۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

روابط راهبردی سازمان تروریستی و جدایی طلب پ.ک.ک(۱)

  • ۱۷ مهر ۱۴۰۲
  • ۷۸ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : سازمان های تروریستی مانند شرکت ها هستند و از منافع خود مراقبت می کنند. منافع آنها تسلط بر منطقه است که دلیل اصلی وجود آنهاست و منابع مالی لازم برای ادامه حیات خود در این منطقه است. این منابع مالی است که سازمان های تروریستی را زنده نگه می دارد تا ایدئولوژی آنها. این منابع مالی عمدتاً عبارتند از; کسانی که درآمد بالایی دارند مانند قاچاق و قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه، قاچاق انسان و قاچاق زنان سفید پوست برجسته هستند. در دوره‌هایی که سازمان‌های تروریستی نمی‌توانند اقدامی انجام دهند، روابط خود را با سازمان‌های قاچاق و جرایم سازمان‌یافته برای کسب منابع مالی بیشتر توسعه می‌دهند.
سازمان های تروریستی به جای ایدئولوژی که از آنها پیروی می کنند، بر اساس تداوم سازمان و رهبری آن هستند. برای یک بار هم که شده فکر کنید، اگر سازمان هم در تامین مالی و هم در جذب نیرو برای سازمان با مشکل مواجه است، این نشان می دهد که سازمان تسلط خود را در این زمینه از دست داده است. ایدئولوژی در اینجا کاربرد چندانی ندارد. ایدئولوژی بیشتر در مورد جذب اعضای جدید در سازمان و ایجاد ارتباط با تشکل هایی مانند احزاب سیاسی، سازمان های غیردولتی، بنیادها و انجمن ها با موازی ایدئولوژیک مشابه در ساختارهای سازمانی در کشورهای فراملی است. تلاش می کند در حذف سازمان از لیست ممنوعه موثر باشد. سازمان های تروریستی که به معنای مسلحانه کارآمد نیستند و در جذب اعضای جدید مشکل دارند، می خواهند با افزودن های جدید به ایدئولوژی ها و گفتمان های خود از راه حل بهره مند شوند. برای مثال، وقتی سازمان تروریستی جدایی‌طلب پ‌ک‌ک و بخش‌های آن را در نظر می‌گیریم. آنها هیچ موفقیتی در مبارزه مسلحانه خود به دست نیاوردند.

وقتی سازمان تروریستی جدایی‌طلب پ‌ک‌ک تسلط خود را در این منطقه از دست می‌دهد، به این معنی است که در نتیجه بسته شدن راه‌های تامین این سازمان، کنترل خود را بر مواد مخدر، قاچاق و منابع انرژی نیز از دست می‌دهد. این وضعیت به معنای گرفتار شدن سازمان ها است و از این نظر، سازمان تروریستی تجزیه طلب نیز به دام افتاده است، راه های تدارکاتی و لجستیکی آن بسته است و نمی تواند نیازهای ضروری برای ادامه حیات خود را تامین کند. سازمانی که نمی تواند عضوی را در سازمان جذب کند و راه های تدارکات و تدارکات آن مسدود است. او از تمام اهرم های خود برای اقدامات جدید و پر سر و صدا استفاده خواهد کرد.
البته موثر بودن در مبارزه با تروریسم تنها توسط نهادهای امنیتی محقق نمی شود. اطلاعات مستحکم که برای مبارزه موفق و مؤثر با تروریسم لازم است، قانون مؤثر مبارزه با تروریسم است که در تمام ابعاد آن در داخل کشور بازنگری شده است و البته در بعد حمایت خارجی از تروریسم، حمایت غیرمستقیم یا مستقیم ارائه می شود. به سازمان های تروریستی از طریق دیپلماسی موثر و قهری باید متوقف شود. همانطور که بسیاری از شما می دانید، هیچ سازمان تروریستی نمی تواند بدون حمایت خارجی که از سازمان های تروریستی ارائه می شود، زنده بماند. ما می دانیم که بسیاری از کشورها به ویژه از سازمان تروریستی جدایی طلب پ ک ک در بسیاری از مناطق حمایت مستقیم یا غیرمستقیم می کنند. در نظر گرفتن کشورهای حامی و کشورهایی که با توجه به دوره هایی که حمایت می کنند، مستقیم یا غیرمستقیم حمایت می کنند، نتایج سالمی به دنبال خواهد داشت.

ما سال هاست که در اختیار سازمان تروریستی تجزیه طلب سیاسی، اقتصادی، تسلیحات، تجهیزات نظامی و غیره قرار داده ایم. یکی از کشورهایی که در این زمینه ها حمایت می کند، جمهوری فدرال آلمان به لحاظ نهادی است. زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان در آن زمان، در برنامه ای که در سال ۲۰۲۰ از تلویزیون دولتی پخش شد، گفت: ما پ‌ک‌ک را ممنوع کردیم زیرا در آلمان برای بسیاری از فعالیت‌های غیرقانونی آن جرم بود. نه به این دلیل که در ترکیه مرتکب جنایت شده است. وی گفت: ما به عنوان غرب از آنها (کردهای پ ک ک به عنوان متحدان) استفاده و حمایت کردیم. او به عنوان یک مقام دولتی در بالاترین سطح به حمایت و استفاده تاریخی کشورش از سازمان تروریستی تجزیه طلب اعتراف کرد.
در این میان، بدون شک دولت سوئد نیز وجود دارد. توبیاس بیلستورم، وزیر خارجه سوئد، در ۵ نوامبر ۲۰۲۲؛ «سیاستمداران حزب چپ با پرچم های پ.ک.ک در سالن پارلمان در مالمو عکس گرفته اند. این بسیار جدی و غیرقابل قبول است. پ‌ک‌ک یک سازمان تروریستی است و چنین رفتاری به دموکراسی سوئد نمی‌خورد. از نظر نهادی، تلاش کرد مسئولیت را از پارلمان سوئد، یعنی دولت، منتقل کند. بله این درست است. البته حزب چپ و حزب سبز در ساختار غیرقانونی پ‌ک‌ک با نام‌های مختلف در کشورهای اتحادیه اروپا، به دست آوردن زمینه سیاسی آن، این واقعیت که بسیاری از تظاهرات با وضعیت قانونی در کشورهای عضو علی‌رغم ممنوعیت، برگزار شد، کمک کردند. سه میمون بازی کشورهای عضو اتحادیه اروپا علیه پ‌ک‌ک و گسترش‌های آن و گشایش دفاتر PYD/YPG اهمیت و تأثیر آن غیرقابل انکار است. با این حال؛ آیا این تقصیر/مسئولیت سوئد و پارلمان های دیگر کشورها برای حمایت از کادر رهبری متوسط/بالا منصوب از قندیل با تابعیت آنها نیست؟ به خصوص اگر پ‌ک‌ک همچنان در خیابان‌های سوئد پرسه می‌زند، حتی با وجود ممنوعیت آن در سوئد، علی‌رغم اینکه سوئد باید شرایطی را که ترکیه برای پیوستن به ناتو ارائه می‌کند و با وجود قانون جدید ضد تروریسم در ژوئن ۲۰۲۲ انجام دهد. اگر شروع نشود، اگر اعضای پ.ک.ک و FETO که آنکارا از مدیران دولتی سوئد می خواهد استرداد نشوند، برعکس، آنها برای وقت اضافی بازی می کنند. هیچ قولی که از طرف دولت سوئد داده می شود نمی تواند صادقانه باشد.

مثال هایی که در زیر می زنم شامل روابط استراتژیک سازمان تروریستی جدایی طلب پ.ک.ک با کشورهایی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم مورد حمایت و استفاده قرار می گیرند. بدون شک این کشورها به مثال های زیر محدود نمی شوند. لازم است در مقاله دیگری به سایر موارد پرداخته شود.

 

ادامه دارد…

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین