۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • فیگن یوکسکداغ، رئیس مشترک HDP: رهبران HDP با اردوغان دیدار نخواهند کرد/ PYD در حال زدودن آثار مصیبتی است که حکومت ترکیه بر سر مردمان منطقه آورده است

فیگن یوکسکداغ، رئیس مشترک HDP: رهبران HDP با اردوغان دیدار نخواهند کرد/ PYD در حال زدودن آثار مصیبتی است که حکومت ترکیه بر سر مردمان منطقه آورده است

  • ۲۷ خرداد ۱۳۹۴
  • ۳۱۸ بازدید
  • ۰

فیگن یوکسکداغ، رئیس مشترک HDP در اظهاراتی با انتقاد از سخنان رجب طیب اردوغان که عنوان کرده بود: «با تمام رهبران احزاب سیاسی دیدار خواهد کرد»، گفت: مقامی که باید با احزاب سیاسی ترکیه دیدار کند جناب رئیس جمهور کشور نیست. این کشور قانون دارد و بر اساس قانون اساسی رئیس حزب اول انتخابات باید این دیدارها را صورت دهد نه رئیس جمهور مملکت.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرگزاری اخلاص، فیگن یوکسکداغ، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در اظهاراتی با انتقاد از سخنان رجب طیب اردوغان که عنوان کرده بود: «با تمام رهبران احزاب سیاسی دیدار خواهد کرد»، گفت: مقامی که باید با احزاب سیاسی ترکیه دیدار کند جناب رئیس جمهور کشور نیست. این کشور قانون دارد و بر اساس قانون اساسی رئیس حزب اول انتخابات باید این دیدارها را صورت دهد نه رئیس جمهور مملکت. دخالت مستقیم رئیس جمهور ترکیه در خصوص تشکیل حکومت ائتلافی و دخالت در کار حکومت کار درستی نیست. در ۷ ژوئن ملت ترکیه جایگاه احزاب سیاسی ترکیه را مشخص کرده اند، درخواست دیدار با رهبران احزاب توسط رئیس جمهور ترکیه به معنی نادیده انگاشتن اراده ملت ترکیه است. ما به عنوان حزب دموکراتیک خلق ها دیدار رئیس جمهور ترکیه با رهبران احزاب سیاسی قبل از تشکیل حکومت ائتلافی را مفید نمی دانیم. تشکیل حکومت ائتلافی باید از کانال های دموکراسی و پارلمان، و به وسیله مکانیزم های انتخاباتی پیگیری شود نه دیدار با رجب طیب اردوغان.
وی در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: دیدار کردن با عبدالله اوجالان رهبر دربند PKK در خلال روند تشکیل حکومت ائتلافی و آگاهی از دیدگاه ایشان برای حزب ما اهمیت ویژه ای دارد. تا کنون از جانب HDPدرخواستی مبنی بر تشکیل حکومت ائتلافی از هیچ یک از احزاب دیگر نشده است، ولی درهای این حزب برای مذاکره با تمام احزاب باز است. ملت ترکیه در ۷ ژوئن به حکومت یک جانبه گرا و اقتدارگرایانه حزب عدالت و توسعه “نه” گفت. ۶۰ درصد آراء انتخابات پارلمان ترکیه “آری” به تکثرگرایی در ترکیه بود. بنابراین هیچ حزب سیاسی در این روند حق ندارد “خطوط قرمز” خود را از اراده ملت ترکیه برتر دیده و در پی تحقق آنان باشد. ما خواهان تشکیل حکومتی هستیم که نماینده اکثریت جامعه ترکیه باشد.
یوکسکداغ در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در کردستان سوریه بالاخره نیروهای مبارز کانتون کوبانی و کانتون جزیره متحد شدند و تمام عناصر تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) را از حدفاصل این دو کانتون پاکسازی کردند. پیروزی نیروهای کرد در گری سپی (تل ابیض) برای خاتمه دادن به وحشی گری های داعش یک پیروزی ارزشمند بود. نیروهای PYD و YPG در حال پاکسازی آثار مصیبتی همچون داعش هستند که حکومت ترکیه بر سر مردمان منطقه آورده است. این یک مسئولیت تاریخی است. در کردستان سوریه نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) مسئولیت بسیار خطیری در قبال تمام مردم منطقه بازی می کنند. هر پیروزی که در کردستان سوریه توسط نیروهای نظامی کرد به دست می آید به نحوی راه سیاست دموکراتیک در ترکیه را نیز باز می کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین