۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دولت اردوغان و بسته پنجم دموکراسی

  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۲
  • ۱۷۵ بازدید
  • ۰

در بسته ی چهارم، تاسیس مدارس و مؤسسات خصوصی برای زبان های غیر از ترکی مثل کردی و عربی پیش بینی شده بود. اکنون واژه ی «مؤسسات آموزشی خصوصی» برداشته شده و به جای آن «مدرسه» گذاشته شده است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : حزب عدالت و توسعه به رهبری رحب طیب اردوغان در سال ۲۰۱۳ میلادی در مسیر تداوم مذاکرات صلح با پ.ک.ک، مجموعه پبشنهاداتی را به نام بسته ی دموکراسی تدوین و منتشر کرد. سیاستمداران کُرد نزدیک به پ.ک.ک بر این باورند که این بسته حاوی امتیازات و مواد مهمی نیست و نمی تواند راه توسعه ی سیاسی را در ترکیه هموار کند. دولت طی روزهای اخیر اعلام کرده که بسته ی جدیدی در راه است و در پیشنهادهای جدید، تلاش می شود برای توسعه ی سیاسی و دموکراسی ترکیه گام های بلندتری برداشته شود. پایگاه تحلیلی خبری تی ۲۴ ترکیه در یک گزارش کوتاه تحلیلی به بیان مهم ترین فرازهای بسته ی جدید پرداخته است.
حکومت قصد دارد قبل از شروع انتخابات دو بسته دموکراتیزاسیون را به مجلس ارائه کند. انتظار می رود این دو بسته همزمان به مجلس ارائه گردد. حکومت در بسته ی چهارم تجدید نظرهایی نموده و با بسته ی پنجم که شامل حذف دادگاه های ویژه نیز می گردد به مجلس می آید. ، حکومت قبل از شروع انتخابات اقدامات لازم برای ارائه ی دو بسته را انجام داده است. بسته ی چهارم که از چهار ماه قبل آماده شده بود اصلاحات پایانی روی آن انجام می گیرد و بسته ی پنجم هم آماده شده است. هدف تصویب دو بسته تا تاریخ ۱۵ فوریه است که مجلس به تعطیلات می رود.
همان طور که آقای اردوغان هم مطرح کرده بود تغییرات مهمی در این دو بسته انجام شده است. بسته ی پنج شامل محاکمه مجدد، شنود تلفن ها، مجازات سنگین برای افتراء و غیر نظامی شدن ژاندارمری ها می باشد و هنوز در مورد اقداماتی که علویان و غیر مسلمانان در انتظار آن هستند اطلاعاتی وجود ندارد. از بزرگترین تغییرات انجام شده تغییر در ماده مربوط به راهپیمایی ها و جلسات است. بر اساس تبصره ۷ ماده ۲۹۱۱ جلسات و راهپیمایی هایی که در فضای باز برگزار می شوند تا قبل از غروب آفتاب باید پایان یابند و اگر در فضای بسته باشند می توانند تا ساعت ۲۳ ادامه بدهند. در این ماده این مطلب افزوده شده که جلسات در فضای باز باید قبل از غروب آفتاب تمام شود و مطلب مهم دیگری که افزوده شده جلسات در محیط بسته تا ساعت ۲۴ می تواند ادامه پیدا کند و استادیوم ها نیز در حیطه ی فضاهای بسته قرار گرفته اند. بدین شکل راهپیمایی و تظاهرات و جلسات در فضاهای بسته تا ساعت ۲۴ ممکن خواهد شد. در ماده مربوط به گذرگاه ها و مکان هایی که می توانند راهپیمایی و جلسات را انجام دهند نیز اصلاحاتی انجام شده بدین صورت که تاکنون استاندار و فرماندار مکان ها را مشخص می کردند اما از این پس احزاب سیاسی، سندیکا ها و شهرداری ها نیز نقش خواهند داشت. مورد دیگر آن که هویت تظاهر کنندگان از این پس به صورت لوگو مطرح خواهد شد و پلیس و میت و ژاندارمری فقط می توانند لوگو را ثبت کنند.
آقای اردوغان قبل از سفر به ایران با کارمندانش جلسه ای جهت ارزیابی تشکیل داد. در این بسته ی سنگین اصلاح دستگاه قضا و موضوعات مهمی همچون شنودهای غیرقانونی، افتراها، حذف دادگاه های ویژه و محاکمات مجدد وجود دارد.احتمال داده می شود هر دو بسته تا قبل از انتخابات به مجلس ارائه گردد.
زبان کُردی فقط در مدارس خصوصی: در بسته ی چهارم، تاسیس مدارس و مؤسسات خصوصی برای زبان های غیر از ترکی مثل کردی و عربی پیش بینی شده بود. اکنون واژه ی «مؤسسات آموزشی خصوصی» برداشته شده و به جای آن «مدرسه» گذاشته شده است. با برداشتن این عبارت، راه تاسیس آموزشگاه های زبان کُردی، آموزشگاه های رانندگی، مراکز کنکور و مراکز آموزش خصوصی ممکن نخواهد بود.
حفاظت شدید از اطلاعات: ماموران امنیتی نمی توانند اطلاعات شخصی افراد را جمع آوری کنند. اطلاعات شخصی فقط می تواند برای تاریخ، آمار و اهداف علمی نگهداری شود. بانک ها و صاحبان کسب و کار نیز نمی توانند اطلاعات شخصی مشتریان را بدهند. اگر کسی بر خلاف قانون این اطلاعات را افشاء کند تا ۳ سال حبس دارد.
تدابیری جهت شنود و افترا: شنود قانونی تلفن ها محدود می شود. کسانی که در پرونده ای نامشان وجود دارد با اسامی متفاوت نمی توانند مورد شنود قرار بگیرند. اگر از حیطه ی قوانین خارج شوند مجازات سنگین تر می شود. در شنودها اگر مسائل حریم خصوصی مراعات نشود همه مسئولین حتی دادستان هم به حبس محکوم می گردد.
دوره ای جدید برای شاهدان پنهان: به موضوع شاهدان پنهان در سیستم اطلاعات قوه ی قضاییه نظم و انظباط داده می شود. هویت و کار و وظیفه شاهدان باز تعریف می گردد. در سیستم اسامی دروغی و بدلی ثبت نخواهد شد و در های ورودی با کارت های کد دار باز خواهد شد. برای حفظ امنیت بازپرسی اقدامات لازم انجام می گیرد.
معرفی جرایم اقتصادی: جرم اقتصادی هم وارد حوزه قانون شد. اگر جرم اقتصادی باشد مکانیزم حکم دهنده باید تشکیلاتی اقتصادی باشد.
کمک مالی به احزاب: قبلا اگر حزبی ۷ درصد رای به دست می آورد از کمک مالی سالانه ی خزانه بهره مند می شد و اکنون این رقم به ۳ درصد رسیده است.
عضویت در احزاب: عضویت در احزاب ساده تر می شود.
رهبری حزب: مدلی که اکنون توسط حزب صلح و دموکراسی در حال اجراست اما در موضوعات رسمی نبوده اکنون قانونی می گردد و احزاب می توانند دارای دو رهبر یا دو رییس هم ارز و هم پایه باشند.
جرایم مبنی بر تبعیض نژادی و دینی: جرایمی که به خاطر نفرت و تبعیض نژادی صورت گرفته مجازات آنها سنگین تر می شود. با جرایمی که در آنها نفرت، تبعیض و مداخله در شیوه زندگی دیگران وجود دارد مبارزه می شود. منع فرایض دینی دیگران نیز تا سه سال حبس در پی دارد.
جمع آوری کمک و اعانه: محدودیت در جمع آوری کمک برداشته می شود. نظارت شدیدی بر اوقاف و انجمن ها غیر از سازمان های غیر دولتی انجام خواهد شد. هر کسی فطریه و زکات را به هرجا که مایل است می تواند بدهد.
تحلیل گران سیاسی ترکیه بر این باورند که دولت اردوغان در آستانه ی برگزاری انتخابات شهرداری های ترکیه، از ترس انتقادات تند احزاب ملی گرای ترکیه در بسته ی جدید دموکراسی، بهای چندانی به کردها و مطالبات کردها نداده و در صورتی که تغییر خاصی در مفاد و محتوای این بسته ایجاد نشود، یک بار دیگر انتقادات تند سیاستمداران کُرد ترکیه را به دنبال خواهد آورد.
احمد ترک سیاستمدار کُرد ترکیه و رهبر کنگره ی جامعه ی دموکراتیک، پس ا انتشار بسته ی پیشین، آن را به یک کدوی بزرگ و توخالی تشبیه کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *