۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • سفر «مصطفی الکاظمی» به ترکیه باعث تعیین تکلیف «پ ک ک» خواهد شد

سفر «مصطفی الکاظمی» به ترکیه باعث تعیین تکلیف «پ ک ک» خواهد شد

  • ۲۵ آذر ۱۳۹۹
  • ۴۶۸ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان«حسن الجنابی»، سفیر عراق در آنکارا در خبر اعلام سفر نخست وزیر عراق به ترکیه در پایان هفته جاری، تأکید کرد که یکی از پرونده های مورد بحث در این سفر «تردد تروریست ها در مرزهای عراق و ترکیه و عملیات نظامی مرتبط با آن» است.

سفر «مصطفی الکاظمی» به ترکیه با تظاهراتی کم سابقه در اقلیم کردستان در اعتراض به فساد در حکومت اقلیم همزمان شده است. بخشی از این اعتراضات به این مربوط می شود که چرا باید اقلیم هزینه اختلافات نیروهای (پ ک ک) با ترکیه را بپردازد.

«علی تتر»، استاندار دهوک، می گوید که ترکیه و پ.ک.ک باید مسائلشان را بیرون از خاک اقلیم حل کنند و می افزاید که باید دید رئیس جمهور ترکیه از دعوت نخست وزیر عراق چه هدفی داشته است.

«اثیل النجیفی»، استاندار سابق نینوا (مرکز آن: موصل) که از چهره های نزدیک به ترکیه در میان اهل سنت عراق شمرده می شود تأکید می کند که مهم ترین مسئله ترکیه در مناسباتش با عراق پرونده پ.ک.ک است و می افزاید که این موضوع برای ترکیه از همه مسائل اقتصادی و سیاسی مهم تر است.

به نظر وی، ترکیه خواستار چیزی بیش از مجوز پرواز در آسمان عراق است و در درجه اول می خواهد که شهر سنجار از حضور حزب پ.ک.ک خالی شود و عراق هم در روند برخورد با این نیروها وارد عمل شود و فعالیت آنها در عراق را محدود کند.

به نظر وی اردوغان خواستار دخالت ارتش عراق برای پایان دادن به کار پ.ک.ک خواهد شد.

به نظر «ایاد العناز»، کارشناس سیاسی، دولت عراق باید در روابط خود با کشورهای همسایه تعادل راهبردی را رعایت کند و عدم رعایت این تعادل به منافع عراق آسیب می زند.

العناز می افزاید که ترکیه علاوه بر مسائل امنیتی، در پی گسترش روابط اقتصادی و افزایش مبادلات تجاری تا ۲۰ میلیارد دلار در سال یعنی در سطح ایران است.

او تأکید می کند که عراق برای تضمین سهمابه خود از آب های مشترک با ترکیه نیازمند روابط دوستانه با ترکیه براساس اصل احترام به تمامیت ارضی است، به خصوص که ترکیه بارها در عملیات خود علیه pkk حاکمیت ارضی عراق را نقض کرده است.

موضوع مهم دیگری که در مذاکرات الکاظمی با سران ترکیه مطرح است موضوع اموال بلوکه شده عراق است. این اموال به درآمدهای نفتی صادرات اقلیم کردستان از بندر جیهان مربوط می شود که در حساب هایی در بانک های ترکیه نگه داری می شود و هنوز دو کشور درباره نحوه پرداخت آن به عراق به توافقی نرسیده اند.

مسئله دیگر نیز موضوع روادید میان دو کشور است. ترکیه در سال ۲۰۱۷ لغو روادید برای شهروندان عراقی را منتفی کرد و در سال بعد آن عراق نیز در اقدامی متقابل لغو روادید برای شهروندان ترکیه ای را لغو کرد.

سفیر ترکیه تأکید کرد که بازنگری در این موضوع از مسائل مورد بحث میان ترکیه و عراق در مذاکرات نخست وزیر عراق خواهد بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *