۹ فروردین ۱۴۰۳

زنان، نظامی گری و ترور، تروریست های زن در سراسر جهان

  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
  • ۳۵۸ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : زنان از زمان های قدیم در سازمان های تروریستی فعال بوده اند.به گفته بسیاری از محققانی که در زمینه زنان و نظامی گری کار می کنند، بیان شده است که اولین تحولی که نقطه شکست بوده است. در روابط نظامی زنان انقلاب فرانسه بود که نقش آن در شکل گیری جنبش های زنان، سیاسی شدن زنان و تولد تروریسم زنانه به معنای امروزی آن تأثیرگذار بوده است.
در نیمه دوم دهه ۱۸۰۰، یک زن آنارشیست به نام ورا ایوانونا زاسولیچ با ترورهای سیاسی خود توجهات را به خود جلب کرد.پس از جنگ جهانی دوم، زنان بیشتر در خشونت سیاسی و فعالیت های تروریستی شرکت کردند.در ۲۶ ژوئیه ۱۹۵۳، پس از انقلاب کوبا. جایگاه در قاره آمریکا ظهور سوسیالیسم انقلابی و مارکسیسم نقش مهمی در مشارکت زنان در زندگی سیاسی و سازمان های تروریستی ایفا کرد. در کشورهای آمریکای جنوبی که زنان مجبور به نقش‌های جنسیتی سنتی هستند، زنان تحت تأثیر این ایدئولوژی‌ها توانسته‌اند در عرصه عمومی ظاهر شوند. این واقعیت که سوسیالیسم به زنان اجازه می‌دهد تا با بیرون رفتن از نقش‌های جنسیتی سنتی رادیکال شوند، مهم‌ترین دلیل برای پیوستن شدید زنان آمریکای جنوبی به سازمان‌های تروریستی است. سازمان های تروریستی به نام ارتش آزادیبخش ملی زاپاتیستا در مکزیک، توپاماروس در اروگوئه، جبهه آزادیبخش ملی فارابوندو مارتی (FMLN) در السالوادور و جبهه آزادیبخش ملی ساندینیستا در نیکاراگوئه از مشارکت زنان حمایت کردند.
در پایان دهه ۱۹۶۰ لیلا خالد، یکی از اعضای جبهه آزادیبخش خلق فلسطین (PFK-C) با اقدام هواپیماربایی خود توجه تمام جهان را به خود جلب کرد و شور و هیجان زیادی ایجاد کرد.در ۲۹ اوت ۱۹۶۹ پرواز ۸۴۰ TWA انجام شد. پرواز از تل آویو به لس آنجلس لیلا هالید که مسافران را ربود، مسافران را تخلیه و سپس هواپیما را منفجر کرد، تبدیل به یک نماد زن انقلابی شجاع و رمانتیک شد. تصویر لیلا هالید با تفنگ در دست ۲۰٫ این به یکی از مهم ترین عکس هایی تبدیل شده است که قرن را رقم زد. از دست دادن یک هواپیما لیلا خالد شجاع و چشم بسته و زیبا توانست توجه جهانیان را به موضوعی ناشناخته یعنی مسئله فلسطین جلب کند.
در دهه ۱۹۷۰، زنان در جنبش های دانشجویی جناح چپ بیشتر نمایان شدند و شروع به مشارکت فعال در اقدامات سازمان های تروریستی کردند.
در میان این جنبش ها، فراکسیون ارتش سرخ (RAF) از برجسته ترین آنهاست. به گفته مک دونالد، زنان حدود نیمی از اعضای RAF را تشکیل می دهند که به عنوان معروف ترین و ترسناک ترین سازمان آلمان شناخته می شود و پنجاه درصد از حامیان آن را تشکیل می دهند. دیگر افراد با نفوذ سازمان به رهبری آندریاس بادر روزنامه نگاران اولریکه ماینهوف و گودرون انسلین هستند. گروهی از درون RAF بعداً فرآیند بازسازی جدیدی را طی کردند و سازمان جدیدی را تأسیس کردند که تقریباً تماماً از زنان تشکیل شده بود. زنان زورا سرخ که اهداف تبعیض‌آمیز جنسیتی را انتخاب می‌کردند، حملات بمب‌گذاری را علیه صنایع و سازمان‌هایی انجام دادند که فکر می‌کردند به آنها آسیب می‌رساند. عموم مردم، دفاتر ازدواج، و محل های کاری ایجاد کردند که در آن کارگران زن دستمزد کافی دریافت نمی کردند.معلوم است که زنان اهل رد زورا حدود ۲۵۰ اقدام را در دهه ۱۹۸۰ انجام دادند، از جمله ترور هایزن کری سیاستمدار.در دهه ۱۹۸۰، زنان به عنوان یک عنصر حمایت کننده در سازمان های تروریستی متوقف شدند و به عنوان مبارزان فعال وارد درگیری های داغ شدند و اکنون تقریباً همه سازمان های تروریستی زمینه فعالیت را به ستیزه جویان زن ارائه می دهند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *