۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • دوران کالکان عضو شورای رهبری PKK: حزب دموکرات کردستان عراق (KDP) به شکست HDP در انتخابات ترکیه باور داشت

دوران کالکان عضو شورای رهبری PKK: حزب دموکرات کردستان عراق (KDP) به شکست HDP در انتخابات ترکیه باور داشت

  • ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
  • ۳۸۵ بازدید
  • ۰

دوران کالکان، عضو شورای رهبری PKK در اظهاراتی با اشاره به اینکه حزب دموکرات کردستان عراق انتظار نداشت HDP از حد نصاب عبور کند و بر همین اساس رفتار مناسبی با PKK نداشت، از عملکرد این حزب انتقاد کرد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرگزاری TimeTurk، دوران کالکان، عضو شورای رهبری PKK در اظهاراتی عنوان کرده است: نتایج انتخابات ۷ ژوئن ترکیه باعث شده است بعد از ۹۵ سال پارلمان ترکیه هویت های دینی، مذهبی و اندیشه ای مختلفی را در خود جای داده و یک “هویت دموکراتیک” را در پارلمان ترکیه طرح کند. نتایج انتخابات باعث شده است روند دموکراتیزه شدن در ترکیه آغاز شود. این نتایج برای کردهای ترکیه و همچنین ترک های این کشور یک اهمیت تاریخی دارد و آن تغییر معادلات قبل از ۷ ژوئن در ترکیه بود.
وی در ادامه تاکید کرد: دیگر هیچ کس نخواهد توانست ترکیه را به دوران قبل بازگرداند. موازنه در داخل ترکیه بر هم خورده و روابط فرو پاشیده است. روابط جدید در عرصه سیاسی در حال شکوفایی است. سیاست حکومت مرکزی که خود را صاحب حرکت های سیاسی کرد می دانست دیگر از بین رفته است. این نتایج در روابط کردهای ترکیه، عراق، سوریه و ایران نیز تاثیر خواهد گذاشت. در همین چارچوب در روابط حزب کارگران کردستان (PKK) با حزب دموکرات کردستان (ایران) (IKDP)نیز تجدید نظر شده و از نو شکل خواهد گرفت. محاسبات حزب دموکرات کردستان عراق (KDP) آن گونه که فکر می کردند نشد. حزب دموکرات کردستان عراق (KDP) به ماندن حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) زیر حدنصاب انتخابات باور داشت به همین خاطر در روابط خود با PKK مسیری اتخاذ کرده بود که مناسب نبوده است. تمام محاسبات حزب دموکرات کردستان عراق (KDP) اشتباه از آب درآمده و کردهای ترکیه در حال حل و فصل مسائل خود هستند و اولین گام در این راه نیز در دست گرفتن جریان های سیاسی توسط یک حزب سیاسی کرد بود. در همین راستا نیز ما به عنوان PKK آماده تشکیل کنگره ملی کرد هستیم.
کالکان در خصوص تشکیل حکومت ائتلافی در ترکیه نیز عنوان کرد: با توجه به شرایط موجود در ترکیه حزب دموکراتیک خلق ها وارد یک حکومت ائتلافی نخواهد شد. زیرا در ترکیه هنوز قوانین، قانون اساسی و سیستم تغییر نکرده است. هنوز آثار قانون کودتاگرانی مانند کنعان اورن و کودتای ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰ در ترکیه وجود دارد. حزب جمهوری خواه خلق ترکیه (CHP) و حزب حرکت ملی ترکیه (MHP) نیز در شرایطی نیستند که بتوانند این قوانین را تغییر دهند حتی اگر حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) وارد حکومت ائتلافی شود نقش “حزب سازنده و ویرایشگر” را بازی خواهد کرد. تشکیل حکومت ائتلافی در ترکیه را باید برای خاتمه دادن به سیستم و قانون اساسی فعلی دنبال کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین