۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ریزان جاوید؛ مرد تنها و همیشه بازنده پژاک

  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
  • ۱۰۸۰ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : در مورد ریزان جاوید شاید خیلی ها فکر می کردند خیلی تجربه دارد. چرا که او خودش خیلی علاقه مند بود اینگونه وانمود کند ولی بر عکس او نه تنها هیچ شناختی از ایران و جامعه کُردی نداشت بلکه حتی هیچ تجربه نظامی قابل توجهی نیز نداشت. کار اصلی او در بخش مطبوعات پژاک تعمیر موتور برق بود!
همواره ادعا می کرد که می خواهد رشته مهندسی را در قندیل راه اندازی کند و آموزش های مهندسی را به گریلاها ارائه کند.
ریزان جاوید که نام اصلی اش محمود ربانی است بسیار فردی تک رو بود. در واقع او تصور می کرد آرنولد هست و این را گاهی به برخی گریلاها می گفت. برای همین همیشه با مشکل رو برو بود و بیشتر در کارهایش تنها می ماند. بزرگترین رقیب او زیلان تانیا و باند سنندجی ها و بطور کلی زن ها بودند و مزدک هم که خیلی مغرور و از خود ممنون بود اصلا ریزان جاوید را تحویل نمی گرفت.

زیلان تانیا همان ژیلا ملکی در سال دوم‌ که پژاک، کودار را راه انداخته بود توانست با کنار گذاشتن ریزان موقعیت خود را بهتر و فواد بریتان برادر سامان رسولپور که تصور میکنم نام واقعی اش سوران بود را انتخاب کند.

ریزان بیشتر به جمیل بائیک نزدیک بود. در سال ۲۰۰۸ که اختلافات در پژاک بالا گرفت ریزان نیز جزء نفرات چالشی بود آن زمان او را از پژاک خارج کردند ( دستور شورای فرماندهی پ‌.ک.ک بود) و به آموزش فرستادند. این یک روش مرسوم در کلیت سازمان پ.ک.ک است.

هر کسی را که احساس کنند وارد فاز انتقادی و عدم تابعیت محض شده باشد بلافاصله برای آموزش البته شما بخوانید توجیه اجباری اعزام می کنند. به هرحال ریزان جاوید در دوران آموزش نیز مشکلات خاصی داشت. منظورم روابط جنسی با برخی دختران.

آن زمان میگفتند با یکی از اقوامش که در دوره آموزشی بوده وارد رابطه جنسی شده بودند. نام آن دختر روژ بود که البته آن دختر بعدها موفق شد فرار کند و باید ایران باشد. به هر حال ریزان جاوید بعد از آموزش برگشت ولی با مزدک و برخی نفرات دیگر مشکل داشت.
بی تجربگی در عملکرد و مشکلات شخصیتی ریزان همیشه برایش دردساز بود. ریزان در طول این سالها مگر برای آموزش و گرنه از قندیل هم خارج نشده بود و حتی بعد از کنگره کودار که زیلان از اموزش برگشت و عملکرد سال دو هزار و سیزده پژاک از طرف جمیل به عنوان تصفیه اعلام شد ریزان را یک بار دگر به آموزش فرستادند و قدرت به دست زیلان و ریبوار آبدانان یا همان علی نوروزی افتاد.

ریزان جاوید شخصیتی متزلزل داشت که بدون قدرت نمی توانست ادامه دهد. همانطور که قبلا هم پیشبینی کرده بودم ریزان جاوید به بهانه های واهی به سوریه فرستاده شد و با اراده شورای رهبری پ.ک.ک توسط پهپادهای ترکیه مورد هدف قرار گرفت و کشته شد!

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *