۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • دمیرتاش: روند مذاکرات صلح را اردوغان متوقف کرده است/ پیام HDP برای خلع سلاح پ.ک.ک تاثیر گذار نخواهد بود

دمیرتاش: روند مذاکرات صلح را اردوغان متوقف کرده است/ پیام HDP برای خلع سلاح پ.ک.ک تاثیر گذار نخواهد بود

  • ۲۵ تیر ۱۳۹۴
  • ۳۶۱ بازدید
  • ۰

مذاکرات صلح ترکیه به مدت ۳ ماه است نه از طرف حکومت بلکه از طرف رئیس جمهور ترکیه متوقف شده است./ ما به عنوان حزب دموکراتیک خلق ها نمی توانیم پ.ک.ک را وادار به خلع سلاح کنیم، حتی اگر پیام خلع سلاح نیز صادر کنیم تاثیر گذار نخواهد بود.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرگزاری دوغان، صلاح الدین دمیرتاش، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها در اظهاراتی مهم به ارزیابی مسئله کردها و تحولات اخیر در ترکیه پرداخته و عنوان کرد: روند مذاکرات صلح به مدت ۳ ماه است که نه از طرف حکومت بلکه از طرف رئیس جمهور ترکیه متوقف شده است. در بیانیه مشترک کاخ دلمه باغچه تحولات بسیار مثبتی در روند مذاکرات صلح صورت گرفته بود و پیشرفت های اساسی را می توانستیم شاهد باشیم. در این بیانیه اقدامات متقابل به صورت کتبی نوشته شده و توسط هر دو هیئت به امضا رسیده بود. مهمترین موضوعی که در این بیانیه مورد توافق قرار گرفته بود ۱۰ ماده متن مذاکره و آغاز مذاکرات مستقیم در امرالی بود. به صورت همزمان با این اقدامات از جانب حکومت ترکیه عبدالله اوجالان رهبر دربند پ.ک.ک نیز به کنگره جوامع کرد دستور خلع سلاح صادر می کرد. ولی با ورود به روند انتخابات حزب عدالت و توسعه با استفاده از رانت سیاسی تغییر مسیر داده و نقش ملی گرایی را بازی کرد.
وی در ادامه اظهارات خود تاکید کرد برای شروع دوباره روند مذاکرات صلح حمایت افکار عمومی اهمیت بسیار فراوانی دارد. به همین خاطر نیز ملت ترکیه نه تنها کردها بلکه تمام ترک ها نیز باید صدای رسای خود جهت تاسیس صلح پایدار در ترکیه را به گوش حکومتداران و سیاستمداران برسانند. رسانه ها و خبرگزاری ها نیز در این باره مسئولیت های سنگینی بر عهده دارند. باید بر دور یک میز نشسته و این کار را ختم به خیر کنیم. نشستن بر سر یک میز با عبدالله اوجالان و مذاکره با ایشان به هیچ عنوان سخت تر از جنگیدن نخواهد بود.
دمیرتاش در ادامه خاطرنشان کرد: روند مذاکرات صلح با یک نامه عبدالله اوجالان به حکومت ترکیه آغاز شد. وی در حال حاضر تاثیر گذارترین رهبر پ.ک.ک است. بخش بزرگی از مردم کرد ترکیه نیز از وی حمایت میکنند. ما به عنوان حزب دموکراتیک خلق ها نمی توانیم پ.ک.ک را وادار به خلع سلاح کنیم، حتی اگر پیام خلع سلاح نیز صادر کنیم تاثیر گذار نخواهد بود. شاید پیام ما را پ.ک.ک با ارزش به حساب بیاورد ولی آن را به هیچ عنوان به عنوان یک دستور نخواهد دید. زیرا ما با ساختار پ.ک.ک در ارتباط نیستیم. این کار تنها با دستور عبدالله اوجالان صورت خواهد گرفت. ما به عنوان حزب سیاسی در روند مذاکرات اقدامات پارلمانی این روند را انجام خواهیم داد. در واقع ما تنها حزبی هستیم که توانایی دیدار با آنکارا، امرالی و قندیل را دارد ولی ما در خصوص خلع سلاح پ.ک.ک به هیچ عنوان به اندازه اوجالان تاثیر گذار نخواهیم بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *