۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • فرهنگستان
  • >
  • در جهنم دره خوی چه گذشت؟/سالگرد عروج خونین و ملکوتی شهدای سرافراز جهنم دره خوی

در جهنم دره خوی چه گذشت؟/سالگرد عروج خونین و ملکوتی شهدای سرافراز جهنم دره خوی

  • ۴ اسفند ۱۴۰۰
  • ۲۴۶۳ بازدید
  • ۴

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : روز جمعه چهارم اسفند ماه، خبرهای مختلفی از منطقه جهنم دره خوی به گوش می رسید و اطلاعیه  روز شنبه‌ی قرارگاه حمزه سید الشهدا بر نگرانی های مردم افزود. یعنی واقعاً »حاج حنیف« شهید شده است؟

 خبرگزاری ها،متن اطلاعیه قرارگاه حمزه سید الشهدا را چنین منتشر ساختند: »در ادامه پاکسازی مناطق مرزی شمالغرب از وجود اشرار ضد انقلاب ، پس از اطلاع از حضور اشرار در ۱۷ کیلومتری نوار مرزی، واحدهای عملیاتی لشکر ۲ نیروی زمینی سپاه به سرعت در منطقه حضور یافته و با محاصره اشرار ضد انقلاب اقدام به انهدام عناصر گروه های متجاوز کردند که در این عملیات حداقل ۱۷ نفر از عناصر مزدور ضد انقلاب به هلاکت رسیده و تعدادی زخمی شدند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: سردار سعید قهاری فرمانده لشکر ۳ نیروی زمینی به اتفاق ۸ نفر از همراهان که به وسیله یک فروند بالگرد ۲۱۴ هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران جهت سرکشی عازم منطقه بودند با توجه به شرایط بد آب و هوایی دچار سانحه شدند.

این اطلاعیه می افزاید: واحدهای عملیاتی نیروی زمینی مستقر در منطقه پاکسازی کامل منطقه را از وجود اشرار ضد انقلاب ادامه می دهند.اخبار تکمیلی این عملیات متعاقباً به اطلاع ملت غیور ایران اسلامی خواهد رسید.»

 این اطلاعیه با جمله»دچار سانحه شدند« پایان یافته بود و اطلاعات زیادی از سرنوشت سرنشینان بالگرد ۲۱۴ داده نشده بود.اما خبرگزاری بازتاب در خبر زیرصراحتاً به شهادت دو سردار سپاه اشاره کرد:

علت شهادت دو سردار و هفت نیروی سپاه

» خبرنگار “بازتاب” گزارش داد: در حادثه ظهر دیروز حدود هشت تن از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه خوی به شهادت رسیدند.

بنا بر این گزارش، ظهر روز گذشته، زمانی که یک فروند بالگرد حامل هشت تن از نیروهای سپاه پاسداران برای سرکشی به منطقه خوی عزیمت کرده بود، بالگرد مذکور دچار مشکل شده و فرود اضطراری می کند، و پس از دقایقی با منفجر شدن این بالگرد، نیروهای مذکور به شهادت می رسند. . .

بر پایه اطلاعات رسیده، سردار سعید قهاری فرمانده لشکر ۳ ویژه شهدا و سردار حنیف درستی فرمانده یکی از تیپ های این لشکر، در میان سرنشینان این بالگرد بوده اند. لازم به ذکر است، طی دو روز اخیر درگیری هایی نیز بین نیروهای نظامی ایران و تروریست ها در منطقه جهنم دره خوی رخ داده که تلفات سنگینی از نیروهای تجزیه طلب “پ.ک.ک” در بر داشته است. . . »

 خبرگزاری ایسنا نیز به نقل ازفرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا، خبر شهادت سرنشینان بالگرد را تائید کرد:

»بر اثر سقوط چرخبال در این عملیات بر اثر سقوط چرخبال ۲۱۴ ارتش جمهوری اسلامی ایران در مناطق مرزی خوی سردار قهاری سعید فرمانده لشگر ۳ نیروی مخصوص حمزه سیدالشهدا و سردار درستی فرمانده تیپ دوم لشگر ۳ حمزه ی نیروی مخصوص سیدالشهدا تعدادی از رزمندگان ارتش و سپاه به شهادت رسیدند.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا با صدور اطلاعیه ای در این باره آورده است: با دریافت خبر نفوذ تعدادی از عناصر ضد انقلاب به خاک جمهوری اسلامی ایران در مناطق مرزی شهرستان خوی رزمندگان همیشه پیروز قرارگاه حمزه سیدالشهدا در ۴ اسفند ماه سال جاری موفق شدند در یک عملیات غافلگیرانه با پشتیبانی هوانیروز و یگان های توپخانه ی سپاه به مواضع ضد انقلاب که در دره های شهرستان خوی مخفی شده بودند، یورش برده و تعداد کثیری از ضد انقلاب را به هلاکت برسانند.

بر اساس اعلام سردار رستگارپناه در این عملیات که سردار سعید قهاری فرمانده لشگر ۳ نیروی مخصوص حمزه سیدالشهدا و سردار درستی فرمانده تیپ ۲ لشگر ۳ نیروی مخصوص حمزه به همراه ۱۲ تن دیگر از رزمندگان ارتش و سپاه که با یک چرخبال ۲۱۴ ارتش جمهوری اسلامی در حال شناسایی مواضع ضد انقلاب و هدایت نیروهای خودی بودند در اثر سانحه ی سقوط چرخبال به فیض شهادت نائل آمدند. . .»

بلافاصله با تائید رسمی خبر شهادت این دلاور مردان، از طرف استاندارآذربایجان غربی، در استان عزای عمومی اعلام شد.

اعلام عزای عمومی در آذربایجانغربی

» استاندار آذربایجان غربی با صدرو اطلاعیه ای در این زمینه اعلام کرد: بار دیگر جمعی از یادگاران دوران ۸ سال دفاع مقدس که مظهر بصیرت، شجاعت، اخلاص، توکل بودند در حین انجام مأموریت به درجه رفیع شهادت نائل شدند. براستی دفتر پر رمز و راز حیات طیبه این شهیدان عزیز و اسوه های بی بدیل، گنجینه ای ناب تر از مروارید است که برای همیشه فراروی مشتاقان و تشنگان وادی عشق و حماسه گشوده شده است.

اینجانب ضمن اعلام یک روز عزای عمومی در استان این مصیبت بزرگ و شهادت این عزیزان را به محضر مقدس حضرت بقیه ا… اعظم عج ا… تعالی فرجه الشریف، ولی امر مسلمین جهان، خانواده معظم شهدا و بازماندگان معزز این عزیزان تسلیت عرض کرده و علو درجات اخروی و رحمت واسعه خداوندی، برای شهیدان همیشه جاوید سپاه اسلام را از درگاه قدس ربوبی مسألت دارم.«

با اعلام عزای عمومی، پرچم های عزا بالا رفتند و مغازه های شهر بسته شدند.

 پیکرهای مطهر ۷ تن شهدای سانحه سقوط بالگرد ارتش، ابتدا در شهرستان ارومیه تشییع شد و شهیدان سرهنگ خلبان کمال پروینی، سرهنگ سیدمصطفی نعمتی  در گلزار شهدای باغ رضوان ارومیه به خاک سپرده شدند و پیکرهای مطهر شهید سردار سعید قهاری فرمانده لشگر ۳ نیروی مخصوص حمزه سیدالشهداءـ شهیدسرهنگ حسین زمانلو و شهید سردار محمد حنفیه درستی فرمانده تیپ ۲ لشگر ۳ نیروی مخصوص حمزه نیز به ترتیب پس از تشییع در ارومیه برای خاکسپاری به شهرهای همدان و خوی منتقل شدند. پیکرهای پاک و مطهر شهید سروان بهرام مهدوی و شهید پژمان یزدانفر نیز جهت خاکسپاری بر دوش همرزمان و خانواده های خود از شهرستان ارومیه به شهرهای شاهین دژ ومهاباد انتقال یافت.

سردار حسن رستگار پناه، فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا در مراسم تشییع پیکرهای پاک این شهدا که در میدان انقلاب ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: آذربایجان همیشه سرزمین شرف، ایثار، مجاهدت و پایمردی بوده و این خطه دلاور پرور کشور همواره برای مقابله با دشمنان اسلام آماده بوده و هست.

وی افزود: امروز دشمنان اسلام با پشتیبانی آمریکا و اسرائیل قصد تجاوز به ایران اسلامی را دارند و این عزیزان نیز در جهت مبارزه با دشمنان به فیض شهادت نائل شدند.

سردار رستگار پناه در ادامه اظهار داشت: مجاهدان خستگی ناپذیر با اعتقاد و ایمان خود توانستند تا امروز انقلاب را به بالندگی برسانند و ما نیز این عهد را می بندیم که باقی مانده دشمنان را تا آن سوی مرز تعقیب و به زباله دان تاریخ بیندازیم. . .

پس از برگزاری مراسم تشییع در ارومیه، پیکرهای شهدای خوی به این شهر انتقال یافت.

. . . و شهر در سکوتی غریب فرو رفت! چون قرار بود پیکرهای »سردار حاج محمد حنیفه درستی و سرهنگ حسین زمانلو«از مقابل بیمارستان قمر بنی هاشم خوی تشییع شود.یعنی باید باور کنیم که »حاج حنیف« را از دست داده‌ایم؟!

روز دوشنبه فرا رسید. ائمه جمعه و فرمانداران شهرهای شمال استان ، فرماندهان نظامی و انتظامی استانهای آذربایجان غربی ، شرقی و اردبیل میهمان شهر بودند.

مردم فوج فوج به سمت میدان بسیج سرازیر می شدند.

پیکرهای پاک سردارسرتیپ محمد حنفیه درستی، فرمانده تیپ دو اباعبدالله لشکر۳و سرهنگ پاسدار حسین زمانلو فرمانده مخابرات لشکر۳ حمزه سید الشهدا عصر روز دوشنبه بالای دوش بیش از ۵۰ هزار نفر از مردم خوی رفت. رفته رفته بر تعداد جمعیت نیز افزوده می شد.

در تاریخ سه هزار ساله این شهر سابقه نداشت چنین جمعیتی برای شرکت در یک مراسم تشیع گرد هم آیند.

این تعداد جمعیت در حالی در این مراسم شرکت کرده بودند که هوای خوی بسیار سرد بود.

پیکرهای شهدا در دوش مردم با فریادهای الله اکبر و لا اله الا الله، از مقابل بیمارستان قمر بنی هاشم، پس از عبور از خیابان های امام و طالقانی به میدان ولیعصر رسید.

در این لحظه فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا پشت تریبون قرار گرفت و طی سخنانی گفت: شهید درستی در طول ۲۷ سال که در مناطق عملیاتی حضور داشت، هرگز خسته نشد و همیشه قبل از همه برای از بین بردن فتنه ی اشرار داوطلب بود.

سردار حسن رستگار پناه تصریح نمود: با اینکه دشمنان از سانحه هوایی برای خود خوراک تبلیغاتی درست می کنند. ولی حضور پرشکوه مردم در تشییع پیکر پاک شهیدان نشان دهنده این است که این ملت در سایه تبعیت از مقام عظمای ولایت هرگز سر خم نخواهد کرد و برای استقرار نظام دینی استوارترازهمیشه برپای خواهد ایستاد. .

پیکر شهدا بعد از اقامه نماز توسط امام جمعه خویی شهر سلماس درمزار شهدای خوی به خاک سپرده شدند.

مراسم شام غریبان و مجالس ترحیم این دو شهید بزرگوار و همرزمانشان نیز از شکوه و عظمتی خاص برخوردار بود و سیل جمعیت خوی و حومه دراین مجالس موج می زد.

مردم خوی یک بار دیگر با خلق حماسه ای دیگر نشان دادند که قدر فرزندان غیور و سلحشور خود را می دانند و در ارج گذاشتن به خدمات آنها از هیچ چیز دریغ نمی نمایند.

پس از خاک سپاری این عزیزان ، غیور مردان سپاه عیدی بزرگی به مردم آذربایجان دادند:

مسوول منطقه شمال غرب پژاک کشته شد

 رزمندگان نیروی زمینی سپاه در یک عملیات غافلگیرانه و با استفاده از اقدامات اطلاعاتی دقیق، یک تیم از عناصر پژاک که قصد ناامن سازی و انجام عملیات خرابکارانه در منطقه را داشت به دام انداختند و به طور کامل منهدم کردند. فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء با تشریح جزئیات این عملیات گفت: در این درگیری که در ساعت ۱۶/۵۰ بعد از ظهر دوشنبه هفتم اسفندماه در منطقه عمومی “صومای برادوست” به وقوع پیوست سه نفر از فرماندهان گروهک ضدانقلاب پژاک که از سوی بیگانگان و دشمنان اسلام مأموریتهای مختلفی در جهت برهم زدن امنیت شمال غرب کشور به عهده داشتند، کشته و جنازه شان به دست یگان های عملیاتی خودی افتاد. وی افزود: به دنبال کشته شدن این فرماندهان در اسناد کشف شده به جامانده از اشرار طرح های عملیاتی آنها برای ایجاد ناامنی در منطقه شمال غرب لو رفت.

 سردار حسن رستگارپناه تصریح کرد: در جریان یورش رزمندگان نیروی زمینی سپاه به اشرار تعداد زیادی از مزدوران پژاک نیز زخمی و در منطقه مخفی شده اند که عملیات گسترده کاوش برای پیداکردن آنها و پاکسازی کامل منطقه از لوث وجود عناصر ضدانقلاب ادامه دارد. وی خاطرنشان کرد: رزمندگان اسلام در این عملیات علاوه بر واردآوردن ضربات مهلک به نیروهای گروهک پژاک، بخش عمدهای از تجهیزات و امکانات اشرار را به غنیمت گرفتند.

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء اظهار داشت: در جریان عملیات رزمی چند روز گذشته در منطقه شمال غرب، افراد ضدانقلاب متحمل ضربات سهمگین و سنگینی شدند و سازماندهی این گروهک به هم ریخت.

وی گفت: آوات که در میان مزدوران وابسته پژاک به دکتر آوات مشهور بود و جنازه اش همراه سایر معدومان در صحنه درگیری به جا مانده، مسوول منطقه شمال غرب و مسوول قبلی قرارگاه پژاک بود. وی مسوولیت چند عملیات خرابکارانه در منطقه و ایجاد رعب و وحشت میان مردم شهیدپرور را به عهده داشت.

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء افزود: آوات این بار با هوشیاری نیروهای خودی در کمین رزمندگان پرتوان قرارگاه حمزه سیدالشهداء گرفتار شد و قبل از طراحی و انجام عملیات خرابکارانه و ایجاد ناامنی در منطقه به هلاکت رسید و باردیگر توطئه های دشمنان اسلام با رشادت رزمندگان اسلام خنثی شد.

وی در پایان یادآور شد: عملیات یگانهای قرارگاه حمزه سیدالشهداء تا پاکسازی کامل منطقه از اشرار وابسته به استکبار جهانی و بیگانگان ادامه خواهد داشت.

گفتنی است،آوات که عملیاتهای نظامی تجزیه طلبان در شهرهای ارومیه، سلماس، خوی، ماکو و شهادت ماموران ایرانی و مردم بی گناه با فرماندهی و دستور وی انجام می شد، یکی از سه مهره اصلی فرماندهی تروریست های پ.ک.ک در ایران به شمار می رفت.

قبلی «
بعدی »

۴ دیدگاه ها

  1. پ ک ک خون به دل مردم زدند
    خدا لعنتشون کنه

  2. پ‌ک‌ک‌و پژاک ، تروریستهای شناخته شده بین‌المللی

  3. پس چرا نام شهید موسی قدیری برده نشده؟!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *