۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

ردیابی فعالیت های غیرقانونی گروه تروریستی پ.ک.ک

  • ۲۶ آذر ۱۴۰۰
  • ۳۲۴ بازدید
  • ۰

سازمان های تروریستی می توانند از طریق فعالیت های غیرقانونی، مانند قاچاق، دزدی های کوچک، فروش کالاهای دزدی دریایی و آدم ربایی برای باج گیری، سرمایه جمع آوری کنند. سازمان های تروریستی می توانند با استفاده از فعالیت های مجرمانه نسبتاً سریع به منابع مالی دست یابند. علاوه بر این، این روش ها به راحتی قابل دسترسی هستند. شهرها و دیگر مراکز جمعیتی برای سرقت مسلحانه، سرقت کارت اعتباری، کلاهبرداری، جعل، سرقت دارایی معنوی و آدم ربایی ایده آل هستند. علاوه بر این، فعالیت های مجرمانه مانند آدم ربایی و سرقت مسلحانه نیاز به مهارت و تخصص بالایی برای انجام ندارند. از این رو تا حدی استقلال برای گروه های تروریستی فراهم می کند. برای سایر فعالیت های غیرقانونی که نیاز به تخصص دارند، مانند سرقت هویت، جعل هویت، و قاچاق انسان و قاچاق کالا، تروریست ها می توانند تخصص لازم را از سایر گروه های جنایتکار برون سپاری کنند. توسل به فعالیت های غیرقانونی نیز با به چالش کشیدن دستگاه امنیتی دولت و برهم زدن نظم عمومی، اقتدار فعلی را تضعیف می کند. علاوه بر این، فعالیت‌های غیرقانونی در مقیاس کوچک ردپای کوچکی بر جای می‌گذارند و به سختی می‌توان آن‌ها را به سازمان‌های تروریستی ردیابی کرد. با این حال، اجرای این نوع عملیات مستلزم سطح بالایی از تخصص است و سازمان های تروریستی را به شدت در معرض دید مقامات قرار می دهد. وجوه تولید شده باید بیشتر از آن باشد بازنگری در فعالیت های اجرای قانون علیه سازمان .

یکی از معایب عمده اشتغال به فعالیت های مجرمانه این است که ” تروریست هایی که شرکت های مجرمانه را انتخاب می کنند ممکن است از ماموریت خود منحرف شوند.” سازمان های تروریستی ذاتاً در میان مردم جای گرفته اند و حمایت مادی و سیاسی خود را از جامعه ای که از آن سرچشمه می گیرند، می گیرند. درگیر شدن بیش از حد در فعالیت های مجرمانه ممکن است باعث شود که حمایت جامعه از بین برود زیرا فعالیت های مجرمانه برای جامعه مضر می شوند. توسل به فعالیت های مجرمانه نیز انگیزه های گروه های تروریستی را زیر سوال می برد. دومین آسیب پذیری عمده ایجاد شده با توسل به فعالیت های مجرمانه این است که سازمان های تروریستی با درگیر شدن شدید آنها در فعالیت های مجرمانه برای مقامات دولتی بیشتر قابل مشاهده می شوند. دید بالا برای مقامات هزینه های امنیت عملیاتی را افزایش می دهد.

بر این اساس، سازمان های تروریستی مجبور به ایجاد ساختارهای بسیار پیچیده برای تولید همان مقدار بودجه هستند. بنابراین , هزینه های فعالیت های مجرمانه افزایش می یابد . علاوه بر این، سایر نهادهای جرایم سازمان یافته و سازمان های تروریستی می توانند برای افزایش سهم بازار خود و همچنین تولید وجوه به سرعت وارد شوند. با گذشت زمان، گروه هایی که در فعالیت های غیرقانونی بیش از حد شرکت می کنند ممکن است از سازمان جدا شوند و سازمان ممکن است فرماندهی و کنترل دستگاه های متخصص در فعالیت های غیرقانونی را از دست بدهد. در نهایت، سرکردگان فعالیت های غیرقانونی جمع آوری کمک های مالی به دلیل دسترسی به مقادیر زیادی از منابع مالی، از پایگاه قدرت فزاینده ای در سازمان های تروریستی برخوردارند. این افراد ممکن است باعث ایجاد شکاف در سازمان شوند و رقابت برای رهبری ممکن است سازمان های تروریستی را در دراز مدت تضعیف کند.

(۱) قاچاق مواد مخدر.

اگرچه داده های انباشته مصرف مواد مخدر تأیید می کند که ترکیه در درجه اول یک کشور ترانزیت است و نه یک بازار مهم مواد مخدر، اکثر مواد مخدری که از ترکیه عبور می کنند به صورت گلوله و بمب مورد استفاده پ ک ک بازمی گردند. گزارش های مختلف از منابع مختلف، پ ک ک را با قاچاق مواد مخدر مرتبط می کند. مشارکت پ.ک.ک در قاچاق مواد مخدر به اوایل دهه ۱۹۸۰ برمی گردد. پ.ک.ک از همان ابتدا در بخش تولید و حمل و نقل قاچاق مواد مخدر شرکت داشت. موقعیت جغرافیایی ترکیه امکان استفاده از جغرافیای این کشور را به عنوان پلی بین ” هلال طلایی ” منطقه متشکل از افغانستان , پاکستان و ایران , که در آن بیشتر مواد مخدر در بازار جهانی تولید می شود و اروپا . منابع می گویند که ۸۰ درصد مواد مخدر تولید شده در این منطقه از طریق ترکیه به اروپا منتقل می شود و ۹۴ درصد کشفیات مواد افیونی منشأ افغانستان در مسیر طولانی از بالکان صورت گرفته است. همین گزارش ها فرصتی را برای پ ک ک برای دست داشتن در قاچاق مواد مخدر نشان می دهد. بر این اساس، مدت زیادی طول نکشید که پ‌ک‌ک این فرصت را کشف کرد و شروع به استفاده از آن برای تأمین بودجه برای فعالیت‌های تروریستی خود کرد. گزارش سالانه متوالی وزارت امور خارجه ایالات متحده در مورد “استراتژی بین المللی مواد مخدر” در سال های ۱۹۹۶، ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ تاکید می کند که پ.ک.ک از قاچاق مواد مخدر برای حمایت از فعالیت های تروریستی خود استفاده می کند. پ.ک.ک همچنین با اخذ مالیات از سایر قاچاقچیان مواد مخدر به سادگی با ارائه آنها پول تولید می کند. با سرویس های امنیتی و “استخراج مالیات های انقلابی از قاچاقچیان مواد مخدر و پالایشگاه ها به منظور تامین مالی اقدامات تروریستی.” همانطور که پ.ک.ک زیرساخت های قاچاق خود را در ترکیه تقویت کرد، “تن ها پایه مورفین، هروئین، حشیش مایع و سایر مواد مخدر” را به این کشور منتقل کرد. کشورهای اروپایی که از «مسیر بالکان» استفاده می کنند نگاهی کوتاه به سفر یک کیلوگرم هروئین سودآوری قاچاق مواد مخدر را نشان می دهد؛ یک کیلوگرم هروئین را می توان از افغانستان به قیمت تقریبی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار تهیه کرد.قیمت این محصول بین ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار در ترکیه است.یک عمده فروش در آلمان ۲۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ دلار برای آن پرداخت می کند. ارزش یک کیلوگرم هروئین در خیابان های کشورهای اروپای غربی حدود ۷۵۰۰۰ تا ۲۲۵۰۰۰ دلار است.

پ.ک.ک همچنین به سرعت متوجه شد که سود واقعی از فرآوری مواد خام دارویی به جای انتقال آن به دست می آید. بنابراین , با شروع در اواخر دهه ۱۹۸۰ , PKK آزمایشگاههای فرآوری مواد مخدر را در ترکیه ساخت . در ۱۳ سال بین ۱۹۸۶ و ۱۹۹۸ , ۵۰۰۰۰ تن هروئین , حشیش و مرفین مربوط به PKK کشف و ضبط شد . مقامات همچنین بیان می کنند که در حالی که این حزب در طول دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ به دره بقاع در لبنان دسترسی داشت، علاوه بر مواد مخدری که در ترکیه پردازش می کرد، سالانه ۶۰ تن هروئین و حشیش در این منطقه تولید می کرد. استقرار دیاسپورای کرد در اروپا و کنترل پ.ک.ک بر آن رونق قابل توجهی را در قاچاق مواد مخدر به پ.ک.ک داد. – کودکان مسن برای فروش مواد مخدر طبق داده های اینترپل، پ ک ک ۸۰ درصد بازار مواد مخدر اروپا را با ۱۷۸ سازمان در سال ۱۹۹۲ در اختیار داشت. آلمان اعلام کرد که ۷۵ درصد از مواد مخدر دستگیر شده در این کشور در سال ۱۹۹۴ مربوط به کردهای ساکن آلمان بوده است. در حالی که منابع دیگر تخمین زدند که بین سالهای ۱۹۹۲ و ۱۹۹۶ حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد از بازار مواد مخدر اروپا توسط PKK کنترل می شد.

آغاز قرن خبر خوبی در مورد این موضوع به همراه نداشت. قاچاق مواد مخدر به دلیل از دست دادن حمایت دولتی در اواخر دهه ۱۹۹۰ برای PKK اهمیت بیشتری پیدا کرد. علاوه بر این، جنگ در عراق به دلیل کاهش سطح اجرای قانون و خلاء قدرت در عراق، حجم قابل توجهی از قاچاق هروئین را از ایران به عراق بازگرداند. پ ک ک از این تغییر منتفع شد. پس از حملات ۱۱ سپتامبر به ایالات متحده، مقابله با تامین مالی تروریسم اهمیت بیشتری یافت و کشورهای اروپایی تلاش خود را در این زمینه تقویت کردند. عملیات های مختلف اجرای قانون در سراسر اروپا پ ک ک را هدف قرار دادند. سرویس های امنیتی بریتانیا در سال ۲۰۰۲ دو ستیزه جوی پ.ک.ک را در یک پرونده مربوط به تامین مالی پ.ک.ک دستگیر کردند. هلند در سال ۲۰۰۴ به یک اردوگاه پ.ک.ک یورش برد و ۲۹ شبه نظامی پ.ک.ک را دستگیر کرد که اعتراف کردند برای شرکت در کمپین مسلحانه پ.ک.ک علیه ترکیه آموزش می دیدند؛ در سال ۲۰۰۵ آلمان چندین وب سایت و خبرگزاری را که از پ.ک.ک حمایت می کردند تعطیل کرد. فرانسه ۱۳ نفر را که مظنون به تامین مالی پ.ک.ک و فعالیت های قاچاق مواد مخدر بودند دستگیر کرد؛ دستگیری های همزمان در بلژیک و آلمان نیز صورت گرفت که پس از آن اکثر مظنونان به تدریج آزاد شدند، اما این تلاش ها تاثیرات محدودی بر پ.ک.ک داشت.

منابع اروپایی بیان می کنند که در سال ۲۰۰۵، ترک ها ۸۰ درصد از بازار مواد مخدر اروپا را در اختیار داشتند. حتی اگر تصور کنیم که پ.ک.ک مسئولیت کامل این ۸۰ درصد را بر عهده دارد، غیر واقعی است، پ.ک.ک به مالیات بر درآمد سایر سازمان های جنایتکار معروف است. اگرچه پ ک ک ممکن است مستقیماً ۸۰ درصد از تجارت مواد مخدر اروپا را کنترل نکند، احتمالاً از طریق به اصطلاح مالیات از بخشی از تجارت که مسئولیت مستقیم آن را ندارد، سهمی به دست می آورد.

در مجموع، پ‌ک‌ک از ویژگی‌های جغرافیایی عراق و ترکیه برای ایجاد زیرساخت‌های قاچاق مواد مخدر تا حد ممکن استفاده کرد. PKK از اوایل دهه ۱۹۸۰ تا اواخر دهه ۱۹۹۰ در مراحل تولید، حمل و نقل و فروش تجارت غیرقانونی مواد مخدر شرکت داشت. بعلاوه , پ ک ک از دیگر سازمان های جنایتکار درگیر در قاچاق مواد مخدر مالیات گرفت و از وجوه تولید شده برای حمایت از اقدامات تروریستی خود استفاده کرد . PKK حمایت دولتی خود را در اواخر دهه ۱۹۹۰ از دست داد. به این ترتیب منابع درآمدی دیگر برای حمایت از نیازهای سازمان اهمیت بیشتری پیدا کرد و از سوی دیگر محیط بین المللی نسبت به نیاز به مقابله با بودجه تروریسم پس از ۱۱ سپتامبر با نمونه تلاش های آمریکا حساس شد. با این وجود، کشورهای اتحادیه اروپا ” سرکوب ساختار قاچاق مواد مخدر پ.ک.ک ” به دور از نتایج مطلوب است . از سوی دیگر , کنترل اندکی بر عملکرد تولید دارو در کشورهای هلال طلایی وجود دارد .

بنابراین , بدون کنترل بر پارامترهای اصلی که به قاچاق مواد مخدر دامن می زند , به نظر می رسد که ترکیه بدون همکاری بین المللی نمی تواند برای مختل کردن وجوهی که از طریق قاچاق مواد مخدر به پ.ک.ک می رسد، انجام دهد.

ادامه دارد…

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین