۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

مسابقه قدرت مابین اوجالان و دمیرتاش در مناطق کردنشین ترکیه

  • ۲۸ تیر ۱۴۰۲
  • ۱۴۴ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : پس از انتخابات در ترکیه ، وضعیت(حزب دمکراتیک خلقها شاخه سیاسی پ ک ک ) HDP بسیار مورد بحث قرار می گیرد، به ویژه در خود HDP برای اولین بار است که برخی افراد با صدای بلند مورد انتقاد قرار می گیرند و از اشتباهات و سیاست های بد HDP صحبت می کنند. در داخل HDP، وضعیت صلاح الدین دمیرتاش بیش از همه صحبت می شود و بسیاری از مردم دمیرتاش را رهبر خود می دانند. حتی اخیراً بسیاری از اعضا و هواداران HDP ادعا کردند که دمیرتاش از اوجالان و قندیل در داخل حزب نفوذ بیشتری دارد.
دمیرتاش بارها به خاطر مواضعش از سوی اوجالان و قندیل مورد انتقاد قرار گرفته است. اوجالان حتی در جریان ملاقات‌هایی که در امرالی در جریان «فرایند راه‌حل» برگزار می‌شد، به دمیرتاش هشدار داد: «تو هنوز رهبری می‌کنی، اما مواظب باش مانند ن.تاش و اوجالان رفتار نکنی».
از سوی دیگر، دمیرتاش اظهارات زیادی خارج از نظر قندیل داشته است که قندیل را به واکنش علیه وی واداشته است. دمیرتاش در ۲۶ آوریل بهروزنامه اروپایی گفت: «ما خود را شاخه سیاسی پ‌ک‌ک نمی‌دانیم زیرا مانند آنها نیستیم و از استفاده از خشونت و روش‌های مسلحانه حمایت نمی‌کنیم.
وقتی دمیرتاش چنین اظهاراتی را بیان می کند، مقامات HDP را به دردسر می اندازد
زمانی که عملیات نظامی پ‌ک‌ک علیه یک ایستگاه پلیس در مازیتلی مرسین انجام شد، دمیرتاش به شدت از این عملیات انتقاد کرده بود. انتقاد دمیرتاش بلافاصله با واکنش شدید قندیل و شاخه نظامی پ.ک.ک، ه.پ.گ مواجه شد. هر دو طرف نه تنها از دمیرتاش انتقاد کردند بلکه به او توهین کردند.
لکولین در مقاله ای نوشت: «دمیرتاش هرگز انقلابی نبود و فقط در اطراف انقلابیون بود. این وب سایت می گوید: «دمیرتاش سعی می کند خود را در مقابل CHP شیرین کند.
ه.پ.گ(نیر.های نظامی پ ک ک) بعدا در بیانیه ای مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. پ ک ک از پیام HDP و دمیرتاش در مورد حمله مرسین عصبانی بود.
در این بیانیه به طور غیرمستقیم به هر دو طرف هشدار داده شده است: «هیچکس نباید انتظار داشته باشد که چریک های آپو به گونه ای متفاوت عمل کنند MHP از سلاح های شیمیایی علیه نیروهای چریکی ما استفاده می کند. کسانی که حاضر نیستند استفاده از سلاح شیمیایی توسط رژیم فاشیستی را محکوم کنند بیایند و از زبان دشمن فداکاری های ملت کرد را محکوم کنند. کسانی که مخالف این ارزش ها هستند باید بدانند که نماینده مردم وطن پرست ما نیستند و نماینده حقیقت فداکاری های ما نیستند.
پس از اعلام ه.پ.گ، دمیرتاش بار دیگر حمله به پاسگاه پلیس ترکیه در مرسین را محکوم کرد و تغییر موضع داد و توئیت دمیرتاش به عنوان پاسخی به ه.پ.گ تعبیر شد.
دمیرتاش همچنین در جریان انتخابات اظهارات و نوشته‌های زیادی کرد، مثلاً در توییتی: «برای تغییرات بزرگ آماده شوید، بگذارید همه دست در دست هم و در کنار هم بایستند. معیار مشترک ما یک جمهوری دموکراتیک است. خانه مشترک ما ترکیه است. کشور مشترک ما جمهوری ترکیه است.»
در واقع باید موضع دمیرتاش در مورد کرد بودن را به دقت ارزیابی کرد. آیا دمیرتاش در خط ملی کردها است یا یک شخصیت چپ و کمالیست؟ این را نمی توان به راحتی نادیده گرفت. این باید توسط ساختار HDP که عمدتاً کرد است و در تلاش است تا مسئله کردها را در داخل HDP ترویج کند، به دقت ارزیابی شود.
در تاریخ ۱۶/۱۱/۲۰۲۲، یک آژانس تحقیقاتی به نام متروپل در ترکیه نظرسنجی جالبی انجام داد. این نظرسنجی در مورد مقایسه میزان نفوذ عبدالله اوجالان و صلاح الدین دمیرتاش بر HDP بود. با این حال، در این نظرسنجی از رای دهندگان احزاب ترکیه نیز سوال شده است. از رای دهندگان حزب عدالت و توسعه، CHP، IYI، MHP، حزب سعادت و دیوا پرسیده شد.
سوال به شرح زیر بود:
اوجالان بر رأی دهندگان HDP تأثیرگذارتر است یا دمیرتاش؟
در این نظرسنجی، ۲۱٫۲ درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که عبدالله اوجالان تأثیرگذارتر بوده و ۵۱٫۱ درصد گفته اند که دمیرتاش تأثیرگذارتر بوده است.
واضح است که دمیرتاش بیش از اوجالان بر HDP نفوذ دارد. وضعیت دمیرتاش که به گفته او فعالیت های سیاسی را متوقف کرده است، یکی دیگر از موضوعات در داخل HDP است.
دمیرتاش پس از شکست HDP در انتخابات بیانیه ای در انتقاد از خود و حزبش صادر کرد. دمیرتاش با عذرخواهی از کردها در شبکه های اجتماعی اعلام کرد که فعالیت های سیاسی را متوقف می کند.

من صمیمانه عذرخواهی می کنم که نتوانستیم سیاستی در خور مردم خود داشته باشیم. قول می دهم با تلاش عملی خود این نواقص را برطرف کنم. همچنین از انتقادهای سازنده ای که دریافت کردم سپاسگزارم. سعی می کنم از این انتقادات استفاده کنم. من هم مانند همه رفقای زندانم به مبارزه مستقل خود ادامه می دهم اما در این زمان از فعالیت های سیاسی دست می کشم. تمام سلام و محبت خود را به شما می فرستم. امیدواریم در روزهای آزاد شما را ببینیم.»
بیانیه دمیرتاش مانند بمبی در دستور کار سیاسی کردستان، ترکیه و جهان افتاد. با این حال، گزارش شده است که بسیاری از رهبران HDP توجه چندانی به اظهارات دمیرتاش نداشته و می‌گویند: «استعفای دمیرتاش از فعالیت‌های سیاسی موضوعی است که نباید بزرگ‌نمایی شود. سایر سیاستمداران در زندان با توئیت و بیانیه سیاست نمی کنند، اوضاع کاملاً عادی است و دمیرتاش هیچ مسئولیتی در درون حزب ندارد.
تداوم سمت وی در انتخابات شهرداری ها بیشتر مشهود خواهد بود. آیا دمیرتاش مانند انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی فعال خواهد بود یا سکوت خواهد کرد؟ این نیز پاسخی به آینده خود HDP خواهد بود. این در حالی است که پ.ک.ک با نام حزب چپ سبز در انتخابات پارلمانی شرکت کرد که مشخص نیست در آینده چه شکلی به خود خواهد گرفت، اما طرفداران آپو در داخل حزب چپ سبز بیشتر هستند که اکثر آنها چپ های تندرو ترک هستند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *