۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • رجب طیب اردوغان: استقلال اقلیم کردستان عراق به ترکیه ربطی ندارد

رجب طیب اردوغان: استقلال اقلیم کردستان عراق به ترکیه ربطی ندارد

  • ۳ خرداد ۱۳۹۴
  • ۳۱۴ بازدید
  • ۰

اگر اقلیم کردستان تصمیم گرفته است در داخل کشور عراق به استقلال برسد این مسئله ای است که به حکومت مرکزی عراق مرتبط خواهد بود نه ما. در حال حاضر وضعیت حکومت مرکزی عراق و همچنین وضعیت اقلیم کردستان در شرایط مساعدی قرار ندارد.
رئیس جمهور ترکیه طی مصاحبه ای در پاسخ به سوال مجری برنامه در مورد اظهارات مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در واشنگتن که پرسید «کردستان مستقل در عراق باعث خواهد شد تا، کردستان سوریه و کردستان ایران نیز مطرح شود. این ایده آل هایی که در خصوص استقلال کردها در این ۳ کشور به وجود آمده است ترکیه را نگران نمی کند؟» گفت: این موضوع را باید با درک تمام جوانب و جزئیات آن دنبال کرد. مسائل این ۳ کشور به عنوان مسائل داخلی آنان مطرح است. اظهارات مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در خصوص استقلال کردها را باید به عنوان مسئله درجه اول داخلی کشور عراق مورد بررسی قرار داد. اگر کشور عراق مایل است مشکلات خود را در مواجه با اقلیم کردستان در درون خود با اعطای استقلال حل و فصل کند، این مشکل داخلی عراق محسوب می شود. ولی اگر اقدامات داخل عراق و اقلیم کردستان به نحوی باشد که مرزهای ما را تحت تاثیر قرار دهد در این صورت بخشی از حاکمیت ملی ما محسوب شده و ما در این خصوص به هیچ عنوان اجازه دخالت و تاثیر آن در کشورمان را نخواهیم داد.
وی افزود: این نوع تاثیرات و دخالت ها اقلیم کردستان عراق را به صورت جدی با مشکل مواجه خواهد کرد. ولی مسئله ای که این جا مطرح است روابطی است که ترکیه با اقلیم کردستان عراق در دوره اخیر داشته است. رفتار ما با اقلیم کردستان متفاوت است. امکاناتی که کشور ترکیه به این منطقه ارائه کرده است بسیار قابل توجه بوده است. روابط کنونی ما با اقلیم کردستان عراق بسیار مناسب بوده و اخیرا نیز این روابط بسیار خوب پیشرفت کرده است و در حال حاضر روابط مثبتی با اقلیم کردستان عراق داریم و اگر اقلیم کردستان تصمیم گرفته است در داخل کشور عراق به استقلال برسد این مسئله ای است که به حکومت مرکزی عراق مرتبط خواهد بود نه ما. در حال حاضر وضعیت حکومت مرکزی عراق و همچنین وضعیت اقلیم کردستان در شرایط مساعدی قرار ندارد. مناسبات میان کردستان عراق با حکومت مرکزی این کشور در وضعیت مناسبی نیست. اقلیم کردستان عراق نمی تواند حق خود را از حکومت مرکزی عراق بگیرد. مردم عراق و اقلیم کردستان عراق در حال حاضر با مشکلات قانون اساسی روبه رو هستند. این در حالی است که هم مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و هم نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در هر سخنرانی که داشته اند تشکر خود را از ترکیه اعلام کرده و بارها نیز بر روابط حسنه خود با ترکیه تاکید کرده اند. هر اتفاقی در اقلیم کردستان عراق و کشور عراق صورت بگیرد جمهوری ترکیه از حاکمیت ملی خود دفاع می کند و به هیچ عنوان باج نخواهد داد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین