به ویژه پ.ک.ک را می‌پردازند». وی از مردم شنگال خواست برای بیرون راندن این گروه ها و جلوگیری از استثمار غیرنظامیان و مصائب آنها در منطقه متحد شوند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین