۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

زنان و دختران در فرقه های تروریستی

  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۴
  • ۳۵۱ بازدید
  • ۰

سرویس بین المل انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :فرقه های داعش ، پ ک ک و پژاک  مهم‌ترین ویژگی‌های معنوی زنان از جمله نقش عارفانه مادری و نقش عاشقانه همسری  را سرکوب ، و  از زنان و دختران در اردوگاه ها در جهت نیل به لذتهای جنسی سوء استفاده می کنند.

یکی از علل گرایش زنان به جنبش‌ها، یافتن موقعیت اجتماعی جدید در این فرقه‌ها است.اگر چه در ساختار تشکیلاتی فرقه‌ها‌، رهبران کاریزما ، نقشی محوری دارد، ولی با مطالعه بر فرقه‌هایی که از موفقیت بیشتری برخوردارند، مشاهده می‌شود که در حلقه اصلی این تشکیلات نخبگان و افراد توانمندی حضور دارند که بیشتر هدایتهای پشت پرده از طریق این حلقه (که در اکثر فرقه‌ها بیشتر اعضای آن زنان هستند) صورت می‌گیرد.

در واقع جنبش‌های معنوی نوپدید با رویکردی اصلاح‌گرایانه سعی کرده‌اند در واکنش به برخی از آموزه‌های ناکارآمد ادیان گذشته، چهره‌ای متفاوت ارائه دهند و نظام باوری جدیدی با عنوان الهیات فیمنیستی وارد کنند و این در آثار رهبران این جنبش‌ها مشهود است. بعنوان مثال عبدالله اوجلان رهبر فرقه ی تروریستی پ ک ک و پژاک بر  برابری زنان و مردان را در همه زمینه ها شعار می دهد، و این امر را زمینه برقراری عدالت می داند نادرست از آب در می آید. او بدون توجه به تفاوت های بنیادین زن ومرد اعم از جسمی و روحی همه را موجوداتی یکسان تلقی کرده و عدالت را به سخره گرفته است.

تعبیر او از عدالت محل اشکال اساس است؛ چون عدالت اساساً بدین معنی است که هر چیزی در جای خود قرار بگیرد و عدالت بین زن ومرد براساس ویژگی های خاصه ی آنها تعریف می شود. یعنی زن نیازها وتوانایی های دارد که مرد نداردو بالعکس . هرکدام از آنها براساس وظیفه ای که می توانند ایفا کنند باید به حقوق خاص برسند و برابر دانستن آنها عین بی عدالتی است. اوجالان در مورد زنان ،داعیه دفاع از حقوق و ایجاد نمونه ای جدید از زنان دارد که روی پای خود ایستاده و جدا از وظایف و گرایشات جنسی وخانوادگی به مبارزه سیاسی می پردازد.

این نگاه در تقسیم بندی های فمینیسم به فمینیسم رادیکال معروف است. فمینست های رادیکال اعتقاد دارند که بدون وجود مرد باید زندگی کنند، باید سازمانها و نهادهای مستقل خود را داشته باشند و حتی تمامی مشاغل و کارهای مردانه را خودشان انجام دهند. اندیشه و عملکرد حزبی پ.ک.ک و پژاک بر گرفته از تحلیل فکری فمینیسم رادیکال است. آنها در کوه ها برای خود مکانهایی جدا از مردان دارند و ظاهراً جدا زندگی می کنند. اوجالان در حقیقت زن را به ارتقاء نرسانده بلکه او را به چیزی شبیه مرد خشن تبدیل کرده که خودش هم نمی داند آیا مرد است یا زن؟

فرقه های به مانند داعش و پ ک ک ،پژاک با نشان دادن دورنمایی از آزادی و قدرت برای زنان، زمینه‌ای برای اسارت مجدد آنان فراهم آورده و عرصه معنوی زندگی را به معرکه‌ای برای نمایش زنان و سرگرم سازی آنها و از این طریق سرگرم سازی مردان تبدیل کرده اند. نقشی که تا دیروز زنان در عرصه تجارت صنعتی بازی می‌کردند، متاسفانه امروز در تجارت معنوی پیاده می‌شود و علیرغم همه ادعاهای فمنیستی در حوزه‌های اجتماعی و الهیاتی،  زن به موضوعی برای سرگرمی و سرگرم‌سازی مردان تبدیل شده است.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین