۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • دیدار مسعود بارزانی با هیئت HDP: آماده میانجی گری در روند مذاکرات صلح هستم

دیدار مسعود بارزانی با هیئت HDP: آماده میانجی گری در روند مذاکرات صلح هستم

  • ۲۱ آذر ۱۳۹۴
  • ۳۱۹ بازدید
  • ۰

رئیس اقلیم کردستان عراق که به ترکیه سفر کرده است بعد از دیدار با سران حکومتی با هیئت بلند پایه ای از حزب دموکراتیک خلق ها نیز دیدار کرد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از TimeTurk، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق که به ترکیه سفر کرده است بعد از دیدار با سران حکومتی با هیئت بلند پایه ای از حزب دموکراتیک خلق ها نیز دیدار کرد.
در این دیدار از حزب دموکراتیک خلق ها، فیگن یوکسکداغ، رئیس مشترک حزب، لیلا زانا، نماینده آگری، عثمان بایدمیر، نماینده شانلی اروفا، دنگیر میر مهمت فرات، نماینده مرسین، احمد ترک، شهردار کلانشهر ماردین، و نظمی گور معاون مسئول روابط خارجی حزب دموکراتیک خلق ها با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق گفتگو کردند.
بر اساس اطلاعات به دست آمده بارزانی در این دیدار ضمن اظهار ناراحتی خود از توقف روند مذاکرات صلح کرد و ترک در ترکیه عنوان کرده است: آماده میانجی گری در این خصوص با حکومت ترکیه هستیم. تنها از حزب دموکراتیک خلق ها می خواهیم تا در بازگشت آرامش به مناطق کردنشین ترکیه نقش پویاتری را ایفا کنند. پر کردن خندق ها و عدم ساخت سنگر در مناطق جنوب شرقی ترکیه باید در اولویت کار قرار گیرد. فضای صلحی که در جنوب شرق ترکیه به وجود آمده بود جای خود را به جنگ و درگیری داده است. این درگیری به نفع هیچ کدام از طرف ها نخواهد بود. هر چه سریعتر اقدامات لازم برای کاستن از شدت خشونت ها باید انجام شود.
وی ضمن تاکید بر این مسئله که برای آینده کردستان ترکیه حائز اهمیت بسیار زیادی است تصریح کرد: روابط میان اقلیم کردستان عراق و ترکیه باید افزایش پیدا کند. در گذشته برای کشورهای مختلف جهان در جهت آگاهی از مسئله کردها نامه فرستاده و آنان را در جریان گذاشتیم. در آن زمان زمانی که نامه خود را به سفارتخانه ترکیه در برلین ارسال کرده بودیم جودت سونای سفیر آن موقع ترکیه در آلمان این نامه را قبول نکرده بود. ولی زمانی که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه شد به صورت رسمی به اربیل سفر کرد. آن موقع متوجه شدیم که اردوغان تا چه اندازه خواهان حل و فصل مسئله کردها است. همان اقدام را احمد داوود اوغلو نیز صورت داده است. در گذشته حتی نامه ما را سفیر ترکیه قبول نمی کرد ولی اکنون با ترکیه روابط بسیار نزدیکی داشته و حتی پرچم کردستان در سفرهای رسمی نصب می شود.
بارزانی با اشاره به ورود نیروهای نظامی ارتش ترکیه به شمال عراق گفت: متاسفانه اعزام این نیروها اشتباه تحلیل شده است. ما به هیچ عنوان راضی به نقض حاکمیت کشور عراق نخواهیم شد. ولی ما با تروریست های داعش مبارزه می کنیم و در این راه به کمک دوستان خود احتیاج داریم. ما دوست ترکیه، ایران و تمام کشورها هستیم. در این نوع مسائل طرفدارانه برخورد نخواهیم کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین