۲۸ فروردین ۱۴۰۳

دوکتاب کردی در بوکان رونمایی شد

  • ۲۹ آبان ۱۳۹۵
  • ۵۶۶ بازدید
  • ۰

“جومعەکان” و”مەرگەژین” به همت انجمن ادبی بوکان در این شهر رونمایی شد
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از کردپرس ،مجموعه شعر”جومعەکان” پنجمین مجموعه شعر و دهمین اثر شاعر بنام بوکانی “محمد سعید نجاری” متخلص به ئاسو و مجموعه داستان “مه رگه ژین” جدیدترین اثر “بریا کاکه سوری” با برگزاری مراسمی در سالن سیمرغ بوکان و با حضور پرشور شاعران و ادبیان از مناطق کردنشین ایران رونمایی شد.
در ابتدای این مراسم، ئاسو به سخنرانی پرداخت و گفت: نویسنده احساس مسئولیت اجتماعی می کند و بر اساس همین احساس و به هدف نقش آفرینی در تاریخ ادبیات قلم فرسایی می کند.
وی در ادامه ضمن اشاره به کتاب “جومعه کان” گفت: این اشعار در روزهای جمعه که به دامن طبیعت رفته ام با محتوای عشق، عرفان،طبیعت، پند و در قالبهای مختلف سروده شده است.
در ادامه این مراسم “امین گردیگلانی” دیگر شاعر بنام بوکانی مقاله ای با عنوان “تصاویر جدید در غزلهای ئاسو” را ارائه کرد.
وی در بخشی از مقاله خود تصریح کرد: ئاسو قلمی جدی، پاک و طبیعی دارد و ضمن تاکید بر نوگرایی به روح و محتوای شعر اهمیت داده است چرا که از نگاه وی نوگرایی تنها شکستن قالب نیست بلکه نوگرایی یعنی پیام و محتوای نو داشتن است.
گردیگلانی تصریح کرد: ئاسو معتقد به شعر نو است و علی رغم داشتن چندین نمونه شعر نو موفق اما همچنان هنر شعر وی در غرلهایش برجسته است.
در ادامه این مراسم پنل علمی با حضور “حسین شیبریگی” منتقد و داستان نویس و “یونس رضایی” شاعر به هدف بررسی شعر ئاسو برگزار شد.
“حسین شیربیگی” در سخنانی تصریح کرد: که ئاسو سعی کرده است ارزشهای انسانی را هنرمندانه به انسان برگرداند.
در ادامه این پنل “یونس رضایی” از شاعران نوگرا و بنام بوکانی نیز گفت: ئاسو میراث دارشاعران بوکانی قبل از خود مانند حقیقی، هیدی، نوری وهژار است که همگی این شاعران بخشی از مدرسه موکریان هستند که زبان این منطقه را به سطح بالایی ارتقاء دادند.
وی ئاسو را حلقه اتصال نسل گذشته و نسل فعلی شعر کردی دانست و تصریح کرد: شعر ئاسو میراث دار شعر هیدی است، شعری که استخواندار است و بر شعر ئاسو تاثیر گذاشته است.
خواندن یکی از شعرهای ئاسو توسط ” عمر رسولی” پایان بخش، بخش اول مراسم رونمایی از دو کتاب “جومعه کان” و “مه رگه ژین” بود.
در بخش دوم این مراسم که به کتاب” مه رگه ژین” اختصاص پیدا کرده بود، “بریا کاکه سووری”خالق این مجموعه کتاب به سخنرانی پرداخت.
وی سخنان خود را به انتقاد از عملکرد مسئولان بوکان به ویژه شورای اسلامی این شهر در حوزه فرهنگ اختصاص داد و از بوکان به عنوان گورستان فرهنگی یاد کرد.
سخنان کاکه سووری، بر محتوای سخنان “محمد یزدانپناه” بخشدار مرکزی بوکان که سخنران بعدی این مراسم بود تاثیر گذاشت وی در سخنانی گفت: کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بوکان عملکردی قابل قبول و دفاع در مقایسه با شهرهای اطراف دارد.
وی ضمن آنکه خواستار واقع بینی منتقدان شد، تصریح کرد: برگزاری کنگره سردار عزیز خان در بوکان یکی از فعالیتهای فرهنگی است که با عبور ازپیچ وخمهای متعدد صورت گرفت.
در ادامه این مراسم دومین پنل علمی با حضور ” رحیم عبدالرحیم زاده” منتقد وکارگردان تئاتر، “محمد امین شاصنم” داستان نویس و “مهدی رضایی” جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بوکان در حالی برگزار شد که سخنان بریا کاکه سووری بر فضای مراسم تاثیر منفی داشت.
شاصنم در این پنل ضمن بررسی کتاب “مه رگه ژین” تاکید کرد که در شش داستان این کتاب زن نقش اساسی را دارد.
عبدالرحیم زاده نیز گفت: بریا کاکه سووری تلاش کرده که نوگرایی را با جامعه پیوند دهد و به همین دلیل شخصیت داستانهای وی از دل جامعه انتخاب شده است.
رضایی دیگر سخنران این پنل بود. وی در سخنانش به شدت از تاخیر یک ساعته در برگزاری این مراسم انتقاد کرد و افزود: مراسمهای رونمایی از کتاب در حال تبدیل شدن به مناسک است و در این مراسم تنها از کتاب و نویسنده آن تعریف می شود.
وی تصریح کرد: باید در کنار مراسم رونمایی از کتاب،مراسم نقد از کتاب نیز برگزار شود، چرا که در صورت نبود نقد، تولید انبوه می شود و تولید انبوه ابتذال را به همراه می آورد.
در پایان این مراسم که با حضور شاعران و ادبیانی از مناطق کردنشین ایران برگزار شد، کتاب “جومعەکان” و ” مەرگەژین” که توسط انتشارات” بیریار” چاپ شده و از سوی فرهنگسرای هنر و اندیشه سقز پخش می شود، رونمایی شدند.
مراسم رونمایی از این دو کتاب به همت انجمن ادبی بوکان و همکاری فرهنگسرای هنر و اندیشه سقز، انتشارات پەخشانگای بیریار و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوکان برگزار شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *