۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • در سایه بی کفایتی حکومت اقلیم کردستان عراق، سازمان تروریستی پ‌ک‌‌ک با اشغال ۸۰۰ روستا در اقلیم صلح و توسعه منطقه را تضعیف می کند

در سایه بی کفایتی حکومت اقلیم کردستان عراق، سازمان تروریستی پ‌ک‌‌ک با اشغال ۸۰۰ روستا در اقلیم صلح و توسعه منطقه را تضعیف می کند

  • ۴ فروردین ۱۴۰۳
  • ۹۹ بازدید
  • ۰

گروه تروریستی پ.ک.ک که روستاهای تحت کنترل اقلیم کردستان را اشغال کرده است، با اقدامات خود در منطقه، نیروهای امنیتی و غیرنظامیان را هدف قرار می دهد و به امنیت و ثبات آسیب وارد می کند و از توسعه و ارائه خدمات به روستاهای تحت اشغال خود جلوگیری می کند.

انجمن بی‌تاوان: سازمان تروریستی پ.ک.ک که در دهه ۱۹۸۰ در عراق مستقر شد و در دهه ۱۹۹۰ با حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان درگیر شد، بر اساس آمار رسمی، ۸۰۰ روستا را در ۳ استان اشغال کرده است.

در حالی که در سال ۲۰۱۵، ۵۱۵ روستای اشغال شده توسط پ.ک.ک در اقلیم کردستان، شامل ۳۰۴ روستا در دهوک، ۱۷۷ روستا در اربیل و ۳۴ روستا در سلیمانیه بود، در سال ۲۰۱۶ به ۶۵۰ و تا سال ۲۰۲۱ به ۸۰۰ روستا افزایش یافت.

فهیم عبدالله رئیس شورای ولایتی دهوک در بیانیه خود به تاریخ ۸ می ۲۰۲۲ اطلاعاتی را به اشتراک گذاشت که ۳۸۰ روستا در مرزهای این ولایت به دلیل پ ک ک تخلیه شده و بسیاری از روستاها در شرف تخلیه هستند. تنها در ولسوالی آمدی دهوک، ۲۰۱ روستا به دلیل این سازمان تروریستی تخلیه شده است.

اشغال مناطقی که پتانسیل تبدیل شدن به یک منبع درآمد مهم برای گردشگری در اقلیم کردستان را دارند توسط سازمان تروریستی ضربه بزرگی به اشتغال و فعالیت های اقتصادی در دهوک، سلیمانیه و اربیل وارد می کند.

پ.ک.ک همچنین به نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان که بخشی از نیروهای مسلح عراق هستند حمله می کند و بر روی گذرگاه های پیشمرگه مین گذاری می کند. اقدامات تروریستی این سازمان تروریستی در منطقه نیز به ثبات منطقه و امنیت مردم آسیب می رساند.

گفته می‌شود که گروه تروریستی پ‌ک‌ک به دنبال گسترش مناطق تحت اشغال خود در منطقه هم مرز با ایران از منطقه پنج‌وین سلیمانیه تا دامنه‌های کوه قندیل است و در برخی روستاهای منطقه تشکیلات الحاقی ایجاد کرده و تروریست‌ها را مستقر کرده است.

کامران حسن، فرماندار منطقه ماوت گفت: “پ‌ک‌ک قبلا فقط در کوه آسوس حضور داشت، اما به دلیل بمب‌گذاری در حال منحل شدن هستند.” سخنان وی حاکی از وضعیت دشواری است که سازمان تروریستی در نتیجه این عملیات در آن قرار گرفته است.

در ۵ ژوئن ۲۰۲۱ در منطقه آمدی دهوک، ۵ پیشمرگه یگان های ویژه زیروانی بر اثر انفجار مین کار گذاشته شده توسط سازمان تروریستی پ.ک.ک جان خود را از دست دادند.

شورای امنیت اقلیم کردستان در بیانیه خود در ۱۷ آوریل ۲۰۲۲ اعلام کرد که یک تن مواد منفجره از تروریست های پ.ک.ک در دهوک کشف و ضبط شده است.

در ۴ می ۲۰۲۲، اعلام شد که ۲۰۰ کیلوگرم مواد منفجره که توسط پ.ک.ک در ولسوالی عمدی دهوک گذاشته شده بود، منهدم شد.

پای حورشید موسی ۴۵ ساله پدر ۸ فرزند بر اثر انفجار مین گذاشته شده توسط پ.ک.ک در ۷ می ۲۰۲۲ در شهرستان اتروش ولسوالی شیهان دهوک قطع شد.

پ‌ک‌ک در ۲۴ مه ۲۰۲۲ به مرکز ماهواره‌ای یک کانال تلویزیونی در دهوک حمله بمب‌گذاری کرد. دستگاه های پخش این کانال در این حمله غیرقابل استفاده شدند.

در حمله بمب گذاری شده توسط پ.ک.ک در ۲۶ می ۲۰۲۲ در شهرستان بامرنی ولسوالی آمدی دهوک، ۲ کودک جان خود را از دست دادند و یک کودک زخمی شد. پ‌ک‌ک در ۲۷ می ۲۰۲۲ به نیروهای پیشمرگه در شهرستان کانی ماسی عمدی حمله کرد و در این حادثه یک پیشمرگه مجروح شد.

در ۵ ژوئن ۲۰۲۲ بر اثر انفجار بمبی که پ.ک.ک در شهرستان کانی ماسی کار گذاشته بود، یک دوچرخه سوار دانمارکی جان باخت و یک نفر دیگر زخمی شد.

سازمان تروریستی پ.ک.ک در همان روز به خانه یک پیشمرگه در شهرستان گیروزیر سنجار یورش برد و این پیشمرگه را در مقابل چشمان خانواده وی ربود و به مکان نامعلومی منتقل کرد.

پ‌ک‌ک در ۹ ژوئن ۲۰۲۲ به نیروهای پیشمرگه در کانی ماسی حمله کرد، این حادثه تلفات جانی نداشت.

مقامات اقلیم کردستان با اشغال این سازمان تروریستی در منطقه مخالف هستند.

نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان تاکید کرد که آنها استفاده گروه تروریستی پ.ک.ک از خاک اقلیم کردستان علیه ترکیه را مطلقا رد می کنند و تاکید کرد که سازمان تروریستی پ.ک.ک منبع تهدیدی برای کشورهای همسایه و “سردرد بزرگ” برای اربیل و بغداد است.

مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان در واکنش به اشغال روزافزون این سازمان تروریستی در منطقه گفت: «پ ک ک می خواهد جایگزینی برای نهادهای قانون اساسی باشد. در برخی مناطق با ظلم و ستم خود را بر مردم تحمیل کرده است». او با سخنان خود واکنش نشان داد.

بارزانی گفت: متأسفانه پ ک ک از حسن نیت مقامات اقلیم کردستان سوء استفاده می کند.

“گاهی اوقات کشاورزان از دسترسی به زمین های خود محروم می شوند. اغلب آنها حتی از روستاها اخراج می شوند. بنابراین ما امیدواریم که این وضعیت تشدید نشود. امیدواریم که پ ک ک درک کند که حضور نظامی آن در این منطقه به هیچ کس خدمت نمی کند. ما این کار را انجام خواهیم داد. قطعاً این را تحمل نمی کنم.”

در بیانیه سایت رسمی حزب دمکرات کردستان، خسارات ناشی از این سازمان تروریستی به شرح زیر بیان شده است:

“شهروندانی که روستاهایشان توسط پ.ک.ک تصرف شده بود مجبور شدند به مناطق دیگر مهاجرت کنند. دولت اقلیم کردستان اجازه ارائه خدمات لازم را نداشت. روستاها به دلیل کمبود زندگی در این منطقه ویران شدند.”

چیا امین، مدیر گردشگری ولسوالی زاخو ولایت دهوک با بیان اینکه بسیاری از روستاهای توریستی و مولد این منطقه از سال ها پیش در اشغال گروه تروریستی پ.ک.ک بوده و شهروندان خواستار خروج تروریست ها از این روستا هستند، گفت: شهروندان نمی توانند با خیال راحت به روستاهای خود سفر کنند و نمی توانند در آنجا زندگی کنند. گفت.

وب سایت رسمی حزب دمکرات کردستان در مورد اشغال پ ک ک در این منطقه می گوید: پ ک ک زندگی مردم آنجا را مختل می کند و از بازسازی منطقه جلوگیری می کند. ارزیابی انجام شد.

بخشدار سوران کورمچ ایزت نیز حضور گروه تروریستی پ.ک.ک در منطقه را موجب خسارات جانی و مالی دانست و اظهار داشت:

پ‌ک‌ک که از سال ۱۹۹۱ تاکنون ۶۵۰ روستا در منطقه سیدکان و مرگسور اربیل و منطقه بادینان استان دهوک را اشغال کرده است، به مردم محلی اجازه نمی‌دهد به روستاها و خانه‌های خود بروند و آنها را توسعه دهند. سازمانی که ۲۵ سال است زمین های مردم را اشغال کرده است، نمی خواهد این مکان ها را تخلیه کند، «حضور سازمان در اینجا جان و مال مردم ما را به خطر می اندازد و خسارات سنگینی به بار می آورد».

علی تاتار فرماندار دهوک در بیانیه خود در آگوست ۲۰۲۳ در خصوص خسارات ناشی از اشغال منطقه توسط سازمان تروریستی گفت: ما بسیاری از پروژه ها و کارهای راهسازی را به دلیل حضور پ.ک.ک متوقف کردیم.

تاتار با تاکید بر اینکه شهروندان اقلیم کردستان نمی توانند به خاطر پ ک ک به روستاهای خود بروند، گفت: «مردم محلی ما نمی توانند به روستاهای خود بروند. وی در واکنش به این موضوع گفت: من هم اهل اینجا هستم و نمی توانیم به روستای خود برویم.

تاتار سخنان خود را اینگونه ادامه داد:

ما در جریان کشتار انفال (که توسط رژیم بعث بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۸ انجام شد) از روستاهای خود محروم شدیم. اکنون مردم اینجا از نبود خدمات غرق شده‌اند. چه کسی می‌پذیرد که روستای آنها (توسط PKK) اشغال شود.

مردم اینجا مرتکب قتل می شوند زیرا از قبول تصرف مزارعشان، حتی توسط برادرشان، خودداری می کنند. منطقه ما اشغال شده و ناعادلانه رفتار شده است. بچه هایی که اینجا به دنیا می آیند هنوز روستایشان را ندیده اند.»

تاتار با بیان اینکه پروژه جاده ای از زاخو به منطقه حلیفان اربیل وجود دارد، گفت: «اما اعضای پ ک ک مسیر را مسدود کرده و مانع آن شدند. او گفت: «آنها از رساندن خدمات به منطقه جلوگیری می کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین